Vilka skenor skruvar man fast i väggen för att ha som mothåll för rätbrädan när man drar av?
 
N
Primer ska du inte använda. Och förstår inte frågan med skenor?
Du ska ju inte göra som med webers reklamfilm.
Någon annan på forumet kanske kan ha åsikter med hjälp?
 
Men jag trodde jag skulle pilla bort allt som är löst och sen sätta nät och sen skenor som används för att göra bruket rakt med en rät planka?
 
R Rolle85 skrev:
Men jag trodde jag skulle pilla bort allt som är löst och sen sätta nät och sen skenor som används för att göra bruket rakt med en rät planka?
Är det bitar på flera kvadratmeter som är dåliga? Du behöver väl inte göra om hela ytan från mark hela vägen upp till panelen?
Du petar bort det lösa som jag antar är någon kvadratdecimeter på flera ställen, slänger på putsbruk som fixar en lagertjocklek på några centimeter t.ex StoLevell Cote Fiber som innehåller fiberarmering, fyller upp håligheten, drar en bräda som vilar på den hela putsen över den nya putsen så du får rätt höjd, väntar en timme, drar av ytan med en borste så du får samma yta som resten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
De lossnar småbitar här och var. Vill helst inte ha målad sockel längre, de flagnar bara. Vill görna bara ha puts som slutfinish.
Finns de nått nät/duk jag kan ha under för bättre fäste?
 
R Rolle85 skrev:
De lossnar småbitar här och var. Vill helst inte ha målad sockel längre, de flagnar bara. Vill görna bara ha puts som slutfinish.
Finns de nått nät/duk jag kan ha under för bättre fäste?
Om du vill ha grå sockel, dvs bara puts och inte målat, så kanske du bör ta bort/slipa ned det gamla så mkt som möjligt.
De råden ovan är ju om du vill ha en "enkel" reparation, dvs ta bort allt läst, borsta/tvätta av - putsa på med ny puts där det behövs och sedan måla.

Om du inte vill riva ned och sen putsa om allting så kanske en renovering enligt ovan och sen en målning funkar ?
För att måla på puts/gammal färg så kan du nog behöva en primer. Men som sagtm underarbetet kommer du ju inte ifrån, det finns ingen magisk "vätska" som ovanifrån kommer binda putsen till underlaget under putsen (den är för tjock).
 
D
Som neo o föregående talare säger, ska du bara lappa så knacka bort det som är löst, slå på nytt och pensla till.
Vill du ha slät puts får du bila bort det gamla med färgen eller slipa alt blästra. Banor som du pratar om kan man använda 8mm armeringsjärn till som du trycker fast i lite bruk och stockar emot. Nät? Ja om du har lust. Webers instruktioner för leca är att nyare murverk än 6 månader alltid ska nätas. Din mur är ju lite äldre.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N
Vad har du gjort nu då?
Huggit bort allt? Eller hur ser planen ut.
Bilder igen kanske.
Dock är det fel årstid nu, sikta på våren istället.
 
Sncakde med en målare, man drar på en murprimer först pch sen silicatfärg i valfri färg
 
N
Ok, men en målare.
Målar på trä, och kan träfärger.
Han kan inget om att måla på stensocklar, då det är muraren som gör det.
Ser inga bilder på det du ska dra på murprimer och sen silikat.
Och sen måste man ju vara lite korkad om man föreslår silikat på sockel utvändigt.
Men det är bara min personliga åsikt.
Alla gör ju såklart sina egna val.
Lycka till!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
N
R Rolle85 skrev:
Sncakde med en målare, man drar på en murprimer först pch sen silicatfärg i valfri färg
Har målat med silikatfärger många ggr, keims är den bästa och dyraste.
Vita huset i usa är målat med den silikaten, ingen primer användes.
Och jag har heller aldrig använt primer innan silikat vad jag minns.
Silikat kan ju inte blandas med vatten, utan måste vara vattenglas.
Alcros silikat är enklare.
 
N
Har du ens börjat renovera sockeln än?
Är ju mer intressant än färgen du drar på sen.
 
Tråd avslutad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.