Fairlane Fairlane skrev:
Det säger ju mer att du inte ska jobba mot privatkunder.
Hur gör du när du jobbar mot företagskunder där du har två samma dag med totalt 8 timmar? Fakturerar varje kund 8 timmar?
Det är såhär att om du skall anlita en hantverkare med sin expertis i området så kommer det med en kostnad. Hantverkare har inte tid och springa runt fram och tillbaka, räkna på jobb, handla material och planera jobbet för att sedan faktuera för endast tiden som han varit hos kunden. Det finns mycket arbete utöver det du faktiskt ser. Hade det känts bättre ifall personen i säga fakturerade i en 2500krs taxa?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du behöver inte gissa, det finns hur många trådar som helst med exempel på forumet. Bara att söka.
Sätter du trådarna som finns på forumet i paritet med antalet jobb som verkligen utförs i dagliga livet så är trådarna som finns här en löjligt liten andel.
Trådarna som finns här är ju även enbart kundens version, som inte alltför sällan visar sig innehålla felaktiga eller utelämnade uppgifter.

Så då menar du alltså att du baserar dina påstående i det här på random inlägg på ett forum? Påståenden där du dessutom svartmålar i princip de flesta hantverkare, som du menar lurar folk.
 
Fairlane
Emanuel.Sandstrom Arsenij skrev:
Det är såhär att om du skall anlita en hantverkare med sin expertis i området så kommer det med en kostnad. Hantverkare har inte tid och springa runt fram och tillbaka, räkna på jobb, handla material och planera jobbet för att sedan faktuera för endast tiden som han varit hos kunden. Det finns mycket arbete utöver det du faktiskt ser. Hade det känts bättre ifall personen i säga fakturerade i en 2500krs taxa?
Jag har väl inte påstått att man bara ska ta betalt för tiden hos kunden?

Säg två jobb på en dag.

Jobb 1: 20 minuter resväg till kund, 20 minuter att se över vad som behövs, resa till grossist (tur/retur) inklusive inköp 40 minuter, arbete på plats hos kund 2 timmar, resa tillbaks till firman 20 minuter = totalt 3h 40min

Jobb 2, lika som ovan.

Enligt den modell de flesta klarar av så betalar båda kunderna för 4 timmar var. Enligt din modell så båda betala 8 timmar var.

Jag vidhåller att du inte ska jobba mot privatkunder. Egentligen ska du nog inte jobba med korta uppdrag alls, ens mot företagskunder utan du får jobba med långa uppdrag istället med din affärsmodell.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har väl inte påstått att man bara ska ta betalt för tiden hos kunden?

Säg två jobb på en dag.

Jobb 1: 20 minuter resväg till kund, 20 minuter att se över vad som behövs, resa till grossist (tur/retur) inklusive inköp 40 minuter, arbete på plats hos kund 2 timmar, resa tillbaks till firman 20 minuter = totalt 3h 40min

Jobb 2, lika som ovan.

Enligt den modell de flesta klarar av så betalar båda kunderna för 4 timmar var. Enligt din modell så båda betala 8 timmar var.

Jag vidhåller att du inte ska jobba mot privatkunder. Egentligen ska du nog inte jobba med korta uppdrag alls, ens mot företagskunder utan du får jobba med långa uppdrag istället med din
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har väl inte påstått att man bara ska ta betalt för tiden hos kunden?

Säg två jobb på en dag.

Jobb 1: 20 minuter resväg till kund, 20 minuter att se över vad som behövs, resa till grossist (tur/retur) inklusive inköp 40 minuter, arbete på plats hos kund 2 timmar, resa tillbaks till firman 20 minuter = totalt 3h 40min

Jobb 2, lika som ovan.

Enligt den modell de flesta klarar av så betalar båda kunderna för 4 timmar var. Enligt din modell så båda betala 8 timmar var.

Jag vidhåller att du inte ska jobba mot privatkunder. Egentligen ska du nog inte jobba med korta uppdrag alls, ens mot företagskunder utan du får jobba med långa uppdrag istället med din affärsmodell.
Vill du ha ett bra jobb av bra personal får du vara redo att betala. Dessutom tycker jag att du ska räkna jobbet efter slutprodukt och resultat ej efter timmar.
I och med det verkar inte som att TS har gjort någon alls projektering eller diverse åtgärder för hälsa och säkerhet eller fixat allt annat en byggherre ansvarar över.
Då skulle företaget i säg kunna fakturera för denna tjänst också, även också byggavfallshantering, med mera.
Tycker det var en fullt rimmlig faktura
 
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Emanuel.Sandstrom Arsenij skrev:
Vill du ha ett bra jobb av bra personal får du vara redo att betala. Dessutom tycker jag att du ska räkna jobbet efter slutprodukt och resultat ej efter timmar.
I och med det verkar inte som att TS har gjort någon alls projektering eller diverse åtgärder för hälsa och säkerhet eller fixat allt annat en byggherre ansvarar över.
Då skulle företaget i säg kunna fakturera för denna tjänst också, även också byggavfallshantering, med mera.
Tycker det var en fullt rimmlig faktura
Är det TS hantverkare som hittat tråden?
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det TS hantverkare som hittat tråden?
🥴🥴🥴🥴
 
Fairlane
Emanuel.Sandstrom Arsenij skrev:
Vill du ha ett bra jobb av bra personal får du vara redo att betala. Dessutom tycker jag att du ska räkna jobbet efter slutprodukt och resultat ej efter timmar.
Det är högst rimligt att man får betala för bra jobb och att totalpriset är intressant, men nu var det ju inte det du skrev, utan att man skulle fakturera 8 timmar per dag oavsett hur lång tid det tog. Dessutom bara mot privatkunder?
Emanuel.Sandstrom Arsenij skrev:
I och med det verkar inte som att TS har gjort någon alls projektering eller diverse åtgärder för hälsa och säkerhet eller fixat allt annat en byggherre ansvarar över.
Du läste väl vad det var för jobb som skulle utföras? Vilken projektering behövs (utöver den att kunna handla rätt material, vilket rimligen ligger på den professionella parten)? Vilka åtgärder för hälsa och säkerhet menar du behövs som TS missat?


Emanuel.Sandstrom Arsenij skrev:
Då skulle företaget i säg kunna fakturera för denna tjänst också, även också byggavfallshantering, med mera.
Ja, behöver man tid för att få till säkerhetsaspekter så fakturerar man för det också, givetvis. Det påverkar ändå inte det absurda i påståendet att man ska fakturera för många fler timmar än vad som behövs.
Emanuel.Sandstrom Arsenij skrev:
Tycker det var en fullt rimmlig faktura
Det är det kanske, om än väldigt slarvigt skriven.
Sen kanske man inte behöver vara två personer, men det kanske är en del av säkerhetsaspekten som alla andra företag missar?

Känns mer och mer som att du jobba mot vare sig privatpersoner eller med korta uppdrag. Det finns många andra som gör det så mycket bättre.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är högst rimligt att man får betala för bra jobb och att totalpriset är intressant, men nu var det ju inte det du skrev, utan att man skulle fakturera 8 timmar per dag oavsett hur lång tid det tog. Dessutom bara mot privatkunder?

Du läste väl vad det var för jobb som skulle utföras? Vilken projektering behövs (utöver den att kunna handla rätt material, vilket rimligen ligger på den professionella parten)? Vilka åtgärder för hälsa och säkerhet menar du behövs som TS missat?



Ja, behöver man tid för att få till säkerhetsaspekter så fakturerar man för det också, givetvis. Det påverkar ändå inte det absurda i påståendet att man ska fakturera för många fler timmar än vad som behövs.

Det är det kanske, om än väldigt slarvigt skriven.
Sen kanske man inte behöver vara två personer, men det kanske är en del av säkerhetsaspekten som alla andra företag missar?

Känns mer och mer som att du jobba mot vare sig privatpersoner eller med korta uppdrag. Det finns många andra som gör det så mycket bättre.
Okej kaptenen 👍
 
Mikael_L
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det TS hantverkare som hittat tråden?
Ja det som är lite märkligt är att det finns många hantverkare och företag som inte har några helst problem med privatpersoner, eller inga problem med lönsamheten trots vettiga priser och att de driver verksamheten korrekt.

Jag vet om sådana.

Men de driver väl sitt företag i ett parallellt universum där alla sådana här problem av naturlagstyp ej existerar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Men med det sagt, så är det ett faktum att branschen ändå kryllar av dåliga och/eller oseriösa aktörer.

En del är bra hantverkare men dåliga företagare, andra är sluga företagare men dåliga hantverkare, en del har typ inga bra sidor.
Men det finns ju alltså även en hel del guldkorn att hitta, om man har tur.
De är ofta ganska fullbokade.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men med det sagt, så är det ett faktum att branschen ändå kryllar av dåliga och/eller oseriösa aktörer.

En del är bra hantverkare men dåliga företagare, andra är sluga företagare men dåliga hantverkare, en del har typ inga bra sidor.
Men det finns ju alltså även en hel del guldkorn att hitta, om man har tur.
De är ofta ganska fullbokade.
Det är lika många oseriösa kunder/byggherrar som det är hantverkare
 
Fairlane
Emanuel.Sandstrom Arsenij skrev:
Det är lika många oseriösa kunder/byggherrar som det är hantverkare
Det finns såklart dåliga kunder, men man måste också vara medveten om att dessa kunder inte är proffs så man får som proffs vägleda dem. Behöver man något särskilt från byggherren för hälsa och säkerhet när man byter lite armatur, någon strömbrytare och kolla på varför inte golvvärmen fungerar så får man säga detta till beställaren. Jag kan se att man behöver möjlighet att bryta strömmen, men det tror jag en elektriker klarar. Kanske missar jag som amatör en massa andra saker som jag måste fixa för att elektrikern ska kunna jobba tryggt och säkert, men det är väl bara att meddela det då?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Självklart finns det dåliga kunder också, dåliga på lite olika vis.

Det var dock inte det vi diskuterade här.

Whataboutism kan du väl ändå hålla dig ifrån?
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Emanuel.Sandstrom Arsenij skrev:
Det är lika många oseriösa kunder/byggherrar som det är hantverkare
Det har jag väldigt svårt att tro på.

Jag har diskuterat frågan lite med en hantverkare jag anlitar ibland. Han har aldrig råkat ut för en kund som strulat med betalning, eller med orimliga krav på utförande. Han har råkat ut för en kund där det blev strul pga. en dålig underentreprenör, kunden vägrade betala, på goda grunder.

Visst det finns givetvis oärliga människor som inte är hantverkare, och de allra flesta hantverkare är ärliga och seriösa. Men det absolut vanligaste skälet till att en privatperson vägrar betala eller på annat sätt är strulig mot en hantverkare verkar vara när kunden inte är nöjd. Det kan bero på att ett jobb faktiskt är dåligt/omotiverat dyrt, eller för ett jobb som egentligen är helt OK objektivt sett, men där hantverkaren inte har lyckats kommunicera hur resultatet kommer att bli.

Oavsett om hantverkaren har gjort ett dåligt/dyrt jobb, eller egentligen gjort rätt men inte lyckats uppfylla kundens förväntningar, så är det dåligt hantverk, det ingår att kunna få kunden att förstå vilken nivå som är att förvänta.

En bra hantverkare ser till att kommunicera med kunden så att förväntningarna blir rätt, och levererar enligt förväntningarna, och får normalt betalt för det utförda utan strul.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
Lasse 57 Lasse 57 skrev:
Hur räknar du??
Tack bra, men vad menar du? Jag har inte räknat något i denna tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.