På grund av lathet, sjukdom och allmänt elände hann jag inte med att plantera mina häckplantor (Brudspirea) och nu är snön här.
Vad tror ni... Kan jag ställa in dom i källaren där jag har cirkus nollgradigt som kallast och ta mig i kragen till våren och plantera dom då ?
Eller vågar man plantera dom om nu snön tinar bort ?
Tilläggas kan att jag bor i Sthlmsområdet.
 
Här kommer ett amatörråd:
I första hand skulle jag skulle plantera dom ute nu. Så länge det inte är tjäle i jorden kan du gräva ner dom. Nackdelen är väl att dom inte hinner rota sig ngt nu när du är så sent ute. Har själv planterat barrotade rosor i november utan problem. Andra alternativet är ju att kruka dom och vinterförvara dem i källaren, antar att dom är barrotade nu? Men det känns ju som ett himla jobb om det är många plantor

Lena
 
Halloj Lena,
Dom står i plastkrukor så de borde väl klara sig ?
Snön vräke rfortfarande ned så det tar emot att skotta fram rabatten för att kunna plantera....
 
om du är riktigt kvick så lägg ut dem på blocket eller tradera o hoppas på att en skåning slår till.. hehe, skoja bara, jag lider med dig verkligen. Är det många?

Hörde på nyheterna att det kom "lite" blötsnö lite söder om sthlm... är det i närheten av dig? Men det ska ju bli varmare igen nästa vecka, så jag hade väntat tills det hamnar på plus. För inte kan vi ha sån tur att vintern ska hålla i sig från och med nu...:D
 
Nej, ta inte in dem i källaren. Sätt krukorna tätt tätt tätt på skuggsidan av huset och fyll mellanrummen med exempelvis torv.

Vi planterade spirea i norrland vid denna tidpunkt (för många år sedan) - full snö men marken under snön var mjuk. Det funkade bra. Spirea är mycket tålig.
 
Jag hackade lite i backen igår och tjälen är borta...
Idag kommer jag att plantera samtliga och hoppas på att de överlever.
Tack för råden !
 
Hur gick det? Jag kommer ihåg att jag stod inne vid fönstret och lyste med ficklampa när maken skottade undan snön och grävde ner plantorna. Snön vräkte ner och när våren kom blev grannarna förvånade över att vi hade buskar runt uteplatsen - de enda som fanns i nybyggeområdet.
 
Det var inga problem att få ned dom i marken.
Nu får vi se om de överlever vintern men precis som du skrev Yonna, så är ju Spireor mycket tåliga !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.