måste byta ut gjutjärnsrör och dra nya vattenrör till ett nytt badrum, undrar nu vad jag måste tänka på och vad jag behöver för material. Kan en person med måttliga kunskaper inom vvs fixa detta tror ni.
 
Det är inte så svårt. Jag gjorde det i sommarstugan utan några egentliga förkunskaper. Betraktar mig som skapligt händig. Mycket lärdomar finns här på forumet.

Du måste beskriva litet mer detaljerat vad du ska göra. Vad finns? Vad ska bort? Vad ska till? Hur ser badrummet ut?
 
oj var ska jag börja.

Badrummet ligger på övervåningen, det befintliga badrummet ligger alldeles ovanför badrummet på undervåningen, dit är det bytt rör från gjutjärn till plast nästan upp till taket på bottenvåningen.

Nya badrummet ska byggas brevid det lilla befintliga badrummet på övervåningen, där avloppet går nu ska den nya toaletten vara på andra sidan väggen.

Nu kommer det bästa, från golvet på övervåningen till taket på nedervåningen är det åtminstone 1/2 meter luft, så där borde det gå att dra alla nya rör till vatten och avlopp, eller vad tror ni.

Vad ska det vara för dimensioner på avloppsrören från handfat, badrum och dusch, likadant vilka dimensioner ska det vara till vatten-rören.

Hoppas att ni förstår vad jag menar, tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Köp Gelias DVD/Video. Finns i byggvaruhus: http://www.gelia.se/page____47.aspx. Mycket lärorik och lättfattlig.

Visst kan du dra rör i mellanrummet.

Avlopp: Rör som ligger inomhus ej synligt brukar vara grå. Det finns tre dimensioner: WC 110mm, bad, dusch och golvbrunnar 75 mm och tvättställ 50mm. Rör som ligger synligt brukar vara vita och finns i 40mm och 32 mm.

Vattenrör brukar vara 10, 12 och 15 mm. Man kan dra alltihop i 12 mm men om man vill få fram litet ordentligare tryck så använder man 15 mm till dusch och bad.
 
Kanske lite överkurs, men gjutjärnsrör är oftast rejält ljuddämpande. Jag vet åtminstone en person som fick "trevliga" toalettljud i köket efter byte till vanlig PVC/PP. Om ni ligger i riskzonen finns det ljuddämpade rör från Poloplast. Kostar 15-20% mer än standardrör. Rörläggare brukar sucka tungt när man nämner det, men de flesta grossister har det i lager.
 
Hur ska jag dra avloppsröret då, till vc måste jag väl sätta dit en förgrening av något slag (osäker på om det heter så), sen ska man väl föra samman avloppsrör från badkar, handfat och dusch hur gör man detta, och skall de sammanföras till samma avloppsrör som är till toaletten (hoppas att ni förstår vad jag menar) tacksam för all hjälp jag kan få, hur mycket lutning måste jag ha på rör från badkar, handfat och dusch.
 
Det finns både Y och T rör med olika dimensioner på anslutningarna och det finns dimensionsövergångar och krökar och språng och allt möjligt.

Ta en stund ledigt och gå och ögonshoppa på ett byggvaruhus, gå sedan hem och rita litegrand sedan får du gå tillbaka och kolla om det finns just den som du tror du behöver. Ögonshopping går göra på fler ställen äm H&M.

Protte
 
prototypen skrev:
Ta en stund ledigt och gå och ögonshoppa på ett byggvaruhus, gå sedan hem och rita litegrand sedan får du gå tillbaka och kolla om det finns just den som du tror du behöver.
Förträffligt råd! Så lärde jag mig själv.

Fast jag började att ögonshoppa på nätet. Några länkar:
https://www.rinkabyror.se/ Gå till Avlopp -> HTP-rör
http://k-rauta.se/
http://www.byggmax.se/
http://www.bauhaus.se/ Här kan man inte ögonshoppa på nätet, men besöker man deras varuhus så är avloppsrör skapligt billiga.
 
Utvidgar tråden lite :)

Skall också göra om mitt avlopp. Gör det själv tillsammans med en före detta rörmokare. Offerten jag fick från rörmokerifirman upplevde jag nämligen som ocker. Avloppsrördelar gick på ca 3500kr på rinkaby rör och då har jag ett badrum på övervåning och ett på undervåning samt ett kök på olika ställen i huset. Från köket planerar jag att koppla på avloppet på undervåningens stora avloppstam och sen så leder jag ihop övervåningens avloppstam nere i krypgrunden med undervåningens och sen vidare ut ur huset till trekammarbrunn.

Är det bra att göra så eller bör jag leda det vanliga vattnet till en stenkista istället (som det är gjort nu) är det godkänt?
Räcker det med ett avluftningsställe eftersom avloppen är ihopkopplade?
 
tio_Pepe skrev:
Hittade en utmärkt länk i en liknande tråd. Fungerar som lathund: [länk]
På den här bilden så är det jag ska göra mest likt mittenbilden, jag kan alltså dra ihop alla rör till huvudstammen. Spelar det någon roll om vc röret kommer högst upp eller? Hoppas att ni förstår vad jag menar.
 
Det gör inget om WC-röret kommer högst upp. Se till så att det inte kan rinna baklänges nånstans. Alla rör ska ha ett fall på minst 1%.
 
1 procent är inte alls mycket, ska nog gå att fixa det här hihi, jag återkommer när jag behöver mer hjälp eller när jag har stött på patrull.
 
Jaha kan väl meddela att rör-dragningen är klar, det var ju så enkelt, tog ungefär en halv dag och en bra lutning fick jag ju till också. Tackar allesammans som har gett tips och råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.