Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Kan bli spännande om du får snölast på det. ☺️
Har ju funkat perfekt sedan 2009-10
Obs att det är hustillverkaren som står för konstruktionsrirningar och levererat material till avväxlingen 😉
 
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har ju funkat perfekt sedan 2009-10
Obs att det är hustillverkaren som står för konstruktionsrirningar och levererat material till avväxlingen 😉
Jo, men du sade att man inte gjort något åt bjälklaget, det verkar märkligt.
 
Verkningssättet mellan TS takstol och en mansardtakstol är lite olika så att man inte har förstärkt bjälklaget behöver inte innebära några konstigheter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Jo, men du sade att man inte gjort något åt bjälklaget, det verkar märkligt.
Mellanbjälklaget består av 45 x 220 virke med cc 600 , ligger då en extra regel mellan varje takstol + cc 300 på 2-3 ställen (förstår ej varför)
 
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mellanbjälklaget består av 45 x 220 virke med cc 600 , ligger då en extra regel mellan varje takstol + cc 300 på 2-3 ställen (förstår ej varför)
Kan det vara kompensation för de borttagna stödbenen?
Jag tror att stödbenen även stagar upp mellanbjälklaget. Läste någonstans att någon på eget bevåg tagit bort stödbenen och fick ett svajigt mellanbjälklag…
 
Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Kan det vara kompensation för de borttagna stödbenen?
Jag tror att stödbenen även stagar upp mellanbjälklaget. Läste någonstans att någon på eget bevåg tagit bort stödbenen och fick ett svajigt mellanbjälklag…
Har i hela mellanbjälklaget krysskolvat + golvspån är skruv / limmat .
Golvet är hur stadigt som helst .
Tyvärr lyhört mellan våningsplanen .

Stödben i takstolar fyller en mycket viktig funktion i hållfasthet för taket .
Tror inte det räcker med att sala på överarmar med dubbla tjockleken .
Att hus med 45 gr tak med dess takstolar som brukar ha indragna stödben även håller i mellanbjälklaget .
Kanske 🤔
 
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har i hela mellanbjälklaget krysskolvat + golvspån är skruv / limmat .
Golvet är hur stadigt som helst .
Tyvärr lyhört mellan våningsplanen .

Stödben i takstolar fyller en mycket viktig funktion i hållfasthet för taket .
Tror inte det räcker med att sala på överarmar med dubbla tjockleken .
Att hus med 45 gr tak med dess takstolar som brukar ha indragna stödben även håller i mellanbjälklaget .
Kanske 🤔
Jo, det stämmer att stödbenen är viktiga för takets bärighet, men de stabiliserar även mellanbjälkslaget.

Jag missförstod nog dig, trodde du menade att du delvis hade cc 600 mellan bjälkarna i mellanbjälkslaget - vilket eventuellt kunde vara en förstärkning som kompensation för de borttagna stödebnen. Men då var det inte på det viset. :)
 
Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Jo, det stämmer att stödbenen är viktiga för takets bärighet, men de stabiliserar även mellanbjälkslaget.

Jag missförstod nog dig, trodde du menade att du delvis hade cc 600 mellan bjälkarna i mellanbjälkslaget - vilket eventuellt kunde vara en förstärkning som kompensation för de borttagna stödebnen. Men då var det inte på det viset. :)
Takstolar som också agerar mellanbjälklag har cc 1200 mm .
För att förstärka mellanbjälklaget så finns det extra reglar som placeras mellan takstolar så att man uppnår cc 600 . Golvspån kräver min cc 600 tex .
Däremot är det dubbla takstolar till avväxlingen till de 2 avkapade takstolarna .
De är redigt ihopspikade .
Så man kan säga att i mitten på taket hänger 2 takstolar som inte har kontakt med bärande yttervägg , vilar nu på stöddiga stålbalkar istället , detta på vinden .

Ang sviktande golv . Överarmar på en takstol brukar sitta infäst i nedre ändan på trä som agerar mellanbjälklag .
Tas stödben bort så blir utväxlingen rätt duktig vid biten mellan hängrännan och bärande yttervägg .
Detta kan skapa sviktande golv .
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Den liggande regeln gör så att bjälklaget och takstolarna samverkar bättre och delar på lasten. Går antagligen qtt fälla ner i bjälklaget i stället om det görs korrekt. Stödben går att växla av mot närliggande takstolar. Men båda åtgärderna bör räknas på i så fall.
Ja det verkar som att den liggande regeln är viktig för att fördela lasten. Kan man "smalna av" den mellan takstolarna tro eller behöver den vara så hög?
 
S Sommarlovet skrev:
Ja det verkar som att den liggande regeln är viktig för att fördela lasten. Kan man "smalna av" den mellan takstolarna tro eller behöver den vara så hög?
Gör så att du kontaktar en konstruktör av gamla gardet som hjälper dig att räkna på detta och säger hur du ska bygga om dem.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
S Sommarlovet skrev:
Ja det verkar som att den liggande regeln är viktig för att fördela lasten. Kan man "smalna av" den mellan takstolarna tro eller behöver den vara så hög?
Tror inte det är en bra ide att börja räkna själv på dimensioner - placering .
Börjar du såga i bärande saker försvagar du dem .
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
S Sommarlovet skrev:
Ja det verkar som att den liggande regeln är viktig för att fördela lasten. Kan man "smalna av" den mellan takstolarna tro eller behöver den vara så hög?
Känns verkligen skakigt att på eget bevåg såga i bärande delar. Du försvagar ju konstruktionen då, och att göra det utan att ta reda på vad som gäller med en konstruktör är mycket oklokt.
 
Nissens Nissens skrev:
Känns verkligen skakigt att på eget bevåg såga i bärande delar. Du försvagar ju konstruktionen då, och att göra det utan att ta reda på vad som gäller med en konstruktör är mycket oklokt.
Jag har kontakt med en konstruktör :) Vill bara bolla lite ideer innan jag blandar in honom, han är inte gratis precis. :p
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.