Jag tänkte försöka bygga en kökshjälp (heter det så?) så barnbarnen kan hjälpa till med matlagning, bakning och annat. Mina snickerikunskaper är tämligen rudimentära, särskilt när det gäller hållfasthet, men entusiasmen är det inget fel på. I princip alla byggen jag sett på Youtube byggs av plywood utom en som byggdes av limfog, typ den här https://www.hornbach.se/p/limfog-fixboard-furu-18x600x1800mm/7502050/. Det tror jag blir snyggare, det är svårt att hitta snygg plywood, åtminstone till rimliga priser.

Nåväl, plattformen kommer att bli runt 40 x 50 cm, det bör väl klara av vikten av ett livligt barn? Jag tänkte limma och plugga den nedersta och sedan ha en flyttbar hylla i samma storlek som skall skjutas in i frästa spår. Är det en bra idé? Hur djupa skall/kan i så fall spåren vara för att dels säkert hålla kvar skivan, dels inte försvaga sidostyckena för mycket? Tvärstagen fram och bak tänkte jag också limma och plugga.

Jag har läst någonstans att pluggarnas diameter skall vara minst hälften av virkets tjocklek. Det innebär 10 mm plugg vilket bara lämnar 4 mm trä på var sida. Räcker det? Eller räcker det med 8 mm plugg? Vilket i och för sig inte ger mycket mer kvar…
 
Plywood kör de nog mest för att det är enkelt, då skivan har stöd i båda ändarna är limfog bättre ur hållfasthetsperspektiv då alla fibrer går tvärs över spannet. Sen var produktbilderna på H.b. väldigt kvistiga, försök hitta en skiva utan kvist om möjligt.
Vad det gäller spårdjup så har tripptrappstolar ca 8mm djupa, rundade spår. Då är skivorna förvisso klämda mellan sidorna med hjälp av ett par stänger med skruvar i ändarna.
Tips till fogning kan vara sargsprint och maskinskruv.
 
Tack för svaret!

Sargsprint fanns med i tankarna även om jag inte visste att det är så de heter😊.

Anledningen till att jag funderade på plugg och lim var nog mest estetiskt, jag ville inte ha synliga skruvar. Dock inser jag fördelarna, det går att demontera "stolen" när barnen vuxit ur den, för enklare förvaring till nästa generation...

Men visst krävs det fortfarande pluggar? Utan lim då. I princip alla "platta paket" jag monterat genom åren har haft både pluggar och någon form av sammandragande skruvkonstruktion.

Kvarstår gör frågorna om pluggdimensionen och fräsdjupet.
 
Jag skulle satsa på mellan en tredjedel och hälften av skivans tjocklek. Du dimensionerar mot deformation och inte mot brott.
Vad det gäller pluggen skulle jag inte gå högre än halva tjockleken, sätt fler istället om de behövs. Skruvar ska helst bara ta upp draglaster så du behöver ha något annat för att ta upp sidolasterna. Om du ändå har fräsen framme kan det vara läge att göra grunda uttag för anslutande delar, speciellt om du skruvar blir det nog starkare än plugg då delarna får stöd längs hela bredden.
 
Tack!

Jag tror det blir plugg och sargsprint för den fasta ståbrädan och tvärstagen, och 6 - 8 mm fräsdjup till den flyttbara ståbrädan. Den kommer ju inte att belastas med några jättetyngder, barnen har väl antagligen vuxit ur den innan de kommer upp i gym-åldern.

Skall bli väldigt spännande att se om jag kommer igång, och ännu mer om jag lycka fullfölja...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.