Det viktigaste är att man är överens om spelreglerna under livets gång och det kan självklart ändras efter hand.
Jag och min sambo har snart hållit ihop i 30år och jag äger fortfarande fastigheten själv.
Vi lägger båda olika summor varje månad till huskontot som är till driften inkl. underhåll men när det gäller större renoveringar eller nybyggnation så är det jag som står för det.
Vi har samboavtal och testamenten och hur delningen blir beror på om någon avlider eller om vi väljer att gå skilda vägar.

Det viktigaste som jag ser det är som jag började med att ha klara regler för vad som gäller och tror det är därför vi hållit ihop så länge som vi gjort...
 
  • Gilla
Schlangen och 6 till
  • Laddar…
Det viktigaste är väl att diskutera hur ni vill ha det, och att det där finns en öppning för hur ni vill ha det om ni inte längre vill bo ihop. Det är också bra om ni är överens om att omförhandla hur ni vill ha det om det blir barn med i bilden, eller åtminstone efter 2-3 år. Många brukar känna varandra då så väl att en mycket mer gemensam ekonomi känns bra.

Man kan räkna och dela upp saker på många olika sätt, och tro mig när jag säger att det aldrig kan bli millimeterrättvisa. Men försök se till att det blir positivt i plånboken för bägge parter, försök spara pengar tillsammans för gemensamma saker som t.ex. resor. Se till att era ekonomier är starka utan en massa lån, avbetalningar, abonnemang och liknande. Det blir alltid gräl om det är för mycket månad kvar i slutet av pengarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vill bara sticka in att jag tycker det låter lämpligt om ni gemensamt sparar ihop för att täcka körlektioner etc så hon kan ta körkort. Att öka resavstånd och tid så pass mkt tycker jag låter som en rätt stor insats av henne. Och ska ni bo ihop kommer det nog underlätta om hon också kan köra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Tackar för svar :)

Glömde denna lilla detalj.
Tanken är väl att vi skall prova att bo ihop först innan vi lägger äggen i samma korg och skaffar något gemensamt. Naturligtvis blir det (kanske) lite lättare då. Att tillägga är att hon äger en bostadsrätt som hon tänker hyra ut under perioden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
Vi har gjort så att vi summerar gemensamma utgifter varje månad och betalar hälften var. Tjänar någorlunda lika men hon har två barn sedan tidigare så hon betalar för deras mat/kläder osv. (Uppskattade kostnader såklart)

Vet av erfarenhet att såna här ”provperioder” gärna springer iväg i tid och är rena döden för relationen.
 
Excel
Tror det finns siffror på vad du kan ta ut per kvm, då ingår bla uppvärme, slitage ytskikt löpande utgifter VA/avlopp mm.

Inget med lån och räntekostnader, inga värdehöjande renoveringar

Vad du betalar i lån amortering mm är din ensak och dessa kostnader bör inte sambo betala.
 
  • Gilla
Efva Nyberg
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Jag och särbon pratar om att flytta ihop men det finns ju mängder av sätt att dela rättvist på kostnaderna.

Förutsättningar.
Jag äger en lågt belånad villa och tanken är att hon flyttar in till att börja med. Jag har 1-barn sen tidigare som bor hos mig varannan vecka. Jag bor åt fel håll så hon kommer att få längre till jobbet och ökade kostnader för transporter. Jag har högre lön än vad hon har. Jag har bil hon saknar körkort, bilen är inte nödvändig med underlättar för oss båda.

Hur kan man tänka här? 😀
Blir rätt nostalgisk och upplever nu en déjàvu…
Känner igen detta sen långt tillbaka i mitt liv. Allt var frid o fröjd och kärleken sköljde över oss. Efter några år insåg jag att vi uppenbarligen levde i ett öppet förhållande. Problemet var att hon glömt att berätta det för mig. Vi hade gjort en uppgörelse muntligt att om det går åt pipsvängen så delar vi enligt principen: allt som går på el är mitt och resten får hon ta. Vips satt jag där med 4 makitaverktyg, en plattång och en dildo.
Om jag e bitter? Haha…nej verkligen inte. Det var bara så vi hade gjort upp. Idag är vi superbästa vänner och skrattar gott åt vår delning.
Med det sagt så är mitt råd: öka på delen av elverktyg med nåt som du behöver om ni måste göra en uppgörelse innan. Alternativt så sluta muttra om ditt eller mitt. Betala, spendera, var generös mot din älskade. Sista fracken har inga fickor.
Lycka till med sambolivet ❤️
 
  • Gilla
Anne1515 och 6 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Är det på prov så kanske ni kan dela 50/50 på ett gemensamt ica kort, el, va, soppor, bilservice, ränta exkl amotering

Sen när ni går vidare så kan ni börja spara gemensamt 5000kr var/månad till semester, ny bil och köksrenovering osv. Är det stor skillnad på era löner ändra sparandet till proportion i lön efter skatt

Du står för barnkläder/aktiviteter tills ni är överrens om annat

Båda behöver säkert minst 4000kr/mån över efter gemensamt för att känna frihet.
 
Rättivisa är en känsla och det är bara ni som kan säga när ni upplever den ;)

Vi har följande upplägg:
Ett hushållskonto där vi varje månad sätter in varsin summa, proportionerligt mot respektive lön. Sen köper vi mat, betalar elräkning, gemensamma nöjen, möbler osv från detta.

Var och en betalar sina egna lån (hus och csn), och har sitt egna sparande.

Huset äger vi olika andelar i pga skäl. Det finns ett konto för underhåll och byggnadstillbehör - allt sånt som är värdeökande och som följer med om huset säljs. Varje månad sätter vi över pengar till detta konto, proportionerligt mot hur stor del vi äger. Detta för att investeringsförhållandet inte skall rubbas genom att en pytsar in mer än den andre. Nedlagd tid bråkar vi inte om, båda hjälps åt.

Bilen är min och jag hade den innan vi flyttade ihop. Vi är inte beroende av den. Jag betalar skatt och service. Skulle den vara gemensam så måste jag lyssna på henne angående vad vi ska ha för bil ;) Vi använder den båda i vardagen och tankar lite om vartannat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi sätter in alla inkomster på gemensamt konto och tar samma summa från det gemensamma som vi har för egna utgifter (kläder, dataspel, utelunch etc m.m.) . Allt gemensamt, som köps för att tillvaron ska fungera, bränsle, p-avgift, alla räkningar, mat, etc tas från gemensamt. Har aldrig bråkat om pengar. När vi haft olika inkomst har vi ändå haft likvärdig standard båda två så ingen har känt sig fattigare eller rikare än den andra. Personligen förstår jag inte alls hur man orkar sitta o räkna på utgifter och inkomster.

I detta fallet där den ena parten har ett "eget" barn att ta hänsyn till kan man ju räkna på en schablon-utgift och lägga till motsvarande summa som tas av båda från gemensamt. Den med barnet spenderar pengen på barnet, den andre får till sin hobby...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag äger 100% av huset.
Hon betalar en hyra, sen delar vi på driftkostnaden och mat.
Så utöver den delen så gör vi vad vi vill för våra egna pengar. Ska jag renovera något så löser jag det oftast själv. Ibland erbjuder hon sig att lägga in lite extra för småsaker för "slitaget"

Det funkar för oss. Hon får inte bo gratis och jag begär endast för en liten hyra och drift :) Blir extremt mycket billigare än att bo i egen lägenhet dessutom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Jag och särbon pratar om att flytta ihop men det finns ju mängder av sätt att dela rättvist på kostnaderna.

Förutsättningar.
Jag äger en lågt belånad villa och tanken är att hon flyttar in till att börja med. Jag har 1-barn sen tidigare som bor hos mig varannan vecka. Jag bor åt fel håll så hon kommer att få längre till jobbet och ökade kostnader för transporter. Jag har högre lön än vad hon har. Jag har bil hon saknar körkort, bilen är inte nödvändig med underlättar för oss båda.

Hur kan man tänka här? 😀
Först så dela på alla fasta utgifter som mat, räntor, el o vatten etc etc. Har du sedan mycket mer kvar än hon dela med dig.
 
schnyggve schnyggve skrev:
Jag och särbon pratar om att flytta ihop men det finns ju mängder av sätt att dela rättvist på kostnaderna.

Förutsättningar.
Jag äger en lågt belånad villa och tanken är att hon flyttar in till att börja med. Jag har 1-barn sen tidigare som bor hos mig varannan vecka. Jag bor åt fel håll så hon kommer att få längre till jobbet och ökade kostnader för transporter. Jag har högre lön än vad hon har. Jag har bil hon saknar körkort, bilen är inte nödvändig med underlättar för oss båda.

Hur kan man tänka här? 😀
1. Man kan slå ihop allt och betala från 'högen' och använda resten tillsammans efter behov.
2. Man har var sin ekonomi. Delar på utgifterna.
3. Man delar upp ekonomin i 'delar'. 2st inkomstkonton, ett gemensamt utgiftskonto för hus/drift, var sitt konto för personliga utgifter, ett matkonto, ett eller flera sparkonton, (hus, tandvård, bil, resor, etc)
Bara välja eller kombinera 1-3. Visst är det enkelt? .😉😅
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Låter som många här har lyckats väl med sina "delade" ekonomier.
Så lyckades även vi då vi separerade.
Det finns många olika varianter, och olika personer verkar ha olika behov.

MEN! Finns här några exempel på hur man INTE ska göra som man kan lära sig av?
/W
 
B
30-70% inkomst skillnad här. 30 betalar hushållets räkningar som el lån vatten larm mm samt endel egna kostnader och eget sparande och vårat till huset. 70 betalar allt annat mat inredning nöje mediciner bränsle sina egna kostnader mobiler mm och mm samt eget och gemensamma sparande.

Rättvist och lika?
Kanske inte men 30+70=100 = ett hushåll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.