I innerdelen av en Mitsubishi Ecodan sitter en laddpump, det är en av 3 pumpar.
Min startar inte och verkar försöka men den klickar, se video med ljud.

Undrar om någon här kan ge mig ett tips.
Har luftat, provar köra pumpen manuellt från servicemenyn.
Det är en flödessensor ovanför men den tror jag inte ska spela roll i service menyn när man bara vill köra den.

Frågan är om pumpen bara ska bytas eller om den kan delas på och serviceras?

P.S. Pumpen har stått ett par månader med vatten i och sen tagits i drift, jag har inte haft den i min ägo tidigare och den är 2 år gammal.
 
B
Hålet 3cm under grundfos symbolen, 2 sek in i videon.

Jag minns inte om man skulle skruva eller trycka lite där för att hjälpa igång pumpen, lagom stor skruvmejsel var det i alla fall. Kanske syns om man lyser in i hålet. Ibland kan en pump fastna lite om den stått stilla över sommaren.
 
B BSOD skrev:
Hålet 3cm under grundfos symbolen, 2 sek in i videon.

Jag minns inte om man skulle skruva eller trycka lite där för att hjälpa igång pumpen, lagom stor skruvmejsel var det i alla fall. Kanske syns om man lyser in i hålet. Ibland kan en pump fastna lite om den stått stilla över sommaren.
Ja exakt tack för det.
Kollade ditt tips och man gör så här.
Problemet är att det inte hjälper. Den startar inte för det, den klickar som på videon men den kör inte.
Frågan är då om jag har en skuren pump ?
Med vänlig hälsning, J
 
B
B BSOD skrev:
Kanske möjligen går att laga, jag har själv bara bytt ut, om de börjat låta illa eller fastnat totalt.

Vet inte exakt pump du har, men runt 1000-1400kr så får man ju en ny pump från Tyskland på ebay.de

[länk]
Jag kollade efter och jag har en Grundfos BH56N383H01 sen står där
UPM3 15-75 130
Det finns inte sådana tillgängliga på ebay tyvärr.
Återförsäljaren skulle ha över 6000 för en ny.
Men jag löste det!!!
Öppnade upp pumphuset och rengjorde impellern.
Stängde igen och sen funkar det igen.
En kyltekniker sa att när den väl fastnat så kommer den att göra det igen?

Det intressanta är hur lite smuts som krävdes för att pumpen (impellern skulle sitta fast) inte skulle starta.

Jag tror denna smuts är magnetit.
Rätta mig om jag har fel?
Det finns en produkt som jag är lite intresserad av som ska lösa detta.
Någon som använt denna eller har något att säga om den?

https://fastighetsklimat.se/rengoring-varmesystem/
 
  • Använd näsduk med smutsiga fläckar, möjligtvis mascara, kastad på en fast yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Magnetitfilter är väl aldrig fel.
https://billigtvvs.se/vvs/varme/mag...KhmVBHLESDLdDlkG8NA43crqCeyLfbk4aAoX3EALw_wcB


Nu löste du det ju, och kanske återkommer felen. Pumpar brukar man benämna utifrån bygglängd (130), tryckuppsättning (7.5m) och nominellt flöde (1.5 m3/h). Så det brukar gå bra att byta till andra fabrikat, i alla fall om de går på fast varvtal, om man kör på samma bygglängd och liknande tryckuppsättning/flöde.

Tror detta är en möjlig reservdel annars, ifall det trasslar igen.

https://rorfokus.se/produkt/nibe-re...kG1HZOsThOj4pltPWFjaXGOdcT3O9JREaAqEGEALw_wcB
 
  • Gilla
Johnny_
  • Laddar…
Den har väl fel gänga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.