Vi har haft en fristående, sån portabel, A/C i sovrummet men då vi bara har en öppningsbar dubbel altandörr och ingen vädringslucka eller öppningsbara fönster har det varit lite knepigt att köra den när vi inte är hemma.

Sen var den inte jätte effektiv och lät som ett flygplan som startar...

Hittade Qlima WDC 124, en mono-block A/C man då alltså får montera (och beställa) själv!
Den var nu nersatt 3000 kr, så ungefär samma pris som en portabel A/C och jag tänkte att den kan ju inte vara sämre...

Den första reaktionen var att den var mycket större än vad jag hade tänkt mig...

Montering är i teorin enkel, två stora hål i väggen (180mm) och ett 25 mm hål för dräneringsslang, och sen bara en stickkontakt.

Det följer med en mall för att ta hålen så det är väldigt enkelt, man markerar ut hål för en skena den hänger på.

Med 40 cm tjocka lättbetong väggar är det inte det trevligaste att ta hål, men, men...

Maskinen är förvånansvärt tyst. Jag skulle vänja mig och kunna sova med den igång (den har ett tyst läge), men frun tycker att den är för högljudd för att ha igång på natten.

Den är väldigt mycket mer effektiv än den portabla vi hade och på bara två timmar hade det gått ner från 24 grader till 20,och det med inkommande sol genom fönster. Sovrummet är drygt 26 kvm.

Jag ger definitivt tummen upp! (y)

Och så lite bilder...
Renovering eller installation pågår, borrmaskin, verktyg, fönster, uteutsikt, vägg med hål och markeringar, trädgård synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrning i betongvägg, gråspill, borrhammare, mejsel, trälattjor och svart låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering pågår, plast över köksbänk med "ögon", skor i förgrunden, utsikt till trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vit Qlima-värmepump monterad under fönster, arbetsverktyg ovanpå, oavslutad installation, eluttag, dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrumshörna med stol, kudde och filt, utsikt mot trädgården, borrskruvdragare och luftrenare vid fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Lekpensel och 5 till
  • Laddar…
Vi har funderat på ac i sovrummet och jag har tänkt att en portabel kan vara käckt. Dock har vi markiser som går rakt ner framför fönstret så kan inte ha det vanliga som finns. Hittade denna och den är ju intressant ut. Tack för din recension!

Hur är det, behöver den vara i ungefär den höjd ni satt den eller skulle det funka att sätta den högre upp på väggen, typ uppe vid taket?
Har den ett filter eller annat som behöver bytas, fyllas på regelbundet?
Har du koll på hur mycket energi den drar, typ per timme vid maxeffekt och i sovläge?
Kan den värma också eller är det bara kylning?
 
hur är ljud nivån jämnfört med en portabel AC ?
 
Man kan montera den upp nära taket. Det är en fördel t.o.m. eftersom luftintaget sitter på ovansidan och man då suger in varmare luft vid taket.

Den har kyla, fläkt och avfuktning, men ingen värme. De har en annan mono-block modell med värme också, men den är runt 10.000 kr såg jag.

Den har bara ett filter för luften in, som man kan ta loss och dammsuga eller tvätta.

Max. effekt är 900W tillförd energi och det lär vara kompressorn som tar det mesta så jag tror inte att det är stor skillnad på om den är i nattläge för det är bara fläkten som går långsammare i nattläge.

Den är tystare än den portabla vi hade, men tyst kan man inte kalla den. Jag skulle kunna sova med den igång...
Dels har man ju luftflödet (blåsten) som låter och även i nattläge, eller på lägsta fart, är det ett tydligt "blåsande" ljud.
När kompressorn startar kommer ytterligare ett burrande ljud, lite som när kylskåpet går.
Kompressorljudet är dock mycket lägre på den här än den portabla vi hade (och det var ändå en "tyst" modell).

Så, ja, den låter, men mindre än den portabla vi hade...
 
  • Gilla
Mr.Blom och 1 till
  • Laddar…
Angående förbrukningen, ännu... Den tar ju då runt 900W när kompressorn går, men när rummet är nerkylt som är det bara fläkten som går och då är det en bråkdel av energin som krävs.
Hur ofta kompressorn går beror ju på hur temperaturen ser ut, yta, sol, etc.

Om den går på full fart hela dygnet är det ju ändå bara 21,6 kWh den förbrukar.

Det jag observerat är att det tar ca. 2 timmar att kyla ner rummet, sen går kompressorn kanske 50% på dagtid efter det. Hur mycket den skulle gå på natten har jag ingen aning om, men säg kanske 30%.
Räknar jag med det är det då kanske 11-12 kWh per dygn...
 
  • Gilla
Mr.Blom och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Angående förbrukningen, ännu... Den tar ju då runt 900W när kompressorn går, men när rummet är nerkylt som är det bara fläkten som går och då är det en bråkdel av energin som krävs.
Hur ofta kompressorn går beror ju på hur temperaturen ser ut, yta, sol, etc.

Om den går på full fart hela dygnet är det ju ändå bara 21,6 kWh den förbrukar.

Det jag observerat är att det tar ca. 2 timmar att kyla ner rummet, sen går kompressorn kanske 50% på dagtid efter det. Hur mycket den skulle gå på natten har jag ingen aning om, men säg kanske 30%.
Räknar jag med det är det då kanske 11-12 kWh per dygn...
Tack för dina svar.
En annan fråga gäller isolering. Läste recensioner på Jula angående den versionen med värme att kondensvatten bildas mellan vägg och apparat.
Jag tänker att ac används ju bara på sommaren, hur det det ut på fasaden, skulle det funka att "täppa igen" utblåshålet med lite isolering på vintern?
 
R Rickard Hansson skrev:
Tack för dina svar.
En annan fråga gäller isolering. Läste recensioner på Jula angående den versionen med värme att kondensvatten bildas mellan vägg och apparat.
Jag tänker att ac används ju bara på sommaren, hur det det ut på fasaden, skulle det funka att "täppa igen" utblåshålet med lite isolering på vintern?
Jag har tänkt att jag trycker in lite isolering (Hunton träfiber) i hålen i höst sen...

Vad det gäller kondens så är det antagligen p.g.a att man kör värme, då "blåser du ut kylan" och det bildas is på elementet på baksidan som ska avfrostas.
Normalt i liknande enheter (och kylar och frysar) så använder man värmen från kompressorn för att förånga kondensvatten och blåsa ut det, men om man inte kan förånga allt kommer det ju att rinna någonstans.

Är det hög luftfuktighet blir risken ännu större.
Kör man bara kyla rinner kondensvatten ut genom kondensslangen.
 
  • Gilla
Rickard Hansson
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi har haft en fristående, sån portabel, A/C i sovrummet men då vi bara har en öppningsbar dubbel altandörr och ingen vädringslucka eller öppningsbara fönster har det varit lite knepigt att köra den när vi inte är hemma.

Sen var den inte jätte effektiv och lät som ett flygplan som startar...

Hittade Qlima WDC 124, en mono-block A/C man då alltså får montera (och beställa) själv!
Den var nu nersatt 3000 kr, så ungefär samma pris som en portabel A/C och jag tänkte att den kan ju inte vara sämre...

Den första reaktionen var att den var mycket större än vad jag hade tänkt mig...

Montering är i teorin enkel, två stora hål i väggen (180mm) och ett 25 mm hål för dräneringsslang, och sen bara en stickkontakt.

Det följer med en mall för att ta hålen så det är väldigt enkelt, man markerar ut hål för en skena den hänger på.

Med 40 cm tjocka lättbetong väggar är det inte det trevligaste att ta hål, men, men...

Maskinen är förvånansvärt tyst. Jag skulle vänja mig och kunna sova med den igång (den har ett tyst läge), men frun tycker att den är för högljudd för att ha igång på natten.

Den är väldigt mycket mer effektiv än den portabla vi hade och på bara två timmar hade det gått ner från 24 grader till 20,och det med inkommande sol genom fönster. Sovrummet är drygt 26 kvm.

Jag ger definitivt tummen upp! (y)

Och så lite bilder...
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Fint gjort! Fråga: en AC är inte samma sak som en luftvärmepump heller hur? AC:n bara kyler ner...?
 
L Lekpensel skrev:
Fint gjort! Fråga: en AC är inte samma sak som en luftvärmepump heller hur? AC:n bara kyler ner...?
Precis, den här kyler bara, men Qlima har en likadan modell som värmer också...
 
  • Gilla
Lekpensel
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi har haft en fristående, sån portabel, A/C i sovrummet men då vi bara har en öppningsbar dubbel altandörr och ingen vädringslucka eller öppningsbara fönster har det varit lite knepigt att köra den när vi inte är hemma.

Sen var den inte jätte effektiv och lät som ett flygplan som startar...

Hittade Qlima WDC 124, en mono-block A/C man då alltså får montera (och beställa) själv!
Den var nu nersatt 3000 kr, så ungefär samma pris som en portabel A/C och jag tänkte att den kan ju inte vara sämre...

Den första reaktionen var att den var mycket större än vad jag hade tänkt mig...

Montering är i teorin enkel, två stora hål i väggen (180mm) och ett 25 mm hål för dräneringsslang, och sen bara en stickkontakt.

Det följer med en mall för att ta hålen så det är väldigt enkelt, man markerar ut hål för en skena den hänger på.

Med 40 cm tjocka lättbetong väggar är det inte det trevligaste att ta hål, men, men...

Maskinen är förvånansvärt tyst. Jag skulle vänja mig och kunna sova med den igång (den har ett tyst läge), men frun tycker att den är för högljudd för att ha igång på natten.

Den är väldigt mycket mer effektiv än den portabla vi hade och på bara två timmar hade det gått ner från 24 grader till 20,och det med inkommande sol genom fönster. Sovrummet är drygt 26 kvm.

Jag ger definitivt tummen upp! (y)

Och så lite bilder...
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Snyggt, är du fortfarande nöjd med den? Kyler den bra? Jag har kikat på en sån och sätta på övervåningen med spirokanaler ut genom sidoväggen
 
N nirro skrev:
Snyggt, är du fortfarande nöjd med den? Kyler den bra? Jag har kikat på en sån och sätta på övervåningen med spirokanaler ut genom sidoväggen
Visst, den gör ju jobbet, har gått ganska billigt, men är rätt högljud nog... Oftast så kyler vi sovrummet ett par timmar innan vi går och lägger oss på kvällen och låter den vara avstängd på natten.
 
anders07 anders07 skrev:
Visst, den gör ju jobbet, har gått ganska billigt, men är rätt högljud nog... Oftast så kyler vi sovrummet ett par timmar innan vi går och lägger oss på kvällen och låter den vara avstängd på natten.
Tack för svaret! Jag tänkte ha den i trapphuset till övervåningen så inte direkt i något sovrum, så ljudet borde kanske inte påverka. Kan det bli vibrationer på trävägg? Hur är det med kondens? Allt åker väl ut genom kondensröret, inget runt enheten?
 
N nirro skrev:
Tack för svaret! Jag tänkte ha den i trapphuset till övervåningen så inte direkt i något sovrum, så ljudet borde kanske inte påverka. Kan det bli vibrationer på trävägg? Hur är det med kondens? Allt åker väl ut genom kondensröret, inget runt enheten?
Inte några direkta vibrationer som jag märkt/tänkt på och jag har lättbetong väggar.

Jag har inte fått någon kondens invändigt, men läste någonstans en recension om att det kunde bli kondens på baksidan av den.

Du behöver ta upp två 180mm hål i väggen men övrig installation är enkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.