Hej, vi bor i en villa med självdrag från 1935. I huset finns en skorsten som förmodligen inte varit i bruk på ett bra tag. Murstocken är igensatt (eller alltså det finns ingen eldstad eller kamin längre). Vi vill gärna sätta in en kamin för mys (och kanske också lite för uppvärmning?). Vad är en rimlig kostnad för en skorstensfejarmästare att utreda och lämna ett färdigt förslag till kaminförsäljare som gör det möjligt att sätta in kamin?

2. Är det rimligt att vi skulle kunna installera klart en kamin till vintern?

3. Vilka typer av hantverkare pysslar med detta? Dvs kolla rökkanalerna, kanske mura skorsten (lite fog saknas syns utifrån), kanske fästa takstegen om det behövs, borra upp väggen, installera kamin+rör etc...vad man nu mer kan tänkas behöva.

Stort tack för hjälp :)
 
Jag tycker du ska ta kontakt med en lokal eldstadsförsäljare och be om pris på en installerad kamin, de vet vad som krävs för att få det godkänt.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker du ska ta kontakt med en lokal eldstadsförsäljare och be om pris på en installerad kamin, de vet vad som krävs för att få det godkänt
F fribygg skrev:
Jag tycker du ska ta kontakt med en lokal eldstadsförsäljare och be om pris på en installerad kamin, de vet vad som krävs för att få det godkänt.
jo precis, vi gjorde detta men de uppgav bara att vi behövde kontakta en skorstensfejarmästare för att utreda vilka moment som behöver göras för att de skulle kunna komma med ett prisförslag på installation, det skilde sig mycket åt beroende på vad som borde göras.
 
F fribygg skrev:
Jag tycker du ska ta kontakt med en lokal eldstadsförsäljare och be om pris på en installerad kamin, de vet vad som krävs för att få det godkänt.
Och tack för ditt svar :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.