Fairlane Fairlane skrev:
Kanske för att man saknar kompetens och för att det inte är tillåtet?
och sen när blev det otillåtet att byta glödlampor?
 
Fairlane
Bockamålen Bockamålen skrev:
och sen när blev det otillåtet att byta glödlampor?
Byta glödlampor är tillåtet en det är inte det som har gjorts här.
 
Bockamålen Bockamålen skrev:
och sen när blev det otillåtet att byta glödlampor?
Nej dessa får man fortfarande byta men de är i huvudsak förbjudna att sälja och inte aktuella här. 😉
 
L Lilak skrev:
Alla kostnader ett företag har, kan inte läggas på kunden. Det finns en gräns för vad kunderna är beredda att betala.
Vissa kostnader får företaget ta i form av minskad vinst eller lägre lön till ägaren.

Det är ingen mänsklig rättighet att driva företag där du kan ta ut lön och gå med vinst.
Kan man inte driva ett företag där man kan ta ut lön och gå med vinst så är det bara en sak som gäller, lägg ner och ta en anställning 😎
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Magnus.Geller skrev:
det du skriver om att fakturera mer timmar och mindre material är ett rätt grovt brott. Om en hantverkare skulle föreslå det för mig skulle jag ringa någon anan direkt
M Magnus.Geller skrev:
det du skriver om att fakturera mer timmar och mindre material är ett rätt grovt brott. Om en hantverkare skulle föreslå det för mig skulle jag ringa någon anan direkt
Du skulle aldrig tro om jag berättade hur vanligt det är med kunder som försöker föreslå just detta…..
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ofta mycket mer.

Listpriset plus materialpåslag är ofta vad kunden faktureras.

Och det är vanligt med 50-80% rabatt på listpriset när hantverkaren köper.

Så det förekommer att marginalen är 1000% också. Vilket vi sett här på Byggahus igen och igen och igen...

Det finns utöver detta kick back som ytterligare ökar marginalen.
Jag har jobbat snart 40 år som hantverkare, sista 30 åren som egen företagare. Under de åren har jag lärt känna oändligt många hantverkare inom de flesta yrkesgrupper och INGEN av dem är i närheten av att ta ut ”listpris” för materialet. Listpris PLUS påslag är det skrattretande att du tror att firmor ofta tar ut.

Visst 50-80% rabatt är inte ovanligt att man har på listpriset i inköpsrabatt, men gör man ett påslag på 10-30% på sitt inköpspris så ligger man långt under listpriset och det är den nivån som de hantverkare som jag känner/har känt ligger på.
Så dina fantasier om påslag får du gärna verifiera med fakta.

Att de förekommer här på byggahus är ju en dålig liknelse. Visst, det dyker upp någon oseriös firma någon gång då och då, men med tanke på hur många jobb som utförs varje dag, varje vecka, år ut och år in så är det ju en väldigt liten del…
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
?
Hur räknar du??
 
Mikael_L
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ofta mycket mer.

Listpriset plus materialpåslag är ofta vad kunden faktureras.

Och det är vanligt med 50-80% rabatt på listpriset när hantverkaren köper.

Så det förekommer att marginalen är 1000% också. Vilket vi sett här på Byggahus igen och igen och igen...

Det finns utöver detta kick back som ytterligare ökar marginalen.
Jag som nu faktiskt befinner mig i branschen kan ju meddela att du har fel.
Det här är en vånda inom elbranschen, ALLA vet hur tokigt det är, alla sänker hela tiden sina förtjänster från materialet, alla vet att dagarna med stor vinst på materialet är slut (Jo, det är klart, visst går det att hitta någon tomte som fortfarande trycker under sin sten, men för 99% är det såhär, det enda som skiljer är hur långt man har anpassat sig, själv lägger jag på mellan 5-8% på mitt inköpspris, och då kan jag med lite tur kommer ner till elbutik.se's priser på en del prylar).
Det finns fortfarande ett inslag av rätt stort oskick, det finns kvar många som försöker tunea in ett påslag så det blir typ det dubbla mot vad samma grejer kostar på elbutik eller bauhaus, men då får de ta att kunderna att bråkar och/eller aldrig hör av sig igen.

Men jag lovar att du får leta rätt bra innan du hittar någon som debiterar efter GNP-listan.


Kickback upplever jag är mest ett sätt att lura avtalskunder och i viss mån andra företag.
I många ramavtal så stipuleras det att firman får debitera inköpspris + några procent för materialet, då är kickback lösningen på att tjäna mer på materialet. Även att del beställare förhandlar något sådant i ett projekt de köper, och kanske kräver att se fakturorna.
Småskuttar som jag har absolut ingen användning av kickback, skulle jag jobba fram det så skulle jag istället få ett sämre rabattbrev i grunden, så det blir samma efter att gungorna och karusellen har summerats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag som nu faktiskt befinner mig i branschen kan ju meddela att du har fel.
Det här är en vånda inom elbranschen, ALLA vet hur tokigt det är, alla sänker hela tiden sina förtjänster från materialet, alla vet att dagarna med stor vinst på materialet är slut (Jo, det är klart, visst går det att hitta någon tomte som fortfarande trycker under sin sten, men för 99% är det såhär, det enda som skiljer är hur långt man har anpassat sig, själv lägger jag på mellan 5-8% på mitt inköpspris, och då kan jag med lite tur kommer ner till elbutik.se's priser på en del prylar).
Det finns fortfarande ett inslag av rätt stort oskick, det finns kvar många som försöker tunea in ett påslag så det blir typ det dubbla mot vad samma grejer kostar på elbutik eller bauhaus, men då får de ta att kunderna att bråkar och/eller aldrig hör av sig igen.

Men jag lovar att du får leta rätt bra innan du hittar någon som debiterar efter GNP-listan.


Kickback upplever jag är mest ett sätt att lura avtalskunder och i viss mån andra företag.
I många ramavtal så stipuleras det att firman får debitera inköpspris + några procent för materialet, då är kickback lösningen på att tjäna mer på materialet. Även att del beställare förhandlar något sådant i ett projekt de köper, och kanske kräver att se fakturorna.
Småskuttar som jag har absolut ingen användning av kickback, skulle jag jobba fram det så skulle jag istället få ett sämre rabattbrev i grunden, så det blir samma efter att gungorna och karusellen har summerats.
Jag har koll! Det är inte samma för alla i branschen. Bra att du kör ärligt men det är undantag!😢
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Jag har jobbat snart 40 år som hantverkare, sista 30 åren som egen företagare. Under de åren har jag lärt känna oändligt många hantverkare inom de flesta yrkesgrupper och INGEN av dem är i närheten av att ta ut ”listpris” för materialet. Listpris PLUS påslag är det skrattretande att du tror att firmor ofta tar ut.

Visst 50-80% rabatt är inte ovanligt att man har på listpriset i inköpsrabatt, men gör man ett påslag på 10-30% på sitt inköpspris så ligger man långt under listpriset och det är den nivån som de hantverkare som jag känner/har känt ligger på.
Så dina fantasier om påslag får du gärna verifiera med fakta.

Att de förekommer här på byggahus är ju en dålig liknelse. Visst, det dyker upp någon oseriös firma någon gång då och då, men med tanke på hur många jobb som utförs varje dag, varje vecka, år ut och år in så är det ju en väldigt liten del…
Du behöver inte gissa, det finns hur många trådar som helst med exempel på forumet. Bara att söka.
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har koll! Det är inte samma för alla i branschen. Bra att du kör ärligt men det är undantag!😢
Jag tror faktiskt inte det är undantag.
Vi ser då och då trådar där någon åkt på en riktigt hemsk kostnad för materialet, men jag tror snarare att det är de exemplen som är undantagen. De ska man såklart kritisera, men inte genom att svartmåla hela branchen.

För ett år sen, kanske två var det någon som förtvivlat la upp en faktura som elfirma skickat efter en köksrenovering. Där var det listpris minus 20-25%. Artikelnummer var utskrivna på fakturan så jag jämförde med elbutik och samma saker hade kunnat köpas in för ungefär en tredjedel av priset. Den fakturan reagerade många elektriker här på byggahus på att det var ocker och något deras firmor aldrig skulle fakturerat. Sen finns det alltid någon som försvarar det också, men de är i minoritet här, även bland yrkesfolket.

Jag hjälpte en vän att ta in lite offerter på lite eljobb för ett tag sen (inte fastpris) och priset på delarna från samtliga var långt under listpris. Det var väl en som jag tyckte låg lite högt, men inte på något sätt extremt.

Själv har jag anlitat några olika elektriker genom åren och fått vettiga priser på materialet.

När du menar att majoriteten fakturerar enligt listpris, vad baserar du det på? Någon undersökning eller en allmän känsla?

Jag menar att de flesta nog har rimliga priser, men erkänner direkt att det endast baseras på en känsla. Vi får ju inte glömmas att det är de missnöjda man hör/ser inte alls som är nöjda.

Fakturan i denna tråd är otydlig då man inte specificerar materialet. Det tycker man manska göra, om inte annat för att det är bra om något går sönder. Hidelite 12 V säger ju inget mer än att de inte ens kan stava namnet rätt till exempel. Om man ändå gör en gissning, vad tycker du att materialet borde kostat?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ur min synvinkel som kund skulle jag ju tycka det var attraktivt om en hantverkare hade en transparent avtalsmall för jobb på löpande räkning i stil med:

Startkostnad: 6500 kr
Arbetstid hos kund: 1250 kr/h
Övrig tid: 0 kr/h
Restid p.g.a. tilläggsbeställning: 200 kr/h
Material: inköpskostnad utan påslag. (Säkerhetsventil: Om materialet mot förmodan kostar mer än 1,5 ggr priset i näthandeln rabatteras fakturan med ett belopp på hälften av det som överstiger den gränsen)
Bilkostnad: 0 kr
o.s.v

Poängen ska vara att det ska vara rätt incitament åt båda håll. Om elektrikern lyckas pussla in flera småjobb på samma dag och minimera restiden så ska det vara en vinst för elektrikern, inte för kunden. Det är ju elektrikern som ska ha incitamentet att göra den effektiviseringen.

"Jaha, men vem ska betala...". Det gör kunden, genom start- och timkostnad.
 
Mikael_L
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har koll! Det är inte samma för alla i branschen. Bra att du kör ärligt men det är undantag!😢
Nä, det är inget undantag.
Jag har nog såpass koll i branschen, åtminstone i Uppsala-trakten, att jag känner mig säker på det.

Att debitera efter GNP är en mycket gammal företeelse, och det innebär att alla numera istället baserar priserna på sina inköpspriser (inte på rabatt på GNP), detta förstärks av att olika grossar har olika rabattsatser och därmed olika GNP (vilket gör det i praktiken omöjligt att handla från olika gossister om du vill räkna fram priset utifrån GNP), vidare så har produkter som ramlat in i grossisternas system de senaste åren (nåt tiotal år) fått ett mycket mer rimligt GNP-pris och lägre rabattsatser. (Grossarna är också medvetna om problemet och idiotin).

Så 99% av branschen jobbar på ett eller annat vis med påslag på eget inköpspris, annars blir risken överhängande att man kanske ger 15% rabatt på GNP och ändå går med förlust och i andra änden så försöker man lura på en kund en meter EQLQ 3g1,5 för 75 spänn.
Så GNP-listan har defacto blivit obrukbar, och det är alla medvetna om.

Påslaget från inköpspris brukar firmorna ha någonstans mellan 10 och 30%, där håller jag helt med Dodger.
Om 30% påslag på inköpspris är ärligt kan man ju diskutera i oändlighet, men det innebär dock att man inte begär GNP-pris för gamla produkter i sortimentet där man har lite över 80% rabatt - vilket definitivt skulle varit mer oärligt.

Att jag öht taget har något påslag beror på materialhanteringen faktiskt kostar mig en del, det blir svinn, det tar tid osv.
Jag har sagt det förut och kan säga det igen, för mig vore det helt tänkbart att åka och skruva el och ha endast verktyg i bilen (det skulle faktiskt vara riktigt riktigt skönt) och kunderna får skaffa fram allt material innan.

Men jag tror inte att det är en fungerande affärsmodell.
Varför ska kunden köpa 100 st klammer, 100 st plugg, 100 st skruv, 50 meter kabel, 100m PVC.slang, 75 st WAGO och ett vägguttag, för att få ett vägguttag uppsatt av mig.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Skopan skrev:
Ur min synvinkel som kund skulle jag ju tycka det var attraktivt om en hantverkare hade en transparent avtalsmall för jobb på löpande räkning i stil med:

Startkostnad: 6500 kr
Arbetstid hos kund: 1250 kr/h
Övrig tid: 0 kr/h
Restid p.g.a. tilläggsbeställning: 200 kr/h
Material: inköpskostnad utan påslag. (Säkerhetsventil: Om materialet mot förmodan kostar mer än 1,5 ggr priset i näthandeln rabatteras fakturan med ett belopp på hälften av det som överstiger den gränsen)
Bilkostnad: 0 kr
o.s.v

Poängen ska vara att det ska vara rätt incitament åt båda håll. Om elektrikern lyckas pussla in flera småjobb på samma dag och minimera restiden så ska det vara en vinst för elektrikern, inte för kunden. Det är ju elektrikern som ska ha incitamentet att göra den effektiviseringen.

"Jaha, men vem ska betala...". Det gör kunden, genom start- och timkostnad.
Blev det en nolla för mycket på startkostnad?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Blev det en nolla för mycket på startkostnad?
Per jobb, inte per dag. Jag tänkte mig ett prissystem där även ett jobb på en timme hos kund på tisdag och sedan ytterligare en timme på torsdag skulle vara attraktivt för elektrikern. Kom ihåg att inga inköpssvängar, däckbyten och sånt faktureras till kund och lönar sig att samordna för flera uppdrag. Alla priser inklusive moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.