Som rubriken antyder, vad ska jag leta efter när det kommer till mini/gårdstraktor?
Läser runt på div forum och samtliga modeller som jag gillar verkar aldrig varit representerade i vårt land. Köpa en sprillans JD för 100k+ är inte det jag tänkt. Budget runt 20k, köper gärna repobjekt 😃
 
Åsa Lund
Lantbruksnet?
Blocket?
Marketplace?
Leta på ställen där det är gratis att annonsera, jag gissar att de som säljer en sån inte vill lägga pengar på annonsen i sig.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Som rubriken antyder, vad ska jag leta efter när det kommer till mini/gårdstraktor?
Läser runt på div forum och samtliga modeller som jag gillar verkar aldrig varit representerade i vårt land. Köpa en sprillans JD för 100k+ är inte det jag tänkt. Budget runt 20k, köper gärna repobjekt 😃
Volvo bm mini t.ex men det är amerikanska trädgårdstraktorer från 70-talet så egentligen inget speciellt förutom att de är rejäla. Men denna typ av rejäla trädgårdstraktorer har försvunnit till förmån för plastigare trädgårdstraktorer. Så själva storleken finns kvar. Sen har det ju kommit en storlek upp som används vid sällan av privatpersoner utan vid offentlig förvaltning, kommersiell verksamhet etc. Men då har man hydralsystem, kraftuttag osv. Finns ju även t.ex. grålle som är en liten riktigt traktor (men kompakt med dagens mått , finns massor av tillbehör etc)
 
  • Gilla
Kretikos och 3 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Som rubriken antyder, vad ska jag leta efter när det kommer till mini/gårdstraktor?
Läser runt på div forum och samtliga modeller som jag gillar verkar aldrig varit representerade i vårt land. Köpa en sprillans JD för 100k+ är inte det jag tänkt. Budget runt 20k, köper gärna repobjekt 😃
Vad vill du att traktorn ska kunna användas till?

Klippa en "vanlig" gräsmatta (upp till ca 2000 kvm)? Klippa stora ytor med grovt gräs somklipps nedas t 1-2 ggr/säsong? Röja större ytor med snö, t.ex. en rejäl gårdsplan? Snöröja en tillfartsväg till en fastighet som kan vara bortåt 500 meter lång? Köra ett släp med lite tyngre lass av grus/jord/sly? Kunna använda diverse tillbehör som jordfräs, vältar, enklare plog? Kunna använda hydralsystemsdrivet, redskap som kräver kraftuttag, frontlastare?
Ha något litet större för att det är kul att meka?

Det finns så många varianter på mindre,eller större minitraktorer eller lite maffigare trädgårdstraktorer.

Vad man vill kunna använda den till avgör vad man ska söka efter.

Det finns en del mikro-jordbruks- entreprenadtraktorer typ Kubota, Iseki m.fl. som importeras begagnade om man vill ha något litet men flexibelt och bra.

Gamla 60-talsmaskiner för trädgårdsändamål är det svårt att få tag på reservdelar till, man bör vara gediget intresserad av att meka och leta delar.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Volvo bm mini t.ex men det är amerikanska trädgårdstraktorer från 70-talet så egentligen inget speciellt förutom att de är rejäla. Men denna typ av rejäla trädgårdstraktorer har försvunnit till förmån för plastigare trädgårdstraktorer. Så själva storleken finns kvar. Sen har det ju kommit en storlek upp som används vid sällan av privatpersoner utan vid offentlig förvaltning, kommersiell verksamhet etc. Men då har man hydralsystem, kraftuttag osv. Finns ju även t.ex. grålle som är en liten riktigt traktor (men kompakt med dagens mått , finns massor av tillbehör etc)
S skogaliten skrev:
Vad vill du att traktorn ska kunna användas till?

Klippa en "vanlig" gräsmatta (upp till ca 2000 kvm)? Klippa stora ytor med grovt gräs somklipps nedas t 1-2 ggr/säsong? Röja större ytor med snö, t.ex. en rejäl gårdsplan? Snöröja en tillfartsväg till en fastighet som kan vara bortåt 500 meter lång? Köra ett släp med lite tyngre lass av grus/jord/sly? Kunna använda diverse tillbehör som jordfräs, vältar, enklare plog? Kunna använda hydralsystemsdrivet, redskap som kräver kraftuttag, frontlastare?
Ha något litet större för att det är kul att meka?

Det finns så många varianter på mindre,eller större minitraktorer eller lite maffigare trädgårdstraktorer.

Vad man vill kunna använda den till avgör vad man ska söka efter.

Det finns en del mikro-jordbruks- entreprenadtraktorer typ Kubota, Iseki m.fl. som importeras begagnade om man vill ha något litet men flexibelt och bra.

Gamla 60-talsmaskiner för trädgårdsändamål är det svårt att få tag på reservdelar till, man bör vara gediget intresserad av att meka och leta delar.
Användningen kommer vara, dra grus, lite ved som flyttas på (kanske 100meter), lite plogande ca 100-150m väg. Kort sagt, allt jag inte vill göra för hand idag.
Behöver inte hytt eller värme.
 
S skogaliten skrev:
Vad vill du att traktorn ska kunna användas till?

Klippa en "vanlig" gräsmatta (upp till ca 2000 kvm)? Klippa stora ytor med grovt gräs somklipps nedas t 1-2 ggr/säsong? Röja större ytor med snö, t.ex. en rejäl gårdsplan? Snöröja en tillfartsväg till en fastighet som kan vara bortåt 500 meter lång? Köra ett släp med lite tyngre lass av grus/jord/sly? Kunna använda diverse tillbehör som jordfräs, vältar, enklare plog? Kunna använda hydralsystemsdrivet, redskap som kräver kraftuttag, frontlastare?
Ha något litet större för att det är kul att meka?

Det finns så många varianter på mindre,eller större minitraktorer eller lite maffigare trädgårdstraktorer.

Vad man vill kunna använda den till avgör vad man ska söka efter.

Det finns en del mikro-jordbruks- entreprenadtraktorer typ Kubota, Iseki m.fl. som importeras begagnade om man vill ha något litet men flexibelt och bra.

Gamla 60-talsmaskiner för trädgårdsändamål är det svårt att få tag på reservdelar till, man bör vara gediget intresserad av att meka och leta delar.
Klippa gräs har jag en lösning på idag, äldre stiga som klarar av våra 3000kvm galant. Men för att dra grus/ved/jord/ploga så orkar den inte alls.
Så tänkte en äldre mini-traktor som kan lösa dom lite tuffare uppgifterna.
Och varför jag skriver skruva är för att hitta något som passar plånboken bättre.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Klippa gräs har jag en lösning på idag, äldre stiga som klarar av våra 3000kvm galant. Men för att dra grus/ved/jord/ploga så orkar den inte alls.
Så tänkte en äldre mini-traktor som kan lösa dom lite tuffare uppgifterna.
Och varför jag skriver skruva är för att hitta något som passar plånboken bättre.
Simplicity finns ibland i sverige också. Men låter som det är något med lågväxel och diffspärr kanske. Finns en del udda grejer också .. som denna , en "Gutbrod" :~) https://www.blocket.se/annons/varmland/gutbrod_1050d_/1400125600
Vet inte hur det är att hitta reservdelar till alla dessa gamla grejer.. risken är att man skruvar och letar delar mer än man använder dem
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Klippa gräs har jag en lösning på idag, äldre stiga som klarar av våra 3000kvm galant. Men för att dra grus/ved/jord/ploga så orkar den inte alls.
Så tänkte en äldre mini-traktor som kan lösa dom lite tuffare uppgifterna.
Och varför jag skriver skruva är för att hitta något som passar plånboken bättre.
En lite äldre, liten jordbrukstraktor från 1950-1970-talet, 30-50 hk är billigare i inköp, och vanligare på marknaden än sådant som benämns "minitraktor", "kompakttraktor", eller liknande.
Reservdelar finns dessutom oftast att få tag i.

Går utmärkt att dra grus, ploga snö (bakmonterat blad kräver inte balk), och dra hem ved med. Sätt en kula i jordbruksdraget, så kan diverse släpvagnar/ATV-vagnar användas.

Utan lastare, så kan man fynda för neråt 20.000 kronor, om man tar på sig att fixa något trasigt.

Värdet på de här traktorerna är förhållandevis stabilt över tid. Om man fixar ett reparationsobjekt kan man t.o.m. sälja för mer än man köpt för! Det finns en ständig efterfrågan från mindre hästgårdar och hobbylantbruk.

Med lastare så ökar populäriteten, och man får nog punga ut med minst 30-35 tusen,

Grållen är ett väldigt populärt objekt, med samlarvärde, så de kan kosta mer enbart för det.

Äldre Volvo BM, Massey Fergusson (35/135), äldre Ford, IH etc kan vara tänkbara.

Leta objekt får man göra på Blocket (lantbruksmaskiner), Lantbruksnet, och auktionssajter som Klaravik.

Begagnade små "kommuntraktorer" som Iseki, Kubota, Holder m.fl. börjar nog på 30-50 tusen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
O
Norrtull Norrtull skrev:
Klippa gräs har jag en lösning på idag, äldre stiga som klarar av våra 3000kvm galant. Men för att dra grus/ved/jord/ploga så orkar den inte alls.
Så tänkte en äldre mini-traktor som kan lösa dom lite tuffare uppgifterna.
Och varför jag skriver skruva är för att hitta något som passar plånboken bättre.
Köp en grålle! Fantastiskt lite traktor som klarar allt det där och dessutom är lätt att ha att göra med.
 
  • Älska
Trollskidan
  • Laddar…
Det där var ju ett bra pris. Ingen aning om kvalitén dock. Jag harven toto groundmaster 117, den är byggd enbart för att klippa gräs. Men den är så pass stabil att den klarar de uppgifter du nämner. Plog har den kanske svårt med, men det har nog alla tvåhjulsdrivna små traktorer också.
Nu låter det som att en liten riktigt traktor är lite för stor. Men om du tittar åt det hållet skulle jag rekommendera MF35 eller 135. De är lite nyare än Grolle men billigare. Det är lätt att hitta reservdelar till MF. BM är värre på det sättet.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Det jag såg som fördelen med en minitraktor jämfört med en riktig är möjligheter att kunna köra över div gårdsytor utan att skapa lervälling. Dvs lägre vikt mindre marktryck. Sen måste jag bygga garage åt en större maskin, en mindre går att ställa i ett litet skjul 😂 och det passar denne lata gubbe.
 
O
Norrtull Norrtull skrev:
Det jag såg som fördelen med en minitraktor jämfört med en riktig är möjligheter att kunna köra över div gårdsytor utan att skapa lervälling. Dvs lägre vikt mindre marktryck. Sen måste jag bygga garage åt en större maskin, en mindre går att ställa i ett litet skjul 😂 och det passar denne lata gubbe.
Haha, Grålle skulle nog många klassas som en minitraktor.

Men jag förstår invändningen med garaget.

Äldre traktor körs genom skog, röd ram, ratt synlig, grönt landskap, förarens vy, avslappnat äventyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gällande lervälling så är det ju faktiskt så att en grålle tar sig fram genom den! Men den orsakar inga jättestora körspår direkt.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Hm, Grålle blev jag sugen på nu. Det är inge bra alls för mig 🤣
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där var ju ett bra pris. Ingen aning om kvalitén dock. Jag harven toto groundmaster 117, den är byggd enbart för att klippa gräs. Men den är så pass stabil att den klarar de uppgifter du nämner. Plog har den kanske svårt med, men det har nog alla tvåhjulsdrivna små traktorer också.
Nu låter det som att en liten riktigt traktor är lite för stor. Men om du tittar åt det hållet skulle jag rekommendera MF35 eller 135. De är lite nyare än Grolle men billigare. Det är lätt att hitta reservdelar till MF. BM är värre på det sättet.
Nu ser mina blocket bevakningar helt galna ut. Bevakar numera flera traktorer, min fru bara skakar på huvudet och ser nog helst att jag inte hittar någon rostburk som ska stå mitt i blickfånget 🤣
Medans jag ser hur mycket mindre jag behöver göra rent lyfta/kånka/släpa för hand menar jag då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.