Fairlane
U Uno Prahl skrev:
Ja anser du det är rimligt så varförinte
För att det (delvis) är emot reglerna?
 
H
B Beppo skrev:
Standardförbättningar får du göra avdrag för längre än de här 5 åren alla snackar om. Samma med tillbyggnader. Du bör dock göra beräkningar för hur du har kommit fram till siffrorna som du kan presentera för skatteverket om frågan uppstår.

Byter du golv från plastmatta till trägolv får du dra av för det men bara för prisskillnaden mot om du skulle lagt en ny plastmatta. Så när man gör en standardförbättring så bör man också ta reda på alternativkostnaden så man kan presentera skillnaden.

Har du byggt en altan som inte fanns förut så får du dra av för den men du bör tillämpa någon form av åldersavdrag.

Ändringarna i tvättstugan blir kanske svåra eftersom de inte är standardförbättringar utan bara annorlunda. Om du kaklade eller lade klinkers och kanske golvvärme som tidigare inte fanns så är detta standardförbättreingar.

Detta skulle jag säga är en av de viktigare sakerna man bör ha koll på när man köper ett hus för i princip kommer man inte betala så värst mycket skatt den dagen man säljer om man tagit kvitton på allt och gjort sina beräkningar löpande genom åren efter avslutade projekt. Ett hus är ju sällan en vinstaffär om man räknar på det i det stora och då skall man heller inte skatta för det.
Det går att dra av även utan kvitto om man kan visa att t.ex. altan inte fanns där tidigare, en skälig kostnad, dvs. om man inte har kvitto. Åldersavdrag har jag aldrig hört att man drar av för. Man behöver ju heller dra av för att huset är byggt sedan länge. Har man gått in ändrat i stommar eller tagit bort eller lagt till i stommar så är det avdragsgillt.
 
Om man skall köra det ärligt är heller inte egen arbetsinsats avdragsgill. Har TS byggt altanen själv är bara materialkostnaden avdragsgill. Gäller f.ö. alla förbättringar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Beppo skrev:
”Åldersavdrag kan väl inte vara aktuellt? Om man köpt huset direkt efter att altanen var nylagd hade man ju betalat hela altanen och kvittat hela inköpskostnaden för huset mot försäljningspriset vid beräkning av vinstskatt. Låter otroligt att man skulle göra åldersavdrag bara för att man byggt altanen själv.”

Om du vill göra avdraget för altanen, dvs. undanta den från beskattning, så blir du nog tvungen att göra åldersavdrag. (Troligen behöver inget göras för som allt annat så är de underbemannade och litar på att folk är ärliga och utför endast några få stickprovskontroller)

Annars kan du låta bli att göra avdrag och betala mer skatt.
Det nämns ingenting om åldersavdrag i Skatteverkets rättsliga vägledning, https://www4.skatteverket.se/rattsl...#h-Ny-till-eller-ombyggnad-grundforbattringar. Det enda som krävs är att en s k grundförbättring kostar minst 5000kr det år den genomförs. Och som nämnts ovan vore det orimligt med åldersavdrag, men visst, det finns väl en och annan anomali i lagstiftningen, men inte just här vill jag mena.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det går att dra av även utan kvitto om man kan visa att t.ex. altan inte fanns där tidigare, en skälig kostnad, dvs. om man inte har kvitto. Åldersavdrag har jag aldrig hört att man drar av för. Man behöver ju heller dra av för att huset är byggt sedan länge. Har man gått in ändrat i stommar eller tagit bort eller lagt till i stommar så är det avdragsgillt.
Att det gick dra av även utan kvitto hade jag ingen aning om.

Åldersavdrag vet jag folk som råkat ut för. Om vi forsätter på omspelet altan. Bygger man en altan så har den ju efter ett visst antal år passerat sin tekniska livslängd. Då blir det (enligt skatteverket) orimligt att dra av hela kostnaden.
 
Fairlane
B Beppo skrev:
Att det gick dra av även utan kvitto hade jag ingen aning om.
Man behöver aldrig visa kvitton om det inte blir kontroll. Blir det kontroll så ska man kunna visa att det är rimligt, exempelvis med fotografier före/efter
B Beppo skrev:
Åldersavdrag vet jag folk som råkat ut för. Om vi forsätter på omspelet altan. Bygger man en altan så har den ju efter ett visst antal år passerat sin tekniska livslängd. Då blir det (enligt skatteverket) orimligt att dra av hela kostnaden.
Den skrivelsen har jag aldrig sett hos Skatteverket. Det skulle vara intressant att se var det kommer från.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Man behöver aldrig visa kvitton om det inte blir kontroll. Blir det kontroll så ska man kunna visa att det är rimligt, exempelvis med fotografier före/efter

Den skrivelsen har jag aldrig sett hos Skatteverket. Det skulle vara intressant att se var det kommer från.
Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg i tråden så bör man ha fog för sina avdrag. Därav hela mitt inlägg om denna saken då det är en av de största missarna folk gör gällande hus.

Man köper ett hus och bor i det ett halvt liv med allt vad det innebär i renoveringar och grundförbättringar och gnäller sedan på politiker för att reavinstskatten är för hög när skatten i själva verket går att få bort i princip helt för många som bor utanför städer om man bara tänker efter.
 
  • Mobilskärmdump av webbsida från skatteverket med text och chattsupportikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
B Beppo skrev:
Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg i tråden så bör man ha fog för sina avdrag. Därav hela mitt inlägg om denna saken då det är en av de största missarna folk gör gällande hus.

Man köper ett hus och bor i det ett halvt liv med allt vad det innebär i renoveringar och grundförbättringar och gnäller sedan på politiker för att reavinstskatten är för hög när skatten i själva verket går att få bort i princip helt för många som bor utanför städer om man bara tänker efter.
Regler för avdrag
Arbeten som du gör på din bostad kan delas in i två kategorier. Den ena kategorin är grundförbättringar. Den andra kategorin är reparationer och underhåll. Det är olika regler för dessa två kategorier: grundförbättringar ger avdrag för hela utgiften, och förbättrande reparationer och underhåll kan ge avdrag för en del av utgiften

Ovanstående är från Skatteverket. En helt ny altan där det aldrig funnits någon är nog att räkna som en grundförbättring.
 
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
H
B Beppo skrev:
Att det gick dra av även utan kvitto hade jag ingen aning om.

Åldersavdrag vet jag folk som råkat ut för. Om vi forsätter på omspelet altan. Bygger man en altan så har den ju efter ett visst antal år passerat sin tekniska livslängd. Då blir det (enligt skatteverket) orimligt att dra av hela kostnaden.
Det är beror säkert vem man pratar med och om altanen sitter ihop med huset eller inte. Jag får kolla upp detta igen och mer ingående med Skatteverket.
Om huset är gammalt får man inte dra av för hela inköpsvärdet då?
 
Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Det är beror säkert vem man pratar med och om altanen sitter ihop med huset eller inte. Jag får kolla upp detta igen och mer ingående med Skatteverket.
Om huset är gammalt får man inte dra av för hela inköpsvärdet då?
Helt klart är att det finns mycket att beakta men vi kan vara klara över att det kan löna sig ganska bra att spara alla fakturor och även att summera ett projekt när det är klart då det kan finnas stora ekonomiska vinster att göra den dagen man säljer.
 
H
B Beppo skrev:
Helt klart är att det finns mycket att beakta men vi kan vara klara över att det kan löna sig ganska bra att spara alla fakturor och även att summera ett projekt när det är klart då det kan finnas stora ekonomiska vinster att göra den dagen man säljer.
Det är ju ett problem om man har haft huset länge när regler har ändrats, förr fanns det ett uppräkningstal på husets inköpspris. Har för mig att det var avdragsgillt för större ändringar 10 år bakåt och målning och tapetsering minns inte exakt år, 2-5 år. Nu är allt större avdragsgillt, tur att man har foto så man bevisa hur det såg ut från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.