En sak som jag inte sett någon nämna är att det är bara 3 timmar kvar på dagen. (med antagandet 8 timmars arbetsdag).
Det är för lite för att dom skall hinna med nästa jobb. Så i timpriset ingår lönekostnad mm för 3 timmars ställtid. Det är kunderna som åker på att betala för det.
 
  • Gilla
Bengt_5211
  • Laddar…
Jädra tugg på hur lång tid detta jobb borde ta. Har du exakt tid på när det var hos dig så är det så. Alla jobb är inviduella och förutsättningarna olika. Tar absolut inte fakturan i försvar.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
O Oskar52 skrev:
Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.

Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).

Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.

Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.

Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.

Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
Kan tycka att dom debiterar en hundring för mycket innan moms . Å andra sidan börjar jag debitera från att jag sätter mig i bilen och åker till kund på servisjobb .tar även betalt för körda mil ,tullar samt parkering .
Dessa avgifter är det ej rot avdrag på .
Så ” överdebiteringen” kompenserar bil/ restiden påstår en elektriker straxt innan bagis.
 
Ja två man gånger timpriset blev det nog så men jag anser en mans jobb så får man ej ta ut för två
 
K _KirderF_ skrev:
Jädra tugg på hur lång tid detta jobb borde ta. Har du exakt tid på när det var hos dig så är det så. Alla jobb är inviduella och förutsättningarna olika. Tar absolut inte fakturan i försvar.
O Oskar52 skrev:
Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.

Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).

Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.

Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.

Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.

Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
Hej
Har jobbat ngr år som elektriker ( är utbildad).
På detta jobbet så åker man inte två st.
Och är man ändå två då tar det absolut inte 2 *5 timmar.
 
Fairlane
D daVinci skrev:
En sak som jag inte sett någon nämna är att det är bara 3 timmar kvar på dagen. (med antagandet 8 timmars arbetsdag).
Det är för lite för att dom skall hinna med nästa jobb. Så i timpriset ingår lönekostnad mm för 3 timmars ställtid. Det är kunderna som åker på att betala för det.
Det verkar ju inte stämma. Då ska det vara 16 timmar...

Jag köper inte heller argumentet. Vill man fakturera för en hel dag för att man inte får in andra jobb resterande tid så får man säga det innan, "vi skickar två gubbar på det här och de är rätt långsamma så de kommer inte hinna göra något mer så du får betala för hela dagen".
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ja du har så rätt
 
Men hur stor skillnad gör egentligen timpriset på fakturan?
Dra av en hundring per timme, så blev det vips 1000kr + moms (1250) billigare.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det verkar ju inte stämma. Då ska det vara 16 timmar...

Jag köper inte heller argumentet. Vill man fakturera för en hel dag för att man inte får in andra jobb resterande tid så får man säga det innan, "vi skickar två gubbar på det här och de är rätt långsamma så de kommer inte hinna göra något mer så du får betala för hela dagen".
Men det är ju ju så att man ska ha 40 Tim på sin lönelapp så ingen lön någon måste betala för något som inget utfört eller
 
  • Gilla
LG1
  • Laddar…
O Oskar52 skrev:
Hej, De två teknikerna var hemma hos mig i 5 timmar totalt. De har skrivit 10 timmar, så jag antar att det är baserat på bägges tid. Timkostnaden blir 740*1.25 = 925 inkl moms av vad jag kan räkna fram. Deras kontor är i bagarmossen, jag är i Solna.

Edit: De var tvungna att köpa material två ggr.
740kr är väl inkl moms?
 
B Bernt_Karlsson skrev:
De tar ju 740 + moms
Bara för att klargöra för alla som inte är insatta i hur det fungerar med eget bolag eller liknande; dessa siffror kan ofta se hutlösa ut för en ”vanlig svensson”. Vi har staten att tacka för detta.

Jag har jobbat som konsult i många år, alltid fullbelagd dvs ~168h/mån. I mitt yrke har jag haft i princip noll kronor utgift (ingen jobbil, ingen lokal, inga direkta verktyg, materialkostnad osv osv), det är inte många andra yrkeskategorier som har det så...

Först och främst: Momsen är ”ointressant” från bolagets sida. För det andra så är det inte säkert de kan fakturera 8h per dag per person i detta fallet.

Av de 740kr/h som faktureras så ska det täcka kostnader för pension, semesteravsättning, mobiltelefon, abonnemang, verktyg, arbetskläder. När dessa kostnader är bortdragna och lön ska betalas ut, om bolaget tar NOLL vinst så är kvarvarande summa/1,3142 (arbetsgivaravgift till staten). Det som blir kvar efter det är bruttolön, så där ska inkomstskatten dras bort innan det landar på lönekontot…

Summa summarum, även om 740kr/h inte är en låg timdebitering så är det bara en bråkdel av det som till slut landar på lönekontot.
 
  • Gilla
Fan och 1 till
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
740kr är väl inkl moms?
M MHK2 skrev:
740kr är väl inkl moms?
Ser nu att det är exkl.
 
Fairlane
U Uno Prahl skrev:
Men det är ju ju så att man ska ha 40 Tim på sin lönelapp så ingen lön någon måste betala för något som inget utfört eller
Givetvis inte!
Man ska inte blanda ihop avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare med avtal mellan företag och kund.
Jag jobbar själv som konsult och jag sätter 40 timmar i veckan även om jag bara gör 35 timmar hos kund. Då blir det 35 timmar hos kund och 5 timmar övrigt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J jysd skrev:
Bara för att klargöra för alla som inte är insatta i hur det fungerar med eget bolag eller liknande; dessa siffror kan ofta se hutlösa ut för en ”vanlig svensson”. Vi har staten att tacka för detta.

Jag har jobbat som konsult i många år, alltid fullbelagd dvs ~168h/mån. I mitt yrke har jag haft i princip noll kronor utgift (ingen jobbil, ingen lokal, inga direkta verktyg, materialkostnad osv osv), det är inte många andra yrkeskategorier som har det så...

Först och främst: Momsen är ”ointressant” från bolagets sida. För det andra så är det inte säkert de kan fakturera 8h per dag per person i detta fallet.

Av de 740kr/h som faktureras så ska det täcka kostnader för pension, semesteravsättning, mobiltelefon, abonnemang, verktyg, arbetskläder. När dessa kostnader är bortdragna och lön ska betalas ut, om bolaget tar NOLL vinst så är kvarvarande summa/1,3142 (arbetsgivaravgift till staten). Det som blir kvar efter det är bruttolön, så där ska inkomstskatten dras bort innan det landar på lönekontot…

Summa summarum, även om 740kr/h inte är en låg timdebitering så är det bara en bråkdel av det som till slut landar på lönekontot.
Givetvis är det bara en bråkdel som handlar på kontot, men om man ligger 20% över andra så ligger man ändå 20% över konkurrenterna.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
O Oskar52 skrev:
så frågade jag två gånger efter kvitto på inköpt material
Det är inget du kan räkna med att få veta om ni inte avtalat om det innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.