C
70-talshus med platta på mark.

Håller just nu på att tilläggsisolera hela fasaden utvändigt 95mm och nu har det kommit till ytterdörrar/altandörrar.

Tanken är ju att flytta ut dem men då har de ingen betong att stå på. Jag tänker så det knakar och har ett par ideér.

Alternativ 1
lägga syllisolering och skicka in några leca-block. Klossar, ställa dörren. Täta mellan blocken med foam och dra fast dem med spikplugg eller liknande. Gjuta invändigt mot tröskeln

Alternativ 2
Träsyll. Behöver lägga dubbla för att komma upp i nivå. Klossar, ställa dörren. Täcka in med vindduk/tejpa. Klä in syll invändigt med syllisolering, fylla ”brunnen” mellan syll och befintlig platta med klinkerkulor och gjuta upp till golvnivå. Ektröskel.

Alternativ 3
Samma som ovan men lägga isolering i brunnen och sätta en ektröskel ovanpå.

Vilket hade ni valt? Eller kanske något helt annat? Detta är de alternativen jag kommer på.
 
C Xcqn skrev:
70-talshus med platta på mark.

Håller just nu på att tilläggsisolera hela fasaden utvändigt 95mm och nu har det kommit till ytterdörrar/altandörrar.

Tanken är ju att flytta ut dem men då har de ingen betong att stå på. Jag tänker så det knakar och har ett par ideér.

Alternativ 1
lägga syllisolering och skicka in några leca-block. Klossar, ställa dörren. Täta mellan blocken med foam och dra fast dem med spikplugg eller liknande. Gjuta invändigt mot tröskeln

Alternativ 2
Träsyll. Behöver lägga dubbla för att komma upp i nivå. Klossar, ställa dörren. Täcka in med vindduk/tejpa. Klä in syll invändigt med syllisolering, fylla ”brunnen” mellan syll och befintlig platta med klinkerkulor och gjuta upp till golvnivå. Ektröskel.

Alternativ 3
Samma som ovan men lägga isolering i brunnen och sätta en ektröskel ovanpå.

Vilket hade ni valt? Eller kanske något helt annat? Detta är de alternativen jag kommer på.
En 95mm smyg och låt dörren sitta kvar 😀
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
T Tompafix skrev:
En 95mm smyg och låt dörren sitta kvar 😀
Det är väl ingen sport? 😀
 
🤣
 
Ett vinkeljärn som du bultar i plattan
 
Hur ser det ut just nu? Det är bilder jag vill åt
😀
 
C
T Tompafix skrev:
Hur ser det ut just nu? Det är bilder jag vill åt
😀
Hann inte ta någon innan det blev mörkt.
Det är platta på mark.

Dörren står på betongplattan idag med syll och klossar. eftersom vi har en så kallad sandwhich-konstruktion är golvnivå cirka 9-10cm högre än plattan. Golvet ligger på en plast/cellplastisolerad fingjutning.

Huset hade tegel innan tilläggsisoleringen och där teglet stod längst ut på plattan är nu regelstommen för tilläggsisoleringen. Så själva tillbyggnaden står på plattan.

Skulle behöva lägga en balk alternativt dubbla reglar för att komma upp i golvnivå.

Hoppas det förklarar saken.
 
C
Well, nu är det klart.

Dörren står på tilläggsisoleringens syll. Sedan gjutit in mot befintlig betong. Vi får se hur det håller när det blir kallt.

Träregel isolerar väl inte jättebra så risken är väl att klacken blir kall.

Hittade ingen bättre lösning på problemet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.