Hej.

Är lite intresserad av att köpa ett nybyggt hus och funderar en hel del på vad som kan tänkas tillkomma för avgifter på det pris som står i annonsen? Kolla länken för att se objektet. http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/57923

/hedde
 
Pantbrev = 2% av köpeskillingen
Lagfart = 1,5% av köpeskillingen

Iordningsställande av tomt = 50.000 - 250.000kr

Lite annat fix som kommer sig av att flytta: 50.000kr (100.000kr om ni inte bott i hus förut och måste köpa allt från vattenslang till gräsklippare).
 
Snailman
vad räknas som köpeskilling om man bygger nytt själv?
 
Hemmakatten
Produktionskostnaden, dvs. de kostnader som du har kvitton för (materialkostnader). eget arbete räknas inte.
 
Jag skulle även misstänka att anslutning av el, tele och VA-anslutning tillkommer. Kostnad för detta skulle jag uppskatta till mellan 100 000 - 200 000.

Och en lite rättelse till ett av inläggen ovan - kostnaden för pantbrev tas inte ut på köpeskillingen, utan endast på de pengar som lånas. Och sedan undrar jag verkligen om lagfart tas ut på produktionskostnaden vid ett nybygge - det borde väl "endast" vara på köptekillingen för tomten, precis som Swetrot skrev ovan?
 
Hemmakatten
Jag uppfattade snailmans fråga som en ny fristående fråga om vad som räknas som kostnad om man säljer ett hus man byggt för egna händer.

Det är riktigt att om man köper en tomt för att därefter skriva kontrakt med ett husföretag, så är det lagfart enbart på tomten man betalar. Men, det finns andra fall där man köper ett färdigt hus när det är färdigt sas, då åker man på att betala lagfart för hela köpet. Husföretagen brukar väl allmänt vara ganska duktiga på detta och skriver först ett kontrakt på tomten (som man sedan söker lagfart för) och sedan ett annat för själva huset.

I ett fall som detta när man köper ett helt nyproducerat hus finns normalt sett inga pantbrev på fastigheten.
Man måste då ta ut nya pantbrev på den del som man lånar. I andra fall, kan det redan finnas pantbrev uttagna på fastigheten. Då räcker det med att man tar nya pantbrev på mellanskillnaden mellan pantbrevsbeloppet och lånebeloppet. Pantbreven ligger alltid kvar i fastigheten och följer inte med säljaren.

Vad gäller som ingår i huset som hedde tittar på, är svårt att säga. Orden 'fast pris' borde ju indikera att det inkluderar all, dvs. tomt, hus, VA-anslutningar mm. Men ,det tror jag inte. Håller med pepparkaka om att detta nog tillkommer. Har man otur kan man även åka på att betala gatukostnadsersättning till kommunen (kan vara mycket pengar). Är det riktigt illa så menar annonsen enbart att det är ett fast pris på själva huset och att tomtkostnad då tillkommer. Litar inte alls på annonser som denna.

Det bästa är förstås att ringa mäklaren och fråga. Vore intressant att få veta vad som egentligen ingår. Vore kul om du ville skriva några rader om det, hedde.
 
Ja, det här med att köpa nybyggt till "fast pris" känns lite snårigt med avseende på vad som ingår och inte ingår.

Och, jag vill minnas att mäklare inte kan (får?) sälja hus som inte byggts ännu. De säljer endast tomten, och förmedlar en kontakt till ett annat företag som bygger huset.
 
Hejsan..

Lägger in några rader... Har nyligen köpt en tomt med "fritidshus" på (rivningsobjekt) söder om Sthlm (Haninge)...Tomten är förövrigt på 1745kvm,vilket är ganska mycket avgörand för hur stor "notan" blir av nån lite konstig anledning..Mer dagvatten från vår tomt bla bla bla..
Fick nyligen fakturan på anslutningsavgiften för vatten/avlopp/dagvatten 156080:- ... Har sedan läst i våra situationsplans-handlingar att vägavgiften preliminärt är fastställd till 51000:- per bebyggd tomt,och det dubbla för obebyggda (oxå lite konstigt) ... Sedan har en tomt i närheten "nyligen" sålts, fast det egentligen är bundet till husfirman som ägde tomten..Alltså behövde dem bara betala lagfart för tomten, och inte hela kalaset.. Precis som nån nämnde ovan..

MVH/Baritz
 
Vi har beslutat för att inte kola vidare på detta, eftersom det känns att det kan rusa iväg i pris, dessutom, så känns det lite för litet för oss, så vi letar istället vidare.

Tack för alla tips.

/hedde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.