I lgh vi köpt finns en Nexa dörrklocka vars signalmottagare sitter i eluttag. På, till uttaget, angränsande vägg sitter en strömbrytare. Allt som oftast då jag släcker lampan med denna strömbrytare ringer dörrklockan.
Är det rimligt att dörrklockan reagerar på att strömbrytaren slås av, eller bör jag låta se över elen?
 
aelamik aelamik skrev:
I lgh vi köpt finns en Nexa dörrklocka vars signalmottagare sitter i eluttag. På, till uttaget, angränsande vägg sitter en strömbrytare. Allt som oftast då jag släcker lampan med denna strömbrytare ringer dörrklockan.
Är det rimligt att dörrklockan reagerar på att strömbrytaren slås av, eller bör jag låta se över elen?
Givetvis inte. Men signalmottagara är luriga saker som kan störas av andra.
Jag hade en bil som inte kunde öppnas när den elektriska kupévärmaren var på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
aelamik aelamik skrev:
I lgh vi köpt finns en Nexa dörrklocka vars signalmottagare sitter i eluttag. På, till uttaget, angränsande vägg sitter en strömbrytare. Allt som oftast då jag släcker lampan med denna strömbrytare ringer dörrklockan.
Är det rimligt att dörrklockan reagerar på att strömbrytaren slås av, eller bör jag låta se över elen?
Prova att vända "signalmottagaren" så fas-nolla skiftas, kan hjälpa om man har konstiga störningar på elektronik.
 
  • Gilla
ErlingN och 2 till
  • Laddar…
Nexa brukar ju skicka ut en signal på 433MHz bandet. Om koden matchar ringklockan så ringer den. Förr var det "hårdkodat" så att man på varje enhet valde vilken kod den hade A1 eller B3 exempelvis. Numera brukar man para ihop dem genom att ställa dem i pairing-mode och trycka på den knapp som ska styra.

Borde väl gå att para om i så fall om man råkat para ihop ringklockan med lampknappen. Kan ju vara så att någon tänt ljuset just när man parade ihop ringklockan?

Kan vara så att man måste resetta ringklockan också så att den "glömmer bort" ljusknappen. Såna enheter brukar kunna vara kopplade mot ett antal knappar som skickar varsin kod, typ 4-5 stycken eller ännu fler.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nexa brukar ju skicka ut en signal på 433MHz bandet. Om koden matchar ringklockan så ringer den. Förr var det "hårdkodat" så att man på varje enhet valde vilken kod den hade A1 eller B3 exempelvis. Numera brukar man para ihop dem genom att ställa dem i pairing-mode och trycka på den knapp som ska styra.

Borde väl gå att para om i så fall om man råkat para ihop ringklockan med lampknappen. Kan ju vara så att någon tänt ljuset just när man parade ihop ringklockan?

Kan vara så att man måste resetta ringklockan också så att den "glömmer bort" ljusknappen. Såna enheter brukar kunna vara kopplade mot ett antal knappar som skickar varsin kod, typ 4-5 stycken eller ännu fler.
Såvida det inte är en vanlig mekanisk strömbrytare.
Men det får ts svara på vad det är för brytare.
 
A AndersS skrev:
Såvida det inte är en vanlig mekanisk strömbrytare.
Men det får ts svara på vad det är för brytare.
Det är en mekanisk strömbrytare! Det är det som är så lustigt 🤔
 
aelamik aelamik skrev:
Det är en mekanisk strömbrytare! Det är det som är så lustigt 🤔
Prova då att vända mottagaren.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Kanske udda fråga men det är inte så att ringklockan inte funkar om lampan är tänd/släkt? Tänker om uttaget blivit kopplat på strömbrytaren och att mottagaren reagerar när den får/tappar ström och ger en pling för att visa att den är igång/dör. (långskott jag vet).
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Min "ringer" när den blir spänningssatt.
Har du kollat om mottagaren lyser när lampan är på respektive av?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kanske udda fråga men det är inte så att ringklockan inte funkar om lampan är tänd/släkt? Tänker om uttaget blivit kopplat på strömbrytaren och att mottagaren reagerar när den får/tappar ström och ger en pling för att visa att den är igång/dör. (långskott jag vet).
Det är möjligt! Ska utreda.
Hade samma kombination av uttag och strömbrytare i vår tidigare lägenhet i området dock, så de är standard. Sedan kan de ha dragit om baki, förstås!
 
M MikeOz skrev:
Min "ringer" när den blir spänningssatt.
Har du kollat om mottagaren lyser när lampan är på respektive av?
Ska utreda!
Det jag hittills märkt, och vilket skrämmer slag på oss var och varannan kväll, är att klockan plingar varje gång vi släcker lampan.
 
Vi hade exakt samma problem i ett uttag som satt under en dimmad strömbrytare. Om ringklockan satt i detta uttag plingade den till ibland när man släckte lampan på kvällen.

Lösningen var att sätta ringklockan i ett annat uttag...
 
aelamik aelamik skrev:
Det är en mekanisk strömbrytare! Det är det som är så lustigt 🤔
Kolla om det sitter en shelly-puck i dosan bakom den mekaniska brytaren, om det gör det kan någon råkat para ihop dörrklockan med brytare-av-signalen
 
Det liknar ett problem jag hade tidigare med Nexa pluggar och en rörelsesensor. Det hände några gånger att rörelsesensorn började styra ett par av pluggarna, trots att jag inte hade programmerat dem för det. Rörelsesenorn var för ett enkelt larm och pluggarna skulle bara styras av fjärrkontroll.

Pluggarna var sådana att man drog ur dem ur urtaget och satte in dem igen för att de skulle gå in i pairing-mode (de hade alltså ingen fysisk knapp man tryckte på för att para ihop dem med t ex en fjärrkontroll).

Det tog ett tag innan jag kom på vad det var för häxeri som pågick. De berörda pluggarna satt på samma grupp i elcentralen så när säkringen gick för den gruppen bröts ju strömmen till pluggarna. När jag gick och bytte säkring gick de in i pairing mode (utan att jag tänkte på det) och på väg från elcentralen passerade jag rörelsesensorn. Pluggarna plockade upp rörelsesensorns signal och började alltså styras av den. 😂

Lösningen blev att jag bytte pluggar till fysisk knapp för att gå in i pairing-mode.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.