Får börja med att ursäkta min okunskap och om begrepp felanvänds… Men har förstått det som att balkarna som är synliga i vår öppna kattvind kallas för stödben. Har precis köpt en bostadsrätt i ett hus från 30-talet och den förra ägaren har byggt öppen förvaring i kattvinden. Vi skulle vilja göra en bättre lösning för detta och egentligen bygga in förvaringen med hjälp av låga ikea-stommar, men stödbenen komplicerar det projektet en del. Jag tror jag vet svaret men vill ändå fråga: är de bärande? Eller skulle man kunna ta bort dem? Går det att utläsa från bilden?

Om det nu är som jag tror, har någon tips på en annan bra lösning för att försöka bygga in förvaring snarare än att ha det öppet som idag?
 
  • Inbyggd förvaring under sluttande tak med lådor och kartonger, mörkt trä och vita paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Stödbenen brukar hålla uppe taket så de är bärande.

Räcker det med skjutdörrar framför hyllor och lådor?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Stödbenen brukar hålla uppe taket så de är bärande.

Räcker det med skjutdörrar framför hyllor och lådor?
Tack så mycket!
Misstänkte detta...

Jo det hade väl kunnat vara en lösning, vi är dock sugna på att ha snygga dörrar eller lådfronter framtill. Men då blir det ju en hel del DIY:ande för att försöka få till ett någorlunda resultat istället för att kunna använda färdiga stommar och dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.