Hej

Är på väg att bygga om plintgrund till krypgrund och därefter sätta in sorptionsavfuktare Acetec Evo Dry 18 P.

Någon som har erfarenhet vad en sorptionsavfuktare drar i el per år kwh? Vi kommer sätta in detta i ett hus på 54kvm.

Någon som har erfarenhet av avfuktare från Acetec eller den modellen, fungerar den bra?
 
Varför avfuktare? Hur vet ni att det behövs?
 
Har haft mätning av fuktkvot på trä under huset. Där låg fuktkvot på ca 20 vid några olika mätpunkter, förstod att det inte ska ligga över 17. Så detta skulle vara för att förebygga.
 
Har du bilder? Är det påväxt på bjälklaget? Behöver inte vara risk ändå
 
Nej inte påväxt på bjälklag. Dock finns enstaka svamp i marken och marken i sig har vit mögeltillväxt.
 
Du kommer ändra klimatet under huset nu så jag skulle avvakta med avfuktare och bevaka läget där nere . Jobba i onödan. Har du fått ett besiktningsbolag som börjar på A och slutar på nticimex, ta det med en nypa salt, dom vill bara sälja produkter..,,
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Väcker liv i den här tråden igen.

Jag funderar också på en sorptionsavfuktare i min krypgrund, sedan ca 4 år är plintgrunden en stängd krypgrund, förutom inspektionsluckan med frigolit framför. Samtidigt strödde jag massa vägsalt över hela jordytan och lade byggplast, innan den insatsen såg jag vita prickar på delar av jorden. Jag har RF-mätare där som när det är sommar och varmt visar kanske 80-95% och på vintern när det är kallt (ca 5-10 grader) är RF i olika grad under 70%.

Vad jag sett när jag stoppat in huvudet i inspektionsluckan så är det inget mögel på väggar, ovanför byggplasten eller i taket. Men bör jag ändå montera en sorptionsavfuktare?

Om jag i sådana fall väljer en enkel modell som bara kan manuellt startas eller manuellt stoppas, kan jag då ha en trådlös fuktsensor som jag lägger där och kopplar ihop med en smart puck till strömbrytaren samt ställa avfuktaren till alltid "på", för att bara få den till att vara igång när den behövs (eller vid andra ev. scenarior såsom elpris)?

Isoplethdiagram, mögelväxt risk, byggmaterial, temperatur, relativ luftfuktighet, tid, biologiskt nedbrytbara material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.