F fsn skrev:
Hur räknar du då? Jag tycker det känns mer som att batteriet levererar efter 3 år MED fullt grönt bidrag.

Sommaren 2023 var för FCR-D lite som sensommaren 2022 för solceller, alltså orimligt bra. Jag tror man skall lägga sina förväntningar på ca 2500-3500kr/kW
10kW, 117' investering, 100% uthyrt (SOC 40-60%). Ju mer det blåser ju mer pengar. Det är momentan effekt som räknas, inte energin i sig. Målet är så klart att få bidraget eftersom alla använder bidrag för detta idag men pengarna in i det här fallet är riktiga pengar och inte baserat på grön politik. Dvs, behovet av batteriet försvinner inte och Svensk Kraftnät har djupa fickor.
Edit: 117' utan bidrag.
 
A Adrianos skrev:
Har inte fått andra bra offert än men tänkte uppdatera det jag har hittills enligt modellen som @vass använde (och lägga till offert med batteri).

Bolag 1
1) 32* 410 W, DMEGC, DM410M10-54HBB-V
13,12 kWp
Growatt, MOD 12KTL3-X
156 658 kr (11 940 kr per kW)

2) Med batteri 10kW
32* 410 W, DMEGC, DM410M10-54HBB-V
13,12 kWp
Growatt, MOD 12KTL3-X
1 × Growatt APX 10.0P (10.0 kWh)
192 880 kr (ungefär 90k för batteri innan avdrag)

3) 51* 410 W, DMEGC, DM410M10-54HBB-V
20,91 kWp
2 växelriktare de panelerna skulle sitta på olika hus
1 x Growatt, MOD4000KTL3-XH(BP)
1 x Growatt, MID 15KTL3-X
256 296 kr (12 257 kr per kW, dyrare pga. den andra växelriktaren)

Bolag 2
4) 40* LP182*182-M-54-MH 400 W
16 kWp
Solplanet ASW 10K-LT-G2 PRO
204 250 kr (12 765 kr per kW)

5) Bara batteri 10kW
Solplanet 10,24 kW
68,750 kr (118,750 kr innan avdrag)

Bolag 3
6) 38* 410 W, Sunlink SL5M108
15,58 kWp
Sofar 12 TL-X
172 490 kr (11 071kr per kW)

6) Med batteri 10kW
38* 410 W, Sunlink SL5M108
15,58 kWp
Kehua 12 kW Hybridväxelriktare
Kehua Batterisystem
216 924 kr (ungefär 100k för batteri innan avdrag)

Bäst i test?

Vore toppen om flera bidrar med deras erfarenhet av nuvarande eller äldre offert!
Tänkte komplettera med vad jag har fått in sedan sist

Bolag 4
7) Med batteri 10kW
40* 410 W, ES-M1082B-H(M10)-410)
16,4 kWp
Growatt MID 15KTL3-XH
Batteri Growatt ARK 10.2H
222 015 kr (ungefär 10 800 kr per kW om jag estimerar 90k för batteriet innan avdrag, fick inte pris separat)

Bolag 5
8) Det finns varianten med grossister...om man vågar.
Det blir billigare per kW men man behöver installera själv ELLER installera med deras samarbetspartner som säkert tar bra betalt för installationen ELLER hitta ett bolag som vill köpa materialet av dig och sedan installera.
Säljaren säger att många bolag gör så men jag är lite tveksam. Nån här som har gått på en sådan lösning?
Priset INNAN INSTALLATION, UTAN AVDRAG landar på 8200 kr per kW eller mindre beroende på storlek.

Har ett par bolag som skulle återkomma med offert men gjorde aldrig det som dessa blev svartlistade direkt! :D
 
F
A anis16 skrev:
10kW, 117' investering, 100% uthyrt (SOC 40-60%). Ju mer det blåser ju mer pengar. Det är momentan effekt som räknas, inte energin i sig. Målet är så klart att få bidraget eftersom alla använder bidrag för detta idag men pengarna in i det här fallet är riktiga pengar och inte baserat på grön politik. Dvs, behovet av batteriet försvinner inte och Svensk Kraftnät har djupa fickor.
Edit: 117' utan bidrag.
Vad är det du får för 117kkr?

Det är inte bättre betalt ju mer det blåser, det är ett budförfarande. I lördags blåste det storm, och medelpriset på Mimer skiljer sig inte nämnvärt från dagen efter som i det närmaste var vindstilla eller mot måndagen som var en vanlig jävla måndag. Tittar man på mimer så ser man att enstaka timmar drar iväg men det syns inte nämnvärt på vare sig medel eller på det man får betalt.

Det finns mycket reglerkraft i tex vattenkraft och magasinen är välfyllda. Det är när inte den finns som det kan bli bättre betalt, vänta tills isen lägger sig. Hittills i Oktober skulle 10kW ha gett dig från 1000kr upp till kanske 1500kr, lite beroende på budande bolag.
 
Redigerat:
F
A Adrianos skrev:
Tänkte komplettera med vad jag har fått in sedan sist

Bolag 4
7) Med batteri 10kW
40* 410 W, ES-M1082B-H(M10)-410)
16,4 kWp
Growatt MID 15KTL3-XH
Batteri Growatt ARK 10.2H
222 015 kr (ungefär 10 800 kr per kW om jag estimerar 90k för batteriet innan avdrag, fick inte pris separat)

Bolag 5
8) Det finns varianten med grossister...om man vågar.
Det blir billigare per kW men man behöver installera själv ELLER installera med deras samarbetspartner som säkert tar bra betalt för installationen ELLER hitta ett bolag som vill köpa materialet av dig och sedan installera.
Säljaren säger att många bolag gör så men jag är lite tveksam. Nån här som har gått på en sådan lösning?
Priset INNAN INSTALLATION, UTAN AVDRAG landar på 8200 kr per kW eller mindre beroende på storlek.

Har ett par bolag som skulle återkomma med offert men gjorde aldrig det som dessa blev svartlistade direkt! :D
Batteriet i bolag 4 offerten är dessvärre bara 5kW. Du måste upp i ARK 20kWh för att få ut 10kW i mer än 10 sekunder.
 
Betalade 15.2tkr/kWp hösten 2023 för 9.2kWp.
De var den billigaste offerten med marginal. Övriga låg kring 18-19tkr/kWp
 
  • Ledsen
Elsamimmi och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad är det du får för 117kkr?

Det är inte bättre betalt ju mer det blåser, det är ett budförfarande. I lördags blåste det storm, och medelpriset på Mimer skiljer sig inte nämnvärt från dagen efter som i det närmaste var vindstilla eller mot måndagen som var en vanlig jävla måndag. Tittar man på mimer så ser man att enstaka timmar drar iväg men det syns inte nämnvärt på vare sig medel eller på det man får betalt.

Det finns mycket reglerkraft i tex vattenkraft och magasinen är välfyllda. Det är när inte den finns som det kan bli bättre betalt, vänta tills isen lägger sig. Hittills i Oktober skulle 10kW ha gett dig från 1000kr upp till kanske 1500kr, lite beroende på budande bolag.
APX 10kWh, MOD 10KTL3-XH + kommunikationsmodul. Målet är att få avdraget med beskedet från Skatteverket, ser inget krav i det de skrivit förutom förberett för anslutning till solpaneler. Jag har vridit och vänt en hel del på caset, ringt skatteverket etc. men får inte mina siffror att bli avskräckande. Dvs jag börjar hellre med batteriet och balanseringtjänst som bas och lägger till paneler i framtiden än att börja med paneler och lägger till batteri senare. Absolut, vattenmagasinens nivå är viktiga för ROI:n men det gäller ju om man "bara" har paneler också. Besparing blir ju mindre -> längre ROI i båda fallen.
 
F
A anis16 skrev:
APX 10kWh, MOD 10KTL3-XH + kommunikationsmodul. Målet är att få avdraget med beskedet från Skatteverket, ser inget krav i det de skrivit förutom förberett för anslutning till solpaneler. Jag har vridit och vänt en hel del på caset, ringt skatteverket etc. men får inte mina siffror att bli avskräckande. Dvs jag börjar hellre med batteriet och balanseringtjänst som bas och lägger till paneler i framtiden än att börja med paneler och lägger till batteri senare. Absolut, vattenmagasinens nivå är viktiga för ROI:n men det gäller ju om man "bara" har paneler också. Besparing blir ju mindre -> längre ROI i båda fallen.
Du räknar som en kratta… Du håvar in runt 3000kr/kW och år. Hur lyckas du få det till 3år utan bidrag? Jag får det till 117/15= 7,8år med 0% kapitalränta dessutom.
 
F fsn skrev:
Du räknar som en kratta… Du håvar in runt 3000kr/kW och år. Hur lyckas du få det till 3år utan bidrag? Jag får det till 117/15= 7,8år med 0% kapitalränta dessutom.
Räknar på att hyra ut full effekt och kapacitet första åren med medelvärdet för FCR det senaste året vilket ligger på 35-40' per år.
 
F
A anis16 skrev:
Räknar på att hyra ut full effekt och kapacitet första åren med medelvärdet för FCR det senaste året vilket ligger på 35-40' per år.
Jag är inte säker på att du har tagit in och förstått upplägget. Du kan hyra ut noll% av ditt batteri eller du kan hyra ut 100%, några andra alternativ har du inte.

Ersättningen är effektbaserad med ett krav på en varaktighet i 20 minuter. Batterier balanseras på 60% och det är från den nivån det utgår. Det batteriet du specade har en varaktig effekt på 5kW och alltså halverad ersättning från det du tror. Och jag tror du har ungefär lika bra koll på skattemyndigheten och deras regler som du verkar ha på det tekniska.
 
F fsn skrev:
Jag är inte säker på att du har tagit in och förstått upplägget. Du kan hyra ut noll% av ditt batteri eller du kan hyra ut 100%, några andra alternativ har du inte.

Ersättningen är effektbaserad med ett krav på en varaktighet i 20 minuter. Batterier balanseras på 60% och det är från den nivån det utgår. Det batteriet du specade har en varaktig effekt på 5kW och alltså halverad ersättning från det du tror. Och jag tror du har ungefär lika bra koll på skattemyndigheten och deras regler som du verkar ha på det tekniska.
Vad jag ser så kan jag styra hur mycket av min kapacitet som jag lånar ut per kvartal och det är inte bara 0% eller 100%.

Absolut, jag baserar bara min beräkning på den data jag har och inte på det jag inte vet men den data jag har är på exakt samma batteri och omvandlare har genererat strax under 40' de senaste 12 mån rullande. I de 40' ingår inga grön bidrag eller skatteavdrag. Självklart inga garantier att kommande 12 månader ser likadana ut.
 
A anis16 skrev:
Vad jag ser så kan jag styra hur mycket av min kapacitet som jag lånar ut per kvartal och det är inte bara 0% eller 100%.

Absolut, jag baserar bara min beräkning på den data jag har och inte på det jag inte vet men den data jag har är på exakt samma batteri och omvandlare har genererat strax under 40' de senaste 12 mån rullande. I de 40' ingår inga grön bidrag eller skatteavdrag. Självklart inga garantier att kommande 12 månader ser likadana ut.
Jag är lite nyfiken här...

Är detta via Checkwatt ?
Vad har du för batteri, växelriktare och övrig styrutrustning för detta ?
Vilken huvudsäkring har du ?
Vad har du betalat ur "egen ficka" efter gröntEL ?
När anslöt du dig till checkwatt ?
vilken del av landet bor du i om det nu är olika prismodeller från checkwatt för ersättningen ?
 
F
A anis16 skrev:
Vad jag ser så kan jag styra hur mycket av min kapacitet som jag lånar ut per kvartal och det är inte bara 0% eller 100%.

Absolut, jag baserar bara min beräkning på den data jag har och inte på det jag inte vet men den data jag har är på exakt samma batteri och omvandlare har genererat strax under 40' de senaste 12 mån rullande. I de 40' ingår inga grön bidrag eller skatteavdrag. Självklart inga garantier att kommande 12 månader ser likadana ut.
Skaffa dig bättre underlag då och gissa mindre, har du ens läst frågor och svar på Checkwatts hemsida? Du kan upplåta hela ditt batteri eller du kan styra hela ditt batteri själv, det finns inga andra varianter hos Checkwatt. Ditt specificerade batteri ger, baserat på Checkwatts statistik 17340kr. Men jag hoppas du har rätt, det skulle betyda att jag skopar in 80000kr/år, tyvärr tror jag inte det utan allt tyder på att du är en dåligt påläst drömmare.

Som jag skrev tidigare, sommaren 2023 har varit extrem, alla är helt överens om att ersättningsnivåerna går ner.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Skaffa dig bättre underlag då och gissa mindre, har du ens läst frågor och svar på Checkwatts hemsida? Du kan upplåta hela ditt batteri eller du kan styra hela ditt batteri själv, det finns inga andra varianter hos Checkwatt. Ditt specificerade batteri ger, baserat på Checkwatts statistik 17340kr. Men jag hoppas du har rätt, det skulle betyda att jag skopar in 80000kr/år, tyvärr tror jag inte det utan allt tyder på att du är en dåligt påläst drömmare.

Som jag skrev tidigare, sommaren 2023 har varit extrem, alla är helt överens om att ersättningsnivåerna går ner.
Absolut, det är därför jag skriver här. Jag vet ju inte övrig omständigheter för exempelanläggningen som dragit in ~38' de senaste 12 månader, dvs var i Sverige etc. Självklart har de tagit en anläggning som hade bästa ersättningen som exempeldata för senaste 12 mån och med 10kWh batteri/vxl-riktare etc. 1:1 med vad jag blivit offererad.
Googlar jag runt bland andra återförsäljare så hittar jag exempel som liknar det jag räknar på (med text om att det varit ovanligt bra senaste tiden) och med ROI på under två år. Några exempel på andra återförsäljares exempel:
https://www.solivo.se/batterilagring/
https://sun4energy.se/batterilagring/stodtjanster/

Om vi ska räkna pessimistiskt med den siffran som du nämnde som max avkastning så ligger batteriets ROI på strax under 3 år vilket fortfarande är bättre än någon solpanel jag kan skruva upp på huset. Jämför jag med tidigare solcellsofferter så har dessa varit på 8 år ROI med fortsatt skattereduktion.

Som jag skrev tidigare så villkoras jag av att det ska vara förberett för inkoppling av solceller för att få gröna skatteavdraget vilket det kommer vara. Sedan står det inget om när solceller måste börja monteras men troligtvis kommer jag göra det inom närmaste åren -> syftet med avdraget uppfyllt.
 
Angående grön skatteavdrag vid installation av endast batteriet så står det faktiskt följande på skatteverkets hemsida:
Eftersom installation av ett system för lagring av egenproducerad el är att anse som en separat installation kan utbetalning medges för installationen även om solcellerna som ska producera elen ännu inte har installerats. Det avgörande är avsikten att systemet ska användas för att lagra egenproducerad el och att solceller därför kommer att installeras.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/417105.html?date=2022-10-24

Det är i linje med brevet jag har från skatteverket.
 
  • Gilla
Adrianos
  • Laddar…
F
A anis16 skrev:
Angående grön skatteavdrag vid installation av endast batteriet så står det faktiskt följande på skatteverkets hemsida:
Eftersom installation av ett system för lagring av egenproducerad el är att anse som en separat installation kan utbetalning medges för installationen även om solcellerna som ska producera elen ännu inte har installerats. Det avgörande är avsikten att systemet ska användas för att lagra egenproducerad el och att solceller därför kommer att installeras.
[länk]

Det är i linje med brevet jag har från skatteverket.
Det finns en tolkning av att det skall ske inom ett år ungefär och det finns även exempel på de som faktiskt inte fått bidraget. Jag tycker det är en klumpig och rätt korkad formulering av skattemyndigheten. Antingen kräver man solceller eller så tillåter man installation av batteri utan solceller. Hur svårt kan det vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.