T TobiasStockholm skrev:
Men om man inte kommer överens om priset i förväg så är lagstiftningen roll för att skydda konsumenten. Det är bara att acceptera för företagare.
Jag har aldrig sagt emot dig angående detta. Vi verkar fullkomligt överens om att priset ska vara skäligt.

Dock verkar vi ha helt olika uppfattning om när det är oskäligt. Du framför att om det är över ett snittpris, från två godtyckligt valda lokala elektriker, har man grund att hävda oskälighet. Jag menar att det krävs att priset är rejält mycket högre än så för att man ska kunna prata om oskälighet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig sagt emot dig angående detta. Vi verkar fullkomligt överens om att priset ska vara skäligt.

Dock verkar vi ha helt olika uppfattning om när det är oskäligt. Du framför att om det är över ett snittpris, från två godtyckligt valda lokala elektriker, har man grund att hävda oskälighet. Jag menar att det krävs att priset är rejält mycket högre än så för att man ska kunna prata om oskälighet.
Nej allt över snittpris är förstås inte oskäligt, men det absolut vad man kan hävda är skäligt OM man tycker att ett pris är oskäligt.
 
Intressant är ju att elektriker alltid debiterar för "servicebil" när det enda den innehåller är deras verktyg och kanske en vattenflaska.
-Förr i tiden var den ett rullande lager man betalade för och som innehöll det vanligaste, nu åker de till Ahlsell 3ggr om dagen men debiterar ändå för servicebilen.

Schneider Trend är sveriges vanligaste brytare, den borde väl ligga i de flesta "servicebilar".
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Tycker det är rätt självklart att kunden inte ska betala dubbelt för att företaget har med en ur sin personal som de utbildar.
Ska denne vara utan lön då tänker du?

Eller var skulle intäkter till lönekostnad komma ifrån tänkte du?

Hur tänkte du?
M Mortsken skrev:
Chefen får väl se till att den personen får kompetensen som krävs för att göra ett bra jobb.
Varifrån har du fått att det skulle handla om kompetens?

Är det på samma sätt bristande kompetens hos bilförare att dom inte följer trafikreglerna? (Och t ex kör för fort. Du tänker att dom inte förstår vad vägskyltarna betyder).
Jag är tämligen övertygad om att det är få som håller med dig.
 
Tycker fakturan ser OK ut, jag hade inte beklagat mig om jag haft ett liknande jobb till det priset.
 
K Kjol skrev:
Vad kostar dom enligt dig?
Han jag går hos tar 700kr/
 
Fairlane
D daVinci skrev:
Ska denne vara utan lön då tänker du?

Eller var skulle intäkter till lönekostnad komma ifrån tänkte du?

Hur tänkte du?
Gungor och karuseller. Man måste inte få varje enskild post till vinst. En person under utbildning kan man fakturera för om den tillför något, annat får man ta det från den allmänna potten, inte fakturera en enskild kund. Om jag tar med en ny medarbetare som kan mindre och behöver lära sig så fakturerar vi beroende på vad denne gör. Det kan vara lite olika upplägg, exempelvis:

1. Jag övervakar och vår nya kollega gör jobbet -> Vi fakturerar antingen endast för den nya kollegan (lägre timpeng) och de timmar det tar eller vi fakturerar bara för mig och drar av några timmar eftersom jag förmodligen gjort jobbet fortare.

2. Den nya kollegan tillför lite utan att sacka ner mig -> Vi fakturerar min tid och lite av den nyanställdes tid.

3. Både jag och den nyanställde kan jobba på ordentligt i vårt respektive tempo, vi fakturerar för båda, men timpriset är lägre för den nya.

I det första fallet kommer vi gå back på den här affären, troligen också på det andra fallet, men vi ser det som en investering att snart kommer vi hamna i läge 3 och sen i ett läge där hen kan jobba helt självständigt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
N Nicklas Ö skrev:
Bara att betala, tycker att det ser ok ut.
Arbetstiden är att planera, hämta material, resa till och ifrån samt tiden för montage, lätt för en privat person att bara förstå tid för montage.🙂
Sedan kan det eventuellt vara så att dom behöva upp på vinden och krypa och få undan isolering för att kunna byta ut armaturen.
 
Jag undrar hur ofta man måste upp på vinden för att byta en armatur ?? Jag har aldrig haft det behovet, alla dom armaturer jag bytt har jag bytt från rummet där dom har suttit. Och aldrig hört talas om vindskrypning för armaturbyte???
 
  • Gilla
tanker och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och vem vill anlita en firma som gör så mycket fel att de måste skicka med en "rättare" på alla jobb?
Jag är själv elektriker sedan snart 7 år. Ibland strular man till det (senast idag faktiskt) och det blir för mycket för mitt huvud att reda ut. Som tur är hade jag en kollega med som kan tänka i 190km/h utan att slå knut på sig själv. Utan honom hade jag stått där länge och väl innan jag själv hade löst det.
Bara för att man jobbar med det betyder inte det att man automatiskt är snabb, effektiv eller duktig. Visst blir man bättre, men alla växer olika och vissa är inte starka i vissa situationer.

Jag känner generellt att det är alldeles för höga tankar om elektriker (vet inte hur det är för andra yrkesgrupper). 3fas motorer och automatikskåp har jag inte rört sedan skolan och har svårt att ge svar på när kunder frågar och känner ofta hur man blir dömd för att man inte kan. Men så är det, om man inte sysslar med det så tappar man det.

Nu menar jag inte att du inte förstår allt detta, och jag antar att du menar att man inte kan ta full betalt om kompetensen inte efterliknar det. Där håller jag med dig i så fall.
 
K Kane skrev:
?













K Kane skrev:
?
??
 
Fan Fan skrev:
??
Läs hela tråden.
 
@
T tanker skrev:
Intressant är ju att elektriker alltid debiterar för "servicebil" när det enda den innehåller är deras verktyg och kanske en vattenflaska.
-Förr i tiden var den ett rullande lager man betalade för och som innehöll det vanligaste, nu åker de till Ahlsell 3ggr om dagen men debiterar ändå för servicebilen.

Schneider Trend är sveriges vanligaste brytare, den borde väl ligga i de flesta "servicebilar".
Nu tänker du fel ...inga vändor till Ahlsell betyder färre debiterbara timmar...färre timmar betyder mindre stålar!

Kan tycka att det är jäkligt dåligt att behöva fara och skaffa material mer än en gång. Varför ska kunden betala för att hantverkaren inte kollar upp vad som behövs?!

Själv har jag alltid köpt materialet jag vill ha installerat. Allt elektrikern behövt stå för har varit kabel. Det har då inte varit något problem....
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
O Oskar52 skrev:
Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.

Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).

Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.

Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.

Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.

Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
Jag hade aldrig gjort ett arbete för en privatkund utan att fakturera för heldag då det gör så att jag inte har tid att vara på annat uppdrag. Tycker det är fullt rimligt det du fick betala.
 
Fairlane
Emanuel.Sandstrom Arsenij skrev:
Jag hade aldrig gjort ett arbete för en privatkund utan att fakturera för heldag då det gör så att jag inte har tid att vara på annat uppdrag. Tycker det är fullt rimligt det du fick betala.
Det säger ju mer att du inte ska jobba mot privatkunder.
Hur gör du när du jobbar mot företagskunder där du har två samma dag med totalt 8 timmar? Fakturerar varje kund 8 timmar?
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.