Skall strax sälja huset inför vårat nybygge och står i valet och kvalet om vi skall ha mäklare eller ej.

Jag inbillar mig att man får bättre betalt med en mäklare, vad tror ni? Finns det någon statistik över detta?

3% inkl dolda felförsäkring är provisionen som mäklaren tar.

Anledning till att vi funderar på att ta märklare är: för att vi inte känner för att visa huset själva, tycker sånt är lite pinsamt. Och tycker att det känns tryggare att ha en mäklare som sköter budgivningen och alla papper.
 
Börja med att ställa dig frågan om vad 3% blir i kronor och ören.
3% av 1Mkr är väl ett rimligt arvode. 3% av 3,5Mkr är alldeles för mycket. Det måste gå att förhandla. Vad kostar det utan "doldafelförsäkringen"?
 
Jag tror att en av de största fördelarna med att anlita mäklare är att det ger tillgång till olika informationskanaler. T.ex. kan man väl inte som privatperson annonsera på Hemnet? Sedan är det nog många köpare som aldrig skulle överväga att köpa en bostad privat, utan endast via mäklare.

Så jag tror att det i allmänhet ger bättre betalt att anlita mäklare.
 
Mikael_L
snysop skrev:
Anledning till att vi funderar på att ta märklare är: för att vi inte känner för att visa huset själva, tycker sånt är lite pinsamt. Och tycker att det känns tryggare att ha en mäklare som sköter budgivningen och alla papper.
På sätt och vis tror jag det är bra att man inte är där själv och visar, det är trots allt lätt hänt att man säger något, ställer en utfästelse, som sen bara kommer att ge en problem efter att affären väl är gjord.
Jag har läst i någon tråd här hur några förflugna ord, delvis sedan tagna ur sitt sammanhang, gett säljarna svåra juridiska problem efteråt.

Men man behöver kanske ingen mäklare för att slippa visa huset själv, någon i släkt/bekantskapskretsen kan kanske hjälpa till.
 
Swetrot skrev:
Börja med att ställa dig frågan om vad 3% blir i kronor och ören.
3% av 1Mkr är väl ett rimligt arvode. 3% av 3,5Mkr är alldeles för mycket.
med sån prissättning skulle man tro att det krävs större arbetsinsats att sälja en 3,5Mkr hus. Är det faktiskt så?
bara undrar
gaia
 
Nu är det säkert så att förutsättningarna varierar väldigt mycket beroende var i Sverige man säljer. Men min erfarenhet är att det lönar sig med en mäklare, under förutsättning att man får tag på en som är bra. Tyvärr finns det riktigta sopor bland mäklarna, som gör dåliga jobb. Själv sålde jag precis vårt kedjehus i Täby utanför Stockholm. Den mäklare vi använde oss av var riktigt bra. Han har bra förmåga att anpassa sig till alla spekulanter. Han är inte dryg som en del är. Han var suverän på budgivningsprocessen, dvs han fick spekulanternas förtroende och fick dem att bjuda bra. Självklart förutsätter det att man har ett attraktivt objekt och att det finns spekulanter. Jag själv tittar bara på Hemnet när jag söker hus, vilket förutsätter att ni använder er av en mäklare.
 
Sålde precis en bostadsrätt med hjälp av mäklare och det var värt varenda öre. Nu blir det större mäklarkostnad när man säljer hus, så det får man ju ta ställning till om man tycker det är värt... Men med allt strul som följde vid försäljningen för vår del, så är jag jätteglad för att vi anlitade mäklare.

Jag och maken bygger hus nu och vill att fokus ska ligga på det, kan ju vara tänkvärt för er också? :) Att lägga tiden på att planera och hålla i visningar, nå ut till köpare genom annonsering, kunskapen om affärer och det juridiska... Finns en massa positiva saker med att anlita mäklare, det enda minuset är att det kostar ;)
 
Tack för alla synpunkter! Har anlitat mäklare för som ni sagt, man ORKAR INTE göra annat än att engagera sig i nybygget. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.