O Oskar52 skrev:
Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.

Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).

Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.

Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.

Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.

Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
Helt ok timpenning, är du nöjd med jobbet i övrigt så är det bara och gratuler.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och skall den som lär sig inte få någon lön då tänkte du. Tar inte firman betalt så finns inga pengar till lön.

Och varför skulle den som inte gör ett bra jobb, börja göra det i framtiden?
Finns massor med människor som inte gör bra jobb under hela livet.
Jag som beställare av ett jobb ska väl inte betala utbildningar för en ny kille på deras företag.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
O Oskar52 skrev:
Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.

Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).

Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.

Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.

Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.

Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
Bytte en dimmerkontakt i allrummet, och satte för en bricka på en befintlig väggdosa för el i badrummet, för det tog de 2 088 kr. Då byttes bara själva dimmerkontakten, ej överliggande bricka.
Kontakten kostade 740 kr, arbetete 1 timme 560kr , förbrukningsmaterial 40kr, bil 300kr + moms på dessa belopp som
då blev totalt 2088kr. Jobbet tog 15 minuter. Tycker det var dyrt. Bor i Piteå - Norrbotten.
 
H hempularen skrev:
Ja att de var där under de där timmarna, men de kan ju inte ha utfört nyttigt arbete under den tiden, såvida här inte är många fler moment som vi inte fått reda på.
Ja exakt varför det tog den tid det tog kan vi ju spekulera kring. Kanske strulade något? Kanske var de de långsammaste elektrikerna som någonsin kopplat en brytare. Eller möjligen tog de långa och regelbundna rökpauser. Möjligheterna är många.

TS skriver dock "Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar." samt "De två teknikerna var hemma hos mig i 5 timmar totalt" och då TS, som jag tolkar det, inte har några problem med antalet timmar förstår jag inte riktigt varför vi andra ska leta efter fel ur den aspekten.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Det är ju förbannat lustigt att folk gladeligen betalat 1100-1300kr/h för att en bilmekaniker ska köra in bilen på en ramp, hissa upp bilen, rulla under en balja, lossa på ett filter, sedan en skruv. Vänta 10min. Sen vrida på ny skruv o nytt filter, trycka på en knapp för att sänka bilen, öppna ett vridlock, slå i x antal liter olja, sedan är det klart.

Men en elektriker som väljer att fakturera 550-700kr/h ska bli lynchade…..
 
  • Gilla
Kjol och 5 till
  • Laddar…
TonyTech
O Oskar52 skrev:
Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.

Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).

Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.

Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.

Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.

Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
Som vanligt är priserna på grejorna inom det normala, som kunden enkelt kan kontrollera. Tycker spontant att servicebil och timtiden är för hög. Det är ju inte en advokat du anlitat för någon högskolekrävande kompetens. Håller på bli helt sjuka timpriser numera.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
R
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Betalar man löpande så får man ju även så för misstag och hantverkarnas inkompetens/ineffektivitet. Man slipper däremot att de lägger på 100% på alla jobb för att täcka upp för ovanstående. Pest eller kolera?
Så alla som gör fel på jobbet ska inte ha betalt för den tiden?
Alla gör fel, får tankevurpor mm. Det kan inte bara göras så enkelt som du skriver ovan att man betalar för inkompetens ineffektivitet mm. Bara folk som inte har hela bilden som skriver o resonerar så dumt!
 
sunnis sunnis skrev:
Lite så är det, alltid viktigt att göra upp debiteringsmodellen innan man köper tjänster.

Men tycker inte att fakturan ser särskild konstig ut, men lite onödigt med två man (två man jobbar sällan dubbelt så snabbt). Hade varit en elektriker så kanske det hade löst sig med 8h totalt, dvs en arbetsdag.

Annars är det egentligen jobb man kan göra själv mer att byta spottar… inte särskilt komplicerat och tror inte det är behörighetskrävande heller.
Du får som privatperson inte bytta armaturer i ett badrum andra regler i badrum än resten av huset
 
  • En skärmdump visar regler för elinstallation i badrum, inklusive vad som är tillåtet och förbjudet att göra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis sunnis skrev:
Lite så är det, alltid viktigt att göra upp debiteringsmodellen innan man köper tjänster.

Men tycker inte att fakturan ser särskild konstig ut, men lite onödigt med två man (två man jobbar sällan dubbelt så snabbt). Hade varit en elektriker så kanske det hade löst sig med 8h totalt, dvs en arbetsdag.

Annars är det egentligen jobb man kan göra själv mer att byta spottar… inte särskilt komplicerat och tror inte det är behörighetskrävande heller.
Du får som privatperson inte bytta armaturer i ett badrum andra regler i badrum än resten av huset
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Med tanke på att de sannolikt har 100-150% marginal på materialet så är timmarna för många.

Det kan ju vara schysst mot dig att debitera fler timmar och mindre material så du får mer ROT. Men jag gissar att i det här fallet är det maxat både material och timmar.

Fast pris= minst huvudvärk.
Och när de säger "det kan vi prata om sen" när du frågar om pris så är det RÖD VARNINGSFLAGG.
Jag hade ringt nån annan direkt.
det du skriver om att fakturera mer timmar och mindre material är ett rätt grovt brott. Om en hantverkare skulle föreslå det för mig skulle jag ringa någon anan direkt
 
O Oskar52 skrev:
Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.

Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).

Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.

Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.

Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.

Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
650:- tar min elektriker plus 400:- för servicebil ex moms. Han är dyrast av dom jag anlitar
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
O Oskar52 skrev:
Så det är nog här man tar för sig på pannan och suckar.
Jag utgick från min bekanta som gett goda referenser, samt att jag inte pushade för att få en offert eller veta timpris. Jag frågade efter det, men gav med mig när jag fick "vi kan prata om det sen" som svar. Till mitt försvar så har jag en treåring som inte sover/ är sjuk, så mitt mentala tillstånd är inte tipptopp. Är detta ett läge där jag får "gilla läget" och betala fullpris, och ta lärdom av konsekvensen att inte göra förarbetet?
O Oskar52 skrev:
Så det är nog här man tar för sig på pannan och suckar.
Jag utgick från min bekanta som gett goda referenser, samt att jag inte pushade för att få en offert eller veta timpris. Jag frågade efter det, men gav med mig när jag fick "vi kan prata om det sen" som svar. Till mitt försvar så har jag en treåring som inte sover/ är sjuk, så mitt mentala tillstånd är inte tipptopp. Är detta ett läge där jag får "gilla läget" och betala fullpris, och ta lärdom av konsekvensen att inte göra förarbetet?
Timpriset på 740 kr + moms är inget ovanligt oavsett var man bor i Sverige, det har blivit så efter att rot/rut infördes priserna ökade 100% dagen efter.
En fråga som jag ställer mig har du inte använt rot/rut avdraget?
 
Fairlane
B Brallan84 skrev:
Det är ju förbannat lustigt att folk gladeligen betalat 1100-1300kr/h för att en bilmekaniker ska köra in bilen på en ramp, hissa upp bilen, rulla under en balja, lossa på ett filter, sedan en skruv. Vänta 10min. Sen vrida på ny skruv o nytt filter, trycka på en knapp för att sänka bilen, öppna ett vridlock, slå i x antal liter olja, sedan är det klart.

Men en elektriker som väljer att fakturera 550-700kr/h ska bli lynchade…..
Jag tycker jämförelsen är lite skev, men ok. Lite kul intervall du valde, 550-700, när TS elektriker låg högre än så. För min del är det helt ok timpris om de är effektiva, men det är jag tveksam till att de var.
 
H
En volvoverkstad tar 1800 kr /h inkl moms som referens. Det är dyrt det.
 
Mikael_L
A andthe skrev:
10 timmar och 740:-/timme plus moms, tycker iaf jag är lite saftigt.
O Oskar52 skrev:
Timkostnaden blir 740*1.25 = 925 inkl moms av vad jag kan räkna fram. Deras kontor är i bagarmossen, jag är i Solna.
Men ursäkta.
Kan ni inte läsa eller inte räkna?

Det är ju 740:- inkl moms
592:-/tim exkl moms !


edit:
SORRY, det var jag som läste/tänkte/räknade fel ! 😪
 
Redigerat:
Mikael_L
R Janu78 skrev:
Så alla som gör fel på jobbet ska inte ha betalt för den tiden?
Alla gör fel, får tankevurpor mm. Det kan inte bara göras så enkelt som du skriver ovan att man betalar för inkompetens ineffektivitet mm. Bara folk som inte har hela bilden som skriver o resonerar så dumt!
Du måste inse att det finns ett avtalsförhållande mellan företaget och kunden och ett annat mellan företaget och den anställde.

Ska man skicka en faktura på sjuklönen också ifall den anställde blev sjuk den dagen han skulle åkt till dig?

edit:
Nu följde jag denna diskussion "bakåt", och jag kanske hoppade i fel tunna och citerade tokigt, jag förstod nog inte hela den där diskussionen.
Men om du tycker jag citerade och svarade dig tokigt så är det helt enkelt sant. 😳

Men jag låter inlägget stå kvar ändå, för i sig självt är det ju inget fel, dvs kunden ska inte stå för företagets eller de anställdas egna problem eller avsaknad av kunskaper att utföra det jobb de tagit på sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.