Hej märkte att uterummet samt brons tak läcker in vatten.

Lutningen är usel. Men ej läckt in nått sen vi flyttade in för 6 år sen. Första året. Så min fundering är är de att bara byta skruvar och hoppas på det bästa eller kan de bero på annat? Hål? Ej tät?
Bräfodra om 2018 men la panelen På alla plåt o skydd osv. Som det ska göras. Och kikat där o där är de torrt.

Bifogar bilder där de ör inringad läcker det och just där skruvarna är. De blå ringarna läcker ej.
 
  • Utsikt under ett tak med träbjälkar, graffiti-kludd, landskap med röd stuga och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit träbeklädnad med en röd cirkel runtom en defekt eller fläck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt hus med veranda, skorsten, barnvagn framtill, stege på sidan, omgiven av träd och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våt svart plåttak med skräp och löv mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart metallstruktur med skruv och vattendroppar, suddig bakgrund med trottoar och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träyta med skruv, lav och barr. Patinerad textur. Organiskt och industriellt möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
E Eggentini skrev:
brons tak läcker in vatten
Uterummet, är det taket med plåt på?

Minimilutningen för plåttak brukar ligga på 14 grader, och det där är nog definitivt inte det. Eftersom det är skarvat (?) så misstänker jag att kapilärkrafterna suger tillbaka vattnet genom skarven och sedan rinner det vidare till ditt innertak där du ser att det läcker.

Kanske det fungerar att skruva upp skruvarna som håller skarven, lyfta på övre plåten och kleta in seriöst med fogmassa och sedan skruva fast övre plåten i varannan eller varje dal (verkar väldigt glest skruvat idag)
 
  • Gilla
Eggentini
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Uterummet, är det taket med plåt på?

Minimilutningen för plåttak brukar ligga på 14 grader, och det där är nog definitivt inte det. Eftersom det är skarvat (?) så misstänker jag att kapilärkrafterna suger tillbaka vattnet genom skarven och sedan rinner det vidare till ditt innertak där du ser att det läcker.

Kanske det fungerar att skruva upp skruvarna som håller skarven, lyfta på övre plåten och kleta in seriöst med fogmassa och sedan skruva fast övre plåten i varannan eller varje dal (verkar väldigt glest skruvat idag)
Det är otroligt få skruvar.

Menar du pil 1 elle rpil 2? Lyft upp båda och kikat, min första tanke, men krut torrt under plåten vid skarvarna. Vissa delar hade lite löv o annat Skit tog bort dom ifall det stoppet skulle va orsaken. Men även där krut torrt.
 
  • Svart tak med vattendroppar, skadad plåt och röda markeringar som pekar ut det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
E Eggentini skrev:
Menar du pil 1 elle rpil 2
Pil 1
Tror att montageanvisningen säger att varannan dal ska skruvas i skarven, du kan hitta fakta på nätet på typ plannja.se
https://www.plannja.se/konsument/produkter/tak-och-fasad/tak-och-fasad-detaljer/plannja-45-45r_5303
Ladda hem montageanvisningen, där är all fakta.
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/...lannja-montering-tak-vagg-profiler-2023-1.pdf
Tex så står det att ändskarvar och sidoskarvar ska tätas vid taklutning under 14 grader. Du ska även skruva varannan dal.

När du kollade, regnade det då eller uppehåll längre tid. Skyfallen i år kan ju ha medfört att det läckte in där då det regnade länge och ihållande, det är ju alltid en fördröjning innan du kan se vattnet på innertaket. Det kan ju även ha läkt tidigare, men i så små mängder att du inte märkt det eftersom det "fastnat" i isoleringen.
 
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Pil 1
Tror att montageanvisningen säger att varannan dal ska skruvas i skarven, du kan hitta fakta på nätet på typ plannja.com, (orkar inte googla det nu :)
[länk]
Ladda hem montageanvisningen, där är all fakta. Tex så står det att ändskarvar och sidoskarvar ska tätas vid taklutning under 14 grader.

När du kollade, regnade det då eller uppehåll längre tid. Skyfallen i år kan ju ha medfört att det läckte in där då det regnade länge och ihållande, det är ju alltid en fördröjning innan du kan se vattnet på innertaket.
De har ej varit så i sommar när de regnat. Ej sett nått. Är mer nu när de varit frost o smält som det blivit synligt.

Ska kika o skruva lite mer. Är jätte lite skruvat. Men konstigt att de ska bli så iår efter 6 år. Och dom som byggde detta, de va ju ca 15 år sen så märkligt de ska va just nu
 
Så här ser du ut uppifrån. Dom 3 första raderna torr. Sen blött o dropp vid varje regel de är skruvat i.
 
  • Terrass med svarta plankor, utsikt över grönt gräsfält, trähus och träd, soligt väder, del av vit byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramp med längsgående räfflor, våt yta, skuggor, utomhus i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle byta till nya hela längder plåt/plast och skruva enl montgeanvisningen.
 
  • Gilla
Eggentini
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle byta till nya hela längder plåt/plast och skruva enl montgeanvisningen.
Det är bara en skarv. Alla andra är långa. Från vägg till slutet. Den skarven r för att det är för långt ner. Finns väll ingen plåt så lång?

Där X är går tacket längre upp. Där är skarven. Den enda. Resten e långa plåt. Även plasten är lång. Därför ja fundera på skruvarna.

Ska sätta skruvar på varannan nu där skarven är och byta ut alla skruvar. Eventuellt en klick silikon i hålet. Får vi se om de hjälper.
 
  • Ett vitt hus med svart tak, skorsten, en barnvagn framför, trädgård, stege till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart takplåt med röda markeringar, vattendroppar och en liten fjäril.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Korroderat metallföremål omslutet av ringar i sandig jord, spår av erosion och ålderstegn synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan beställa vilka längder på TRP plåt du behöver på plåtgrossisten.se

Vill du ha det snyggare kan en plåtslagare bandtäcka taket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan beställa vilka längder på TRP plåt du behöver på plåtgrossisten.se

Vill du ha det snyggare kan en plåtslagare bandtäcka taket.
Ok tack för tips:) ska göra de ja kan nu innan vintern. Läcker de igen efter mitt fix får ja ta o byta och kolla om det beror på annat. Men såg idag att de rann när frosten smälte precis vid skruvarna. Så borde va det.
 
Började det läcka plötsligt vid nästan alla skruvar samtidigt?
Det är inte så att du råkade få kondens på undersidan på reglarna bara?

Vet att mitt vagnslider ibland droppar på insidan utmed reglarna på hösten/våren när det är lite temperatursvängningar trots att taket är tätt.
 
  • Gilla
Eggentini
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Började det läcka plötsligt vid nästan alla skruvar samtidigt?
Det är inte så att du råkade få kondens på undersidan på reglarna bara?

Vet att mitt vagnslider ibland droppar på insidan utmed reglarna på hösten/våren när det är lite temperatursvängningar trots att taket är tätt.
Ja för det kommer inte , av vad jag sett, nått när de ha regnat. Och här uppe i norr regnar de typ jämnt så borde sett innan tycker jag.

Svågern sa kondens också. Men då tyckte han att de var märkligt att de skulle komma kondens nu huxflux efter alla dessa år? För de har ju runnit in längs reglarna till taket i uterummet och droppat lite där på golvet. Eller om de läcker där också. Taket är stort. Uterummet och verandan (plasttaket) är ett.
 
Bytte skruvarna nu. Och fogat. La skruvar varranan nu. Får se om det blir bättre. Men många skruvar var rostade och några gått av. Får se till våren då de är is och frostigt ni o snön lär väll komma så svårt o se iår.

Hängde lite trä från regeln. Så detta kan inte va något som hänt iår. Måste ha runnit om de ska lossna trä?

Tveksamt om det kan bero på kapilär då skarvarna gick nästan en halv meter upp?
 
  • Ett smutsigt betongtak sett underifrån, med metallbalkar och skuggor, i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när frosten smälter ser jag att de droppar igen. Kikar under och ser att de droppar huxflux överallt. Inte bara där skruvarna satt. Hela takets undersida är blött. Och de droppar. Kan de va så mycket av kondens? Och kan de bli kondens även under plåttaket?
 
  • Träkonstruktion med skuggor, röda cirklar markerar okända punkter på solbelyst yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med våta fotavtryck, rosa föremål, vissnade växter, skuggor, och del av en strumpklädd fot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Eggentini skrev:
Nu när frosten smälter ser jag att de droppar igen. Kikar under och ser att de droppar huxflux överallt. Inte bara där skruvarna satt. Hela takets undersida är blött. Och de droppar. Kan de va så mycket av kondens? Och kan de bli kondens även under plåttaket?
Ja och ja..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.