M Maria_G skrev:
jag behöver veta någons sjukdomshistoria för att hyra ut till denna, vill inte åka på någon som riskerar hamna i ekonomiskt trångmål eller dö inom kort! Om någon har alkoholproblem eller spelmissbruk vill jag också veta allt innan jag ingår en affärsrelation! Så varför är inte det tillgängligt för mig enligt ovan argumentation?
Det är inte tillgängligt för alla av två enkla skäl:
  • Helt enkelt för att det är privat personlig information.
  • Den typen av information finns inte tillgänglig i något allmänt register.
Om det är viktigt för dig att veta kan du fråga. Och be om dokumentation om du så vill. Det är helt upp till dig själv vad du behöver veta.
 
D daVinci skrev:
Var inte det väldigt långsökt.
Kanske, men tänker mig att det skulle bli mer vanligt om privata småvärdar får tillgång till sådana verktyg.
Om stora hyresbolag med avtal får tillgång till sådana verktyg är inget problem, för stora hyresbolag kan man lita på.
D daVinci skrev:
mer fri värld så avtalar man bara att hyresvärden godkänner att hyresgästen skriver sig
Det hade fungerat om det var som innan, då det inte var straffbart att vara folkbokförd på fel adress annat än när det gällde bidragsbrott m.m.

Nu är det t.om. straffbart att vara folkbokförd på fel adress. Om då hyresvärden nekar eller rentav ignorerar begäran så "tvingas man" begå brott.
Skulle vara lätt för en hyresvärd att säga kanske "nä, men jag har inte varit hemma." för att undkomma ev straffansvar.

-----

En annan variant vore att fastighetsägaren får ett verktyg där denne kan "bestrida" en registrering. Man får 7 dagar på sig att svara, och bestrider man registreringen så tas den "inneboende" bort under utredningsperioden. Om man accepterar den inneboende, så behöver man inte göra något. Svarar man inte inom 7 dagar "accepteras" den inneboende och den normala processen gäller om skrivningen är felaktig.

Att bestrida registreringen ska då ses som en polisanmälan, dvs att göra det i felaktigt syfte är straffbart, och den som korrekt folkbokfört sig hos en adress där fastighetsägaren bestridit registreringen, kan inte straffas för folkbokföringsbrottet.

Genom att kräva en aktiv åtgärd för att STOPPA, istället för kräva en aktiv åtgärd för att GODKÄNNA, så kan man göra den aktiva åtgärden straffbar, istället för att göra underlåtelse straffbart.

D daVinci skrev:
sebastian förslag på en mer sovjetisk lösning med staten
Det är bara en tanke hur man skulle kunna lösa det. Idag t.ex. i lotterier måste man förregistrera dragningen innan lottförsäljningen för att det inte ska fuskas med slumpnumren, jag tänker mig på samma sätt med inneboende-lägenheter, förregistrera dem så att man inte kan fuska med dem sen när hyresgäster flyttar in.
 
RoTe RoTe skrev:
Det skeppet har seglat. Sverige kommer aldrig någonsin tillbaka till det trygga tillitsamhället vi en gång hade.
Jodå som Leif GW säger så är det bara att sakta men säkert nöta ner allt elände och återta det samhälle vi vill ha.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Om stora hyresbolag med avtal får tillgång till sådana verktyg är inget problem, för stora hyresbolag kan man lita på.
Ja naturligtvis är det så! Var anser du gränsen för fullständig pålitlighet går. Någonstans runt 10 000 lägenheter är väl rimligt?
 
T Troberg skrev:
Min dotter har ett problem där tidigare lägenhetsinnehavare inte ändrar sin adress. Skattmasen har inte varit till stor hjälp, så nästa steg blir att ta det till polisen som folkbokföringsbrott.
polaren har försökt i flera år inget händer tyvär
 
Skulle jag hitta brev i min postlåda som tyder på att någon okänd, olovligen, "flyttat in" på min adress skulle jag försöka att se till att den personen fick en ny folkbokföringsadress. Förslagsvis denne persons tidigare folkbokföringsadress.

Det gäller bara att få tag på personens personnummer, vilket förhoppningsvis framgår av de brev som skickats till min adress. Och så gör man en flyttanmälan, i den kriminelles namn, till Skatteverket.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Liknande information behöver faktiskt ibland redovisas innan man ingår en "relation". Ett exempel är utdrag ur belastningsregistret som (ofta/ibland/normalt/alltid) behöver presenteras innan man får anställning på en skola. Ett annat exempel är registerkontroll som utgör en del av den säkerhetsprövning som ska göras innan en person deltar i säkerhetskänslig verksamhet.

Men svaret på din fråga är egentligen tämligen enkelt. Någonstans går gränsen mellan offentlig och icke offentlig information. Lagstiftaren har bestämt var den gränsen går idag och vill man verka för att den gränsen ändras är man fri att göra det.
De registerutdrag som behövs till förskolor är tämligen begränsade. När det görs säkerhetsprövningar av säpo får den som begär prövningen inga utdrag.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja naturligtvis är det så! Var anser du gränsen för fullständig pålitlighet går.
Fullständig pålitlighet sätter jag gränsen för vid när ett företag hamnar i det facket att det KAN slippa använda certifierat kassaregister, utan kan använda en egen påhittad lösning.

"För att behovet av tillförlitligt underlag för skattekontroll ska anses uppfyllt bör det för ett enskilt företag krävas att någon person med ägarinflytande eller närstående till denne varken deltar i den kontanta kassaredovisningen eller i den löpande bokföringen, att företaget har en tydlig arbets- och ansvars- fördelning för kassaredovisningen, och att företaget har interna kontrollrutiner som säkerställer en korrekt kassaredovisning."


Ungefär det är beskrivningen på ett fullständigt pålitligt företag. Fast då i sektionen för redovisningar gällande folkbokföring.
Nu vet jag iofs att hyresföretag aldrig behöver använda certifierade kassaregister då de använder fakturerad försäljning, men just undantaget för certifierat kassaregister är en väldigt bra DEFINITION på pålitligt företag, som kan användas i alla avseenden där man vill veta om ett företag är pålitligt.


Keiller Keiller skrev:
Och så gör man en flyttanmälan, i den kriminelles namn, till Skatteverket.
vilket är brottsligt i sig. Två fel gör inte ett rätt.
Urkundsförfalskning kallas det.

Visst, kanske funkar att ange dig själv som ombud och sedan skriva flyttanmälan i ditt namn, men för hans räkning.
Men tveksamt om skatteverket godtar det om det inte finns rätt fullmakter m.m. reggade.
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du skrev lite fel tror jag, du menade "integrations-politiken".
Ja alla förstår nog vad jag menade
 
S sebastiannielsen skrev:
Kanske, men tänker mig att det skulle bli mer vanligt om privata småvärdar får tillgång till sådana verktyg.
Hur tänker du då?
Vakanser är ju relativt större för dom iom att dom har få objekt att hyra ut. Det blir en ekonomiskt större smäll för dom.
Privata hyresvärdar försöker gå runt. Inte gå i kk vilket du resonerar som.

Offentlig sektor däremot kan obstruera. Och där spelar ekonomi ingen roll. Dom bara tar mer av folket.
Men avtal om skadestånd på säg 500k varje gång dom ställer till det gör ju att även dom måste se till att sköta sig något sånär.

S sebastiannielsen skrev:
Det hade fungerat om det var som innan, då det inte var straffbart att vara folkbokförd på fel adress annat än när det gällde bidragsbrott m.m.
Varför skulle det inte fungera som jag skrev?
Du bara påstår, men ger inget skäl.

Nisses Lägenheter AB krånglar och åker så på skadestånd på 500 kSEK. Och är då konkursmässigt.

Hur många gånger menar du att Nisses Lägenheter AB kommer att krångla?

(Det verkar som du helt ignorerar ekonomiska realiteter).
 
S sebastiannielsen skrev:
...vilket är brottsligt i sig. Två fel gör inte ett rätt.
Urkundsförfalskning kallas det.

Visst, kanske funkar att ange dig själv som ombud och sedan skriva flyttanmälan i ditt namn, men för hans räkning.
Men tveksamt om skatteverket godtar det om det inte finns rätt fullmakter m.m. reggade.
Ja, det är urkundsförfalskning att jag gör en flyttanmälan i någon annans namn om denne inte har på min adress att göra men jämför jag att inte göra något alls, om någon skriver sig hos mig, eller att begå urkundsförfalskning så är valet lätt.

Jag skulle inte vilja att någon kriminell idiot skjuter mot eller bombar mitt hus i tron att någon annan kriminell idiot bor här. Risken är visserligen liten för det men den är större än att åka dit för urkundsförfalskning.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
H
B byggahus1 skrev:
Du tar inte upp exemplet med enfamiljshus/småhus, för där är det rimligen så att fastighetsägaren borde godkänna om någon vill skriva sig där inklusive egna barn, inneboende osv. Sedan tror jag din lösning är för komplicerad för att fungera i praktiken, och risken du tar upp är acceptabel. Det är väl isf bara att göra sådan utpressning olaglig om den inte redan är det.Det finns ju otaliga sätt att blåsa eller lura folk på, och ser inte att den här risken är värre än andra fall (svarta lägenhetskontrakt, ockerhyror osv)
När någon skriver sig på adressen, skicka ut en brev eller helst ett Mail per automatik från Folkboföringen att denne person har skrivit sig på adressen.
 
P
Det absolut enklaste om man har fått en kriminell skenskrivning hos sig är naturligtvis att skicka in en ny adressändring i den kriminelles namn till en valfri adress gärna på en ö i obygden.
 
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
engs
Keiller Keiller skrev:
Skulle jag hitta brev i min postlåda som tyder på att någon okänd, olovligen, "flyttat in" på min adress skulle jag försöka att se till att den personen fick en ny folkbokföringsadress. Förslagsvis denne persons tidigare folkbokföringsadress.

Det gäller bara att få tag på personens personnummer, vilket förhoppningsvis framgår av de brev som skickats till min adress. Och så gör man en flyttanmälan, i den kriminelles namn, till Skatteverket.
Ange, ”Sturegatan 4, 172 31 Sundbyberg” som ny adress…
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
P
S sebastiannielsen skrev:
Fullständig pålitlighet sätter jag gränsen för vid när ett företag hamnar i det facket att det KAN slippa använda certifierat kassaregister, utan kan använda en egen påhittad lösning.

"För att behovet av tillförlitligt underlag för skattekontroll ska anses uppfyllt bör det för ett enskilt företag krävas att någon person med ägarinflytande eller närstående till denne varken deltar i den kontanta kassaredovisningen eller i den löpande bokföringen, att företaget har en tydlig arbets- och ansvars- fördelning för kassaredovisningen, och att företaget har interna kontrollrutiner som säkerställer en korrekt kassaredovisning."


Ungefär det är beskrivningen på ett fullständigt pålitligt företag. Fast då i sektionen för redovisningar gällande folkbokföring.
Nu vet jag iofs att hyresföretag aldrig behöver använda certifierade kassaregister då de använder fakturerad försäljning, men just undantaget för certifierat kassaregister är en väldigt bra DEFINITION på pålitligt företag, som kan användas i alla avseenden där man vill veta om ett företag är pålitligt.



vilket är brottsligt i sig. Två fel gör inte ett rätt.
Urkundsförfalskning kallas det.

Visst, kanske funkar att ange dig själv som ombud och sedan skriva flyttanmälan i ditt namn, men för hans räkning.
Men tveksamt om skatteverket godtar det om det inte finns rätt fullmakter m.m. reggade.
Tror du skatteverket kollar underskriften mot tidigare underskrifter?
En väldigt svensk och naiv inställning till problem i samhället.
Skapar staten ett system som underlättar för kriminella banditer, får man väl freda sig själv, för det klarar ju uppenbarligen inte staten av.
Och skulle polisen komma och fråga har du naturligtvis ingen aning om någon flyttanmälan, hur svårt skulle det vara?
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.