Installerade precis en Grohe sense guard vattenfelsmätare. Den läckte svagt invid ventilhuset första dygnet, sedan upphörde läckaget. Är detta något att bry sig om?

Ska man kräva att få den utbytt?
 
  • Närbild på en Grohe Sense Guard vattenfelsmätare med små vattenläckor vid ventilhuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är nog kass, enligt monteringsanvisningen så verkar mässingsnippeln vara fast monterad.
 
Hej Josa100,

fråga, har den hållit sig tät eller bytte du ut den?
Jag installerade en sådan nu i veckan och har precis samma symptom med läckage invid ventilhuset. Har inte gett sig än på lite mer än 1 dag. (Avvaktar något till innan jag byter ut den.)

mvh
 
Hej, hur har det gått för er? Vi har fått samma problem efter installation. VVS tog av den direkt igen och vi försöker reklamera enheten.
 
K Krageholm skrev:
Hej, hur har det gått för er? Vi har fått samma problem efter installation. VVS tog av den direkt igen och vi försöker reklamera enheten.
Kan komplettera min frus inlägg ovan. Grohe återkom ganska snabbt med feedback efter att jag kontaktat dem med foto av installationen (som vi tog innan VVSaren tog bort den igen). Dom konstaterade med hjälp av bilden snabbt att installationen inte gjorts korrekt. Man MÅSTE använda de kopplingar som ingick i förpackningen (eller identiska). Annars blir det inte tätt.
Kanske ni andra också råkade ut för det?

Dom bifogade en PDF med utförlig information då detta tydligen var ett av de vanligast förekommande misstagen. Så här skriver dom:
It is mandatory to use the original connectors in the packaging, even though it might be misleading as they reduce the classic 1" pipe to 3/4". The original connectors have a special seal.
Tvärsnitt av en mekanisk komponent, möjligen ett vapendel, med markerade riktningar och detaljer.
Här syns ett genomsnitt av anslutningen från PDFen.
Vår hade av VVSaren fått en annan koppling med teflontejp runt metallgängan, dvs det var sannolikt inte tätt mot plastkanten överst. Så vattnet sipprade (som i röda pilen på bilden) ner mellan plast och metall och sedan ut precis som beskrevs här i tråden. Så känns ganska säkert att detta var problemet.

Vi kommer nu be får VVSare komma tillbaka och koppla den igen - med rätt kopplingsdelar denna gången.
OBS: Supporten varnade för att om man använt fel kopplingar så kan plasten skadas i kanten till den grad att man inte kommer kunna få till en tät anslutning sen. Vår ser lite smårepad ut, men det ska nog gå att lösa. Kunde varit värre.

Med den här informationen känner vi oss lite tryggare i att det här faktiskt kommer att ordna sig till slut.

Ville dela med oss här om det kan hjälpa andra med liknande problem!
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Det jag funderat på är om kopplingen när man drar åt sträcka hela vattenfelsbrytaren så att något knäcks, är det flex nånstans eller bygger det på att avståndet mellan kopplingen är 100% korrekt
 
J JohanLun skrev:
Det jag funderat på är om kopplingen när man drar åt sträcka hela vattenfelsbrytaren så att något knäcks, är det flex nånstans eller bygger det på att avståndet mellan kopplingen är 100% korrekt
Likt en PET flaska med sin lilla gummi/silikonhinna som tätar så har dom ju någon form av gummiring som trycks mellan kopplingens platta yta och plasten. Den ringen bör ju flexa lite och täta och gängan bör ju ha några millimeters marginal för att kunna spänna. Enligt manualen så har dom en vanlig platt ring på utflödet, och på inflödet har dom en gummiring med sil.

Det sagt så finns det säkerligen gränser för krafterna man kan utsätta plasten för innan det går illa, för det verkar helt klart vara fallet att majoriteten av enhetens bärande konstruktion är gjord av plast. Man kanske bara bör dra åt tills det slutar droppa. :)
Nånstans får man kanske utgå ifrån att dom visste vad dom gjorde i konstruktionen. Dom hävdar att produkten har en limited lifetime warranty på de mekaniska delarna (exkl slitage/beläggningar osv).

Men vi får se om vi lyckas få dit den till slut - utan dropp. Men känns hoppfullt - om man bara kopplar rätt.
 
M mrasmusson skrev:
Likt en PET flaska med sin lilla gummi/silikonhinna som tätar så har dom ju någon form av gummiring som trycks mellan kopplingens platta yta och plasten. Den ringen bör ju flexa lite och täta och gängan bör ju ha några millimeters marginal för att kunna spänna. Enligt manualen så har dom en vanlig platt ring på utflödet, och på inflödet har dom en gummiring med sil.

Det sagt så finns det säkerligen gränser för krafterna man kan utsätta plasten för innan det går illa, för det verkar helt klart vara fallet att majoriteten av enhetens bärande konstruktion är gjord av plast. Man kanske bara bör dra åt tills det slutar droppa. :)
Nånstans får man kanske utgå ifrån att dom visste vad dom gjorde i konstruktionen. Dom hävdar att produkten har en limited lifetime warranty på de mekaniska delarna (exkl slitage/beläggningar osv).

Men vi får se om vi lyckas få dit den till slut - utan dropp. Men känns hoppfullt - om man bara kopplar rätt.
Det som känns jobbigt är om man monterat kopplingen med säg en knapp mm för långt avstånd, går troligen dra år men nåt måste flexa.

Genomskärningsbilden var intressant, jag trodde faktiskt att man gjort den så att metallen kunde röra sig lite i förhållande till plasthuset.
 
R rickster skrev:
Hej Josa100,

fråga, har den hållit sig tät eller bytte du ut den?
Jag installerade en sådan nu i veckan och har precis samma symptom med läckage invid ventilhuset. Har inte gett sig än på lite mer än 1 dag. (Avvaktar något till innan jag byter ut den.)

mvh
Jo den har hållit tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.