Vi har bergvärmepump med golvvärme på nedervåning och element på övervåningen. Jag har upptäckt ett problem med ett element på övervåningen som är helt kallt, oavsett hur man ställer termostaten på det.

Elementet sitter på en egen "slinga" eller vad man ska säga. Det finns inga andra element på samma rör. Rören delar sig i en kopplingsbox i väggen på nedervåningen och går sedan upp till varje enskilt rum.

Jag har känt på rören som går från kopplingsboxen till rummet med problemet. Vid kopplingsboxen är det ena varmt, men när dom kommer upp till rummet är bägge kalla. Är som att det står helt stilla eller nåt.

Vad ska man göra åt det här? Har testat lufta elementet och det kommer vatten direkt, inga bubblor. Alla övriga element på övervåningen (6 st) funkar som dom ska. Kan inte höra nåt från elementet när jag vrider på termostaten heller.
 
Käglan i termostatventilen har fastnat i (nästan helt) stängt läge.

Ta bort termostaten och motionera käglan via stiftet genom att trycka eller slå (försiktigt) stiftet rakt in.
Om inte det hjälper så kan man knacka på ventilhuset, distinkt men försiktigt, med tex skaftet på skruvmejsel.
 
Okej! Tack, ska prova det.

Måste lista ut hur man tar av termostaten bara :)
 
Inser nu när jag läser att jag aldrig förstått hur en termostat funkar. Att den är självjusterande beroende på temperatur. Trodde mer det bara var ett simpelt vred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.