Vi bor i ett hus byggt 2019 med kallvind, isolerad med lösull.

Runt kaminens rökrör finns en låda för att förhindra att lösullen hamnar mot rökröret samt att gummikrage har använts enligt alla konstens regler.

Men lådan (60x68cm) saknar helt isolering och jag upplever ett kallras i klädkammaren där rökröret passerar igenom.

Till frågan, kan man isolera med vanlig stenull eller krävs "ventilerad rökslålsisolering" för att det ska bli rätt? Eller ska utrymmet lämnas oisolerat med kallras som följd?
Rör genom isolerad trägolvkonstruktion med tätningsmaterial runt. Byggdetalj, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på broschyr, rökkanal del, text om installation och CE-märkning, med instruktion om isoleringstillämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glasfiber eller vanlig stenull kan inte ligga dikt an röret. Du behöver isolering som tål högre temperaturer.
Men oisolerat ska du inte lämnade det. Konstigt att de som installerade kaminen inte isolerade utrymmet...
Brandisoleringen närmast röret bör gå en bit ovan lösullen. Om du fortsätter med liknade matta som sitter på röret i nedre delen och sedan fyller resten av utrymmet med brandskyddad isolering så kommer det vara tillräckligt. Tillvalet för lösull, tolkar jag som att man slipper bygga lådan och lösullen kan ligga dikt an det yttre röret
 
  • Gilla
Gosforth1
  • Laddar…
Tack för bra svar, trodde stenull generellt var värmetåligt, letar upp ändamålsenlig isolering enligt förslag 🙌
 
G Gosforth1 skrev:
Tack för bra svar, trodde stenull generellt var värmetåligt, letar upp ändamålsenlig isolering enligt förslag 🙌
Stenull är värmetåligt under korta perioder, men inte bindemedlet som finns i.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde samma lösning med en låda för att hålla borta lösullen (cellulosa i mitt fall). Sen isolerade jag lådan invändigt med brandsäker isolering som från firman jag köpte kaminen. Dock bara 25 cm på höjden eftersom mer inte var tillåtet med min skorsten.
 
  • Gilla
Tompafix och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag gjorde samma lösning med en låda för att hålla borta lösullen (cellulosa i mitt fall). Sen isolerade jag lådan invändigt med brandsäker isolering som från firman jag köpte kaminen. Dock bara 25 cm på höjden eftersom mer inte var tillåtet med min skorsten.
Jag hittade denna men då handlar det om övergången från halv till helisolerat rör samt att att det är stängt uppåt i ett mellanbjälklag, i mitt fall är det när den helisolerade delen går från övervåning till kallvind där det också är öppet uppåt utan plåt på ovansidan.

Tycker lite brandklassad stenull längst ner i osb-lådan borde fungera fint utan risk för värmeutveckling
Illustration av dold övergång i bjälklag för rörgenomföring, med isolerings- och säkerhetsanvisningar för brandskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från monteringsanvisningen (Schiedel Permeter)
 
Två bilder av skorstenar omgivna av isoleringsmaterial med instruktioner för korrekt installation och isoleringsavstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna hittade jag på din skorsten
 
Så jag tolkar det så max 200mm isolering i botten sedan minst 50mm luft tills du kommer 200mm över nivån
 
  • Gilla
Gosforth1
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Så jag tolkar det så max 200mm isolering i botten sedan minst 50mm luft tills du kommer 200mm över nivån
Tack, yes, det är monteringsanvisningen till skorstenen, så frågan är om det blir någon skillnad om man lägger 100-200 brandklassad stenull i botten av lådan. den anpassade rörskålsisoleringen kostar ett par tusen spänn och planen är att ha kvar osb-lådan, enbart få bort kallraset med ett par skivor stenull.
 
Finns speciell isolering för riktigt varma material. Tex den man fyller i kanaler med insatsrör.
Runt murad skorsten rekommenderade min sotare brandklassad isolering för tex ventilationsrör.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Finns speciell isolering för riktigt varma material. Tex den man fyller i kanaler med insatsrör.
Runt murad skorsten rekommenderade min sotare brandklassad isolering för tex ventilationsrör.
Tack, kan du länka till vilken produkt jag bör använda? Tycker inte jag hittar något klockrent
 
Men handlar det inte om ett redan isolerar rökrör/skorsten? Dvs nån form av färdigisolerad modulskorsten?
I så fall bör det gå bra att använda "vanlig" stenull så länge man följer skorstenstillverkarens rekommendationer.
 
G Gabbe1 skrev:
Men handlar det inte om ett redan isolerar rökrör/skorsten? Dvs nån form av färdigisolerad modulskorsten?
I så fall bör det gå bra att använda "vanlig" stenull så länge man följer skorstenstillverkarens rekommendationer.
Tack, det stämmer, skorstensmodulen är "helisolerad" med 50mm isolering och får placeras 50mm från brännbart materiel.

Kör på vanlig stenull från Rockwool men max 200mm tjockt som manualen säger

Tack!
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
G Gosforth1 skrev:
Tack, det stämmer, skorstensmodulen är "helisolerad" med 50mm isolering och får placeras 50mm från brännbart materiel.

Kör på vanlig stenull från Rockwool men max 200mm tjockt som manualen säger

Tack!
Fyll röklådan med Vermeculit kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.