O Oskar52 skrev:
Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.

Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).

Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.

Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.

Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.

Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
2 gånger 5timmar.... för det arbetet? Låter helt galet! Åkte dom två för att handla mtrl? En höll handen o en handla? Jag hade inte sagt något om dom hade behövt börja dra nya kablar o rota i elskåpet osv. Jag hade aldrig godkänt detta! Aldrig någonsin. Jag hade bett om en specifik redovisning av timmarna. Och jag hade oavsett bra o seriös firma aldrig anlitat dom igen
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B bjorwen skrev:
Jag hade bett om en specifik redovisning av timmarna.
Redan i trådens första inlägg vitsordade TS arbetstiden.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis är det bara en bråkdel som handlar på kontot, men om man ligger 20% över andra så ligger man ändå 20% över konkurrenterna.
Visst är det så, det säger ju dock ingenting om ifall det är rimligt eller ej. Konkurrens är konkurrens, priset är oftast det som används som ”vapen”.

Det jag försöker säga är att alla vill ha kvalitet och bästa möjliga service, men ingen vill gärna betala för vad det faktiskt kostar. 740kr i timmen för en yrkesroll som ovan blir man inte rik på. Det är mer eller mindre vad som krävs för en rimlig bra arbetsmiljö och en vettig lön.
 
  • Gilla
Johan88a
  • Laddar…
Fairlane
J jysd skrev:
Visst är det så, det säger ju dock ingenting om ifall det är rimligt eller ej. Konkurrens är konkurrens, priset är oftast det som används som ”vapen”.

Det jag försöker säga är att alla vill ha kvalitet och bästa möjliga service, men ingen vill gärna betala för vad det faktiskt kostar. 740kr i timmen för en yrkesroll som ovan blir man inte rik på. Det är mer eller mindre vad som krävs för en rimlig bra arbetsmiljö och en vettig lön.
Plus moms och dessutom låter det som man drar ut på tiden.

Kan man ligga på 740 kr/h med bra beläggningsgrad så blir det ändå en hyfsad lön om allt skulle gå dit (vilket det såklart inte gör)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Plus moms och dessutom låter det som man drar ut på tiden.

Kan man ligga på 740 kr/h med bra beläggningsgrad så blir det ändå en hyfsad lön om allt skulle gå dit (vilket det såklart inte gör)
Som sagt, momsen är ointressant så vet inte varför du tar upp den?

Jag har inte sagt något om det specifika fallet vad det gäller tidsåtgång, jag är inte kvalificerad att uttala mig om det.

”om allt skulle gå dit (vilket det såklart inte gör)”?? Nej precis, så helt irrelevant. Hade jag inte behövt betala arbetsgivaravgifter eller inkomstskatt så hade jag haft galet mycket mer pengar på kontot, men verkligheten ser ju inte ut så. Jag la fram minimumkostnader i exemplet ovan, tog inte ens upp andra kostnader som försäkringar, utbildning etc etc. Så i verkligheten blir det ingen monsterlön för en elektriker. Det är större chans att det blir en vettig lön, att arbetsvillkoren är bra och att man har tid att göra ett bra jobb för kunden.
 
Fairlane
J jysd skrev:
Som sagt, momsen är ointressant så vet inte varför du tar upp den?
Korrekt ointressant för företaget, i högsta grad för kunden. I detta fall ligger företaget på en taxa som ex moms är ungefär vad andra har ink moms. Helt ok, om man är skicklig och jobbar bra och fort, då tjänar man mer helt rimligt. Är man kass och långsam däremot så är det inte motiverat
J jysd skrev:
Jag har inte sagt något om det specifika fallet vad det gäller tidsåtgång, jag är inte kvalificerad att uttala mig om det.

”om allt skulle gå dit (vilket det såklart inte gör)”?? Nej precis, så helt irrelevant. Hade jag inte behövt betala arbetsgivaravgifter eller inkomstskatt så hade jag haft galet mycket mer pengar på kontot, men verkligheten ser ju inte ut så. Jag la fram minimumkostnader i exemplet ovan, tog inte ens upp andra kostnader som försäkringar, utbildning etc etc. Så i verkligheten blir det ingen monsterlön för en elektriker. Det är större chans att det blir en vettig lön, att arbetsvillkoren är bra och att man har tid att göra ett bra jobb för kunden.
Med "allt" avsågs då arbetsgivaravgift och skatt. Du kan väl inte påstå att det skulle bli en dålig lön om man bara drog arbetsgivaravgift och skatt från 740 kr/h?

Räknar vi på 172 h/mån så hamnar vi på cirka 97' före skatt (efter arbetsgivaravgift är dragen). Sen försvinner såklart mycket mer, men faktum kvarstår att många konkurrenter nog gjort detta både fortare och med längre timtaxa.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt ointressant för företaget, i högsta grad för kunden. I detta fall ligger företaget på en taxa som ex moms är ungefär vad andra har ink moms. Helt ok, om man är skicklig och jobbar bra och fort, då tjänar man mer helt rimligt. Är man kass och långsam däremot så är det inte motiverat

Med "allt" avsågs då arbetsgivaravgift och skatt. Du kan väl inte påstå att det skulle bli en dålig lön om man bara drog arbetsgivaravgift och skatt från 740 kr/h?

Räknar vi på 172 h/mån så hamnar vi på cirka 97' före skatt (efter arbetsgivaravgift är dragen). Sen försvinner såklart mycket mer, men faktum kvarstår att många konkurrenter nog gjort detta både fortare och med längre timtaxa.
Men varför fortsätter du prata om något hypotetiskt fall som aldrig kan inträffa?

Du kommer inte undan pension och semesteravsättning för övrigt… 168h/mån är snittet man använder.

Jag vet mycket väl hur det fungerar, jag har själv fakturerat liknande belopp i flera år… När man drar bort _riktiga_ kostnader som en yrkesman likt ovan har (och buffert för att täcka kostnad för sjukdagar) så finns det inte pengar kvar till fantasilöner. Då är vi i verkligheten med realistiska kostnader och beläggningsgrad.
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Redan i trådens första inlägg vitsordade TS arbetstiden.
Ja att de var där under de där timmarna, men de kan ju inte ha utfört nyttigt arbete under den tiden, såvida här inte är många fler moment som vi inte fått reda på.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
En sak som jag inte sett någon nämna är att det är bara 3 timmar kvar på dagen. (med antagandet 8 timmars arbetsdag).
Det är för lite för att dom skall hinna med nästa jobb. Så i timpriset ingår lönekostnad mm för 3 timmars ställtid. Det är kunderna som åker på att betala för det.
Alla kostnader ett företag har, kan inte läggas på kunden. Det finns en gräns för vad kunderna är beredda att betala.
Vissa kostnader får företaget ta i form av minskad vinst eller lägre lön till ägaren.

Det är ingen mänsklig rättighet att driva företag där du kan ta ut lön och gå med vinst.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
J jysd skrev:
Men varför fortsätter du prata om något hypotetiskt fall som aldrig kan inträffa?

Du kommer inte undan pension och semesteravsättning för övrigt… 168h/mån är snittet man använder.

Jag vet mycket väl hur det fungerar, jag har själv fakturerat liknande belopp i flera år… När man drar bort _riktiga_ kostnader som en yrkesman likt ovan har (och buffert för att täcka kostnad för sjukdagar) så finns det inte pengar kvar till fantasilöner. Då är vi i verkligheten med realistiska kostnader och beläggningsgrad.
Jag vet också att man aldrig når 100% beläggning (även om många tror att man inte får lön om man inte skriver 8 timmar per dag på kund).

Faktum kvarstår, man ligger 20% över konkurrenterna i timpris samtidigt som man verkar göra jobbet långsammare. För min del har jag ingen emot att något tjänar bra om man levererar. Det är när man inte levererar och ändå vill ha bra betalt som jag reagerar.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J jysd skrev:
Visst är det så, det säger ju dock ingenting om ifall det är rimligt eller ej. Konkurrens är konkurrens, priset är oftast det som används som ”vapen”.

Det jag försöker säga är att alla vill ha kvalitet och bästa möjliga service, men ingen vill gärna betala för vad det faktiskt kostar. 740kr i timmen för en yrkesroll som ovan blir man inte rik på. Det är mer eller mindre vad som krävs för en rimlig bra arbetsmiljö och en vettig lön.
Vettig lön? Ursäkta men elinstallationer är inte raketforskning och med 740+moms lyfter du lätt 60k annars blåser din arbetsgivare dig.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Perssel Perssel skrev:
Var får det det ifrån, 100 150 % i pålägg, om man ändå kunnat lägga på det.
Det är ofta mycket mer.

Listpriset plus materialpåslag är ofta vad kunden faktureras.

Och det är vanligt med 50-80% rabatt på listpriset när hantverkaren köper.

Så det förekommer att marginalen är 1000% också. Vilket vi sett här på Byggahus igen och igen och igen...

Det finns utöver detta kick back som ytterligare ökar marginalen.
 
N noone70 skrev:
1500kr timme för en bilmeck?
Isf har du blivit rejält blåst!
Vad kostar dom enligt dig?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet också att man aldrig når 100% beläggning (även om många tror att man inte får lön om man inte skriver 8 timmar per dag på kund).

Faktum kvarstår, man ligger 20% över konkurrenterna i timpris samtidigt som man verkar göra jobbet långsammare. För min del har jag ingen emot att något tjänar bra om man levererar. Det är när man inte levererar och ändå vill ha bra betalt som jag reagerar.
Nu var väl just beläggningsgraden det minst orimliga, men vi släpper det.

Trots allt så har vi ju faktiskt ingen mer fakta än vad TS gett oss; det finns oftast två sidor av myntet.

740kr/h är inte orimligt per se, den som vill läs mina tidigare inlägg om varför.
 
M Mach77777 skrev:
Vettig lön? Ursäkta men elinstallationer är inte raketforskning och med 740+moms lyfter du lätt 60k annars blåser din arbetsgivare dig.
Nej man lyfter inte ”lätt” 60k i verkligheten. Kan man göra det vid fullbeläggning och låga omkostnader en månad? Ja absolut.

Glöm momsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.