Läst och läst men är inte helt säker….

Jag ska göra ett badrum på vår övervåning med snedtak. Duschen kommer därmed inte mot ytterväggen. Jag har reglat upp med 45x70 s300. Tanken från början var att använda Aquapanel (max s450 jag vet) men börjar nu vackla och det lutar nu mot gips. Har då lite frågor.

1. Efter att ha läst BKR:s branschregler så förstår jag att det än så länge är godkänt med kartongbeklädd gips under förutsättning att jag använder ett tätskikt med högre ångmotstånd än 1 milj s/m. Jag har tänkt använda Lip:s system 17 alltså VS20 och VS30. Mot den lilla yttervägg som är skär jag bort den åldersbeständiga plasten. Har jag fattat det rätt? 2 lager gips i mitt fall är godkänt.

2. Om jag har rätt i fråga 1 så återstår bara valet av gipsskiva. Är det godkänt att använda en vanlig gipsskiva alltså inte den impregnerade våtrumsskivan som ju har visat sig vara sämre?

/Peter
 
Ja, vanlig gips är godkänd fortfarande, men det kan vara klokt att använda en fuktokänslig skiva åtminstone i duschen. Alltså inte den våtrumsgips du pratar om, den är skräp, utan glasfibergipsen eller en fibercementskiva.
 
Är våtrumsgips ett sämre val än normal kartongbeklädd gips?
/Peter
 
Enligt de tester du själv nämner så ja. Den möglar ironiskt nog lättare. Men kör på någon av de andra skivorna i våtzonen, det är värt ett par hundralappar.
 
Götenehus har from halvårsskiftet bytt ut gipset mot "fuktsäker skiva" - vet inte vad det är, men de är tunga, någon typ betongblanding i. Kostar ca 7000 inkl arbete för två bad om tot 18m2.

Har även fattat det som att olika branschorg har olika krav vilket gör det lite svårare att välja "rätt".
 
jag bygger badrum nu, kommer bara ha wc handfat o bubbelbad, jag tänkte köpt sån där våtrumsgips "den nya" men faaan! vet ni vad den kostar??? VANLIG GIPS = 80 KR st GLASFIBERGIPS = 600 kr ST

i mitt fall kändes det väldigt onödigt, spec me tanke på att det är 40kvm vägg, så ska ni INTE sprattla omkring med massa vatten över alla marker så tänk 2 ggr
 
Googlade lite snabbt, på Beijer kostar 900x2400 Glasroc 322 kronor.
 
AdamA skrev:
jag bygger badrum nu, kommer bara ha wc handfat o bubbelbad, jag tänkte köpt sån där våtrumsgips "den nya" men faaan! vet ni vad den kostar??? VANLIG GIPS = 80 KR st GLASFIBERGIPS = 600 kr ST

i mitt fall kändes det väldigt onödigt, spec me tanke på att det är 40kvm vägg, så ska ni INTE sprattla omkring med massa vatten över alla marker så tänk 2 ggr
Nåja, Beijer tar 149:-/m2 (321:- per 12.5x900x2400-skiva), och de brukar sällan vara värst billiga. Visst är det dyrt men några 600:- per skiva ska ingen behöva betala.
 
det är va dom kostar på norrby trä o bygg i borås, ja höll på o svimma, ja hade lastat 3 skivor i bilen redan, men dom åkte ut fortare än ... när ja kolla prislappen....
 
Och det är inte Masterboard, Minerit eller någon annan fibercementskiva de säljer då? Det är Glasrocen?
 
Byggole Nacka, Aquapanel
2500x900 479:-
1200x900 229:-
 
Aquapanel är en cementbaserad skiva. Det kanske du visste.
 
öhhh hmmm jag får nog återkomma i frågan o kolla lite närmare va d e ja kollat på....
 
hej !så här ser den nya gipsen ut. denna gips är inte rolig att arbeta med.
 
  • byggbilder-003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.