Det finns ingen anledning att skriva samma information massor av gånger.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen anledning att skriva samma information massor av gånger.
Fattar inte riktigt hur den här tråden fungerar. Är här väldigt sällan…
Fattar inte om jag kan skarva på mitt startinlägg..?
Kan jag det?
 
Du kan ändra och lägga till i en timme. Sedan går det inte längre.
 
Fairlane
Enklast är att svara i ett sammanfattande inlägg.

Om jag var dig så skulle jag be någon fixa en nolla. Då blir uttaget som det ska vara enligt regelverket, det du har nu är egentligen fel. Dessutom kan du välja vilken spis som helst i princip, både nu och nästa gång.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
D
Håller med Fairlane. Det finns oerhört få modeller i dag som har 400V elementspänning. Detta innebär att du inte kan använda din nya spis. Se till att få ett korrekt uttag med också neutralledare så funkar alla spisar.
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
D datja skrev:
Håller med Fairlane. Det finns oerhört få modeller i dag som har 400V elementspänning. Detta innebär att du inte kan använda din nya spis. Se till att få ett korrekt uttag med också neutralledare så funkar alla spisar.
Bra info! Trodde att 400-spisar var vanliga. Då behåller jag den här och drar en ny kabel från centralen.
Tack.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Rek Rek skrev:
Bra info! Trodde att 400-spisar var vanliga. Då behåller jag den här och drar en ny kabel från centralen.
Tack.
Det finns 400V spisar men bara i "High Light" utförande, ej induktion.
Tyvärr.
Lagar du mycket mat och stormiddagar finns en chans att en 230V spis kommer att göra dig besviken. Annars är nog risken inte jättestor.
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
En 230V spis behöver inte ha lägre effekt än en 400V spis.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En 230V spis behöver inte ha lägre effekt än en 400V spis.
Nej, men max möjligt effektuttag på 3-fas 400V 16A är högre än på 3x230V 16A enfas.
 
  • Gilla
  • Wow
Rek och 2 till
  • Laddar…
Du har visserligen enfaslaster i 400V fallet också. Men nej, det blir exakt samma effekt i båda fallen.
 
  • Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nej, men max möjligt effektuttag på 3-fas 400V 16A är högre än på 3x230V 16A enfas.
Många hällar är kopplade 2-fas. Kokar man för fullt på en platta och drar på fullt på en annan för att steka så drar många ner effekten om de råkar dela fas.
Plus ökad risk för att andra saker i hemmet belastar just den fasen för tillfället.
Med 400V elementspänning fördelas lasten jämnare och risken är mindre.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det finns 400V spisar men bara i "High Light" utförande, ej induktion.
Tyvärr.
Lagar du mycket mat och stormiddagar finns en chans att en 230V spis kommer att göra dig besviken. Annars är nog risken inte jättestor.
Här är det frågan om ”vanligt” kokande i en liten familj. Tror det funkar bra med 230.
 
Rek Rek skrev:
Här är det frågan om ”vanligt” kokande i en liten familj. Tror det funkar bra med 230.
Jodå. Det funkar för de flesta.
Är det en regelrätt spis du ska köpa? Inte en häll plus ugn?
 
Man får inte tillgång till med effekt med 400V elementspänning.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Man får inte tillgång till med effekt med 400V elementspänning.
jo om man sätter i 230V element i 400V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.