Efter den senaste veckans fruktansvärda villamord nattetid i södra Stockholm kan jag inte skaka av mig tanken på att både sovrummet och vardagsrummet direkt utanför kan beträdas via helglasade altandörrar. Hur säkra är sådana generellt? Är det verkligen så att varenda svensk villa går att gör inbrott i genom att enkelt knacka ner glaset i altandörren? Eller missar jag något säkerhetstänk här? Hur enkelt är det att bättra på säkerheten?

Vänligen,
Halvt sömnlös småbarnsmor i villa i södra Stockholm.
 
Inbrottstjuvar gillar inte att knacka sönder glasrutor, dels låter det ju, dels kan man skada sig. Visa att någon är hemma är mitt förslag, en tjuv vill absolut inte att någon ska vara hemma.

Vad gäller risken för att någon skulle vilja mörda dig kan jag inte ge någon åsikt om förutom att om du är en helt vanlig människa och inte är involverad i kriminalitet så är risken för att bli mördad väldigt väldigt låg på gränsen till osannolik.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jo, jag vill ju gärna tänka det. Sedan natten innan mordet vid Telefonplan ett par km bort anlades 7 mordbränder varav en bara en km från oss, och det rapporteras att det var en ”felbränning”, helt fel hus helt enkelt. Spekulerades till och med om att det skulle varit riktat mot gatuadressen fast i en annan kommun. Jag förstår ju att risken är liten men det gör inte att jag sover gott till tanken på påtända, förvirrade sextonåringar med kalashnikovs som härjar i vårt absoluta närområde. När man inte tror det kan bli värre, så blir det det.
 
Lägg inte energi på att oroa dig över något som inte inträffat. Den rädslan är helt irrationell.
 
  • Gilla
Jakpou
  • Laddar…
Vill de in så går de in. Annars kan man väl iofs byta glas till laminerat eller skottsäkert, men det är dyrt, och ger begränsat skydd. Som exempel så tar sig polisens insatsstyrka igenom vilken dörr som helst på typ 3 sekunder. Jag är övertygad om att gangsters också gör det om de vill.

EN förbättring mot enklare brottslighet är ju om man har altandörrar som saknar lås, som går att öppna från insidan utan nyckel. Där bör man sätta in handtag med lås. Det lär inte stoppa en mördare, men många enklare brottslingar. Det är för enkelt för någon att knacka ett hål i rutan, sticka in handen och öppna. Men inte lika roligt att ta sig igenom resterna av en sönderslagen ruta. Så alla former av förbättringar där en brottsling inte kan få upp en dörr, eller lättåkomligt fönster, utan att bryta upp det, ger nog ett visst skydd.
 
I InsidersUnited skrev:
Lägg inte energi på att oroa dig över något som inte inträffat. Den rädslan är helt irrationell.
Jag förstår vad du säger och det finns inget jag mer önskar än att jag hade styrkan att inte lägga energi på den här oron.

Men det senaste året har varit en sån kavalkad av våldsdåd i min absoluta närhet. Skottlossning på platser man själv eller anhöriga just passerat, explosion i vänners fastighet, mordbrand hos vänners grannar… Har vaknat av tre (!) bomber de senaste två åren varav en gång var väldigt skärrande. Ständigt hovrande helikoptrar över huset. Och då bor jag i ett ”tryggt” område! De här villamorden blev bara droppen som fick bägaren att rinna över för mig, särskilt det i Telefonplan/Västberga då det rapporterades i media att de endast råkade dela efternamn med någon kriminell. Och glöm ej Åkersberga för ett par veckor sedan där en man blir utlurad ur huset och skjuten för att en gängkriminell skrivit sig på hans bostad i smyg! Nu blev det här en utläggning som kanske inte riktigt hörde hemma i en tråd om dörrar och glas, men jag vill väl ändå hävda att en del av min oro grundar sig i ett handlingarna av ett gäng psykopater som gömmer sig i Turkiet och inte endast i att jag är ”irrationell”.
 
H hempularen skrev:
Vill de in så går de in. Annars kan man väl iofs byta glas till laminerat eller skottsäkert, men det är dyrt, och ger begränsat skydd. Som exempel så tar sig polisens insatsstyrka igenom vilken dörr som helst på typ 3 sekunder. Jag är övertygad om att gangsters också gör det om de vill.

EN förbättring mot enklare brottslighet är ju om man har altandörrar som saknar lås, som går att öppna från insidan utan nyckel. Där bör man sätta in handtag med lås. Det lär inte stoppa en mördare, men många enklare brottslingar. Det är för enkelt för någon att knacka ett hål i rutan, sticka in handen och öppna. Men inte lika roligt att ta sig igenom resterna av en sönderslagen ruta. Så alla former av förbättringar där en brottsling inte kan få upp en dörr, eller lättåkomligt fönster, utan att bryta upp det, ger nog ett visst skydd.
Ah tack, vi har faktiskt kodlås på de handtagen. Jag har inte riktigt förstått varför men det är ju såklart pga det du säger. 🙂
 
T tergo skrev:
man kan tex sätta brytskydd på öppningssidan och dubba dörren i bakkanten
[länk]
Tack, ska ta mig en titt!
 
Just det där med svårighet att få upp fönster och dörrar, har jag lite erfarenhet av. Vi köpte för några år sedan ett fritidshus, redan efter 2 veckor när vi kom dit, så var handtaget på altandörren söndervridet (det finns en brytcylinder i handtagen som är gjord för att vridas av om någon tar i för hårt). Och dessutom hade någon försökt bryta upp ett högt fönster (går från golv till tak) mot altanen. Fönsterhakarna på insidan hade spruckit och låg på golvet. Dörren saknade lås, gick att öppna från insidan utan nyckel.

Tjuven kom inte igenom dörren, ville tydligen inte knacka hål på glaset, och fönstret var uppbrutet. Men just det fönstret är extrem trögt, även om man öppnar det på normalt sätt, så han hade inte lyckats öppna det trots att hakarna flugit iväg.

Jag höll dessutom på att måla fönstren, så de minimala brytmärken det blivit var bara att måla över när jag ändå målade. Brytcylindern kostade typ 80 kr, nya fönsterhakar en dryg 50 lapp på Jula.

MEN efter detta satte vi upp övervakningskameror på huset, så det blev ju rätt dyrt ändå.
 
M Maria_G skrev:
Jag förstår vad du säger och det finns inget jag mer önskar än att jag hade styrkan att inte lägga energi på den här oron.
Kan bli mycket ibland, media är fantastiskt, men det är en långt större chans att jag dör av exvis cancer eller stroke än att jag blir mördad eller att mitt hus brinner ner. Alltså många miljoner gånger högre sannolikhet.

Ändå så oroar jag mig inte ett dugg över cancer eller stroke, (konstigt eller hur) Därför tycker jag inte man ska lägga en sekund på att oroa sig över ett mord/brand scenarium. Det är helt futilt.

Eckhardt Tolle har skrivit en bra bok som heter "Living in the now" som bla behandlar tankevurpan att oroa sig över saker som inte hänt ännu.

På tråden: Sätt en liten radio innanför ytterdörren, många tjuvar börjar med att ringa på för att se om någon är hemma. Hör de en radio kommer de inte chansa.
 
I InsidersUnited skrev:
Kan bli mycket ibland, media är fantastiskt, men det är en långt större chans att jag dör av exvis cancer eller stroke än att jag blir mördad eller att mitt hus brinner ner. Alltså många miljoner gånger högre sannolikhet.

Ändå så oroar jag mig inte ett dugg över cancer eller stroke, (konstigt eller hur) Därför tycker jag inte man ska lägga en sekund på att oroa sig över ett mord/brand scenarium. Det är helt futilt.

Eckhardt Tolle har skrivit en bra bok som heter "Living in the now" som bla behandlar tankevurpan att oroa sig över saker som inte hänt ännu.

På tråden: Sätt en liten radio innanför ytterdörren, många tjuvar börjar med att ringa på för att se om någon är hemma. Hör de en radio kommer de inte chansa.
Media och media… Jag nämner ju verkliga händelser. Som att min familj korsar torget i Farsta centrum mindre än en timme innan masskjutningen där fyra personer träffades i somras, eller att en nära väns treåring är otröstlig efter att ha väckts av en bomb i bottenvåningen av huset för ett tag sedan (för övrigt på en adress med vilken vi nyss bodde granne). Ett fåtal av händelserna jag nämner ovan. Jag skulle inte kalla det irrationell rädsla, även om skjutning i hemmet är en ytterlighet. Men jag är visserligen även rädd för att drabbas av en stroke också, så vi är säkerligen väldigt olika 😉
 
Nu pratar vi om att skydda oss mot tramadol-drogade 15åringar med AK47a i näven. Jag tror de skiter i om de krossar en glasruta osv. Dessutom. Om du sätter galler för alla fönster och plåtdörrar i övrigt så väntar de ju bara tills du kommer ut istället.

Bästa medicinen är nog att inte känna någon med kopplingar till gängkriminalitet och om man ändå gör det så är det dags att flytta ut till skogen och skaffa jaktlicens.
 
Düsseldorff
MathiasS MathiasS skrev:
Nu pratar vi om att skydda oss mot tramadol-drogade 15åringar med AK47a i näven. Jag tror de skiter i om de krossar en glasruta osv. Dessutom. Om du sätter galler för alla fönster och plåtdörrar i övrigt så väntar de ju bara tills du kommer ut istället.

Bästa medicinen är nog att inte känna någon med kopplingar till gängkriminalitet och om man ändå gör det så är det dags att flytta ut till skogen och skaffa jaktlicens.
En 15-åring på tram har inget vidare tålamod så de lär nog inte vänta särskilt länge.
 
F
Om du tänker igenom vad du skriver så hjälper ju inga lås och brytskydd på altandörren mot sprängningar och skjutningar. Får du inte bukt med rädslan är det ju en flytt som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.