64 803 läst · 228 svar
65k läst
228 svar
Höga priser faktura elektriker
Vet inte hur mycket de tjänar på detR Rkarlsson skrev:
Vårt serviceavtal kostar 3500kr/år och så åker den in ca 1,5ggr/år. Då ingår service och slitagedelar som tex bromsbackar.
På första sidan verkar 10 timmar för det här jobbet extremt högt. Det är alltid bra att ha två personer när sladdar ska dras, men eftersom allt är i samma rum är det onödigt. Att dra vajrar tar kanske 5-10 minuter per drag på korta sträckor.
Men att de var tvungna att gå och handla två gånger tyder på att något gick fel. Efter att ha renoverat ett hus har jag fått hela rummen att fungera och allt fungerar smidigt. Och jag har haft ett enda uttag som har sugit upp en hel dag eftersom röret till det lossnat (60 år gammalt hus).
Första steget bör vara att fråga dem vad som sög upp tiden? Men intressant här är också att det inte finns några avgifter för kablar eller kontakter... Det tyder på att de inte drog kablar, så då var det bara att koppla bort det gamla och ersätta med nytt. Det borde inte ta 10 timmar.
Men att de var tvungna att gå och handla två gånger tyder på att något gick fel. Efter att ha renoverat ett hus har jag fått hela rummen att fungera och allt fungerar smidigt. Och jag har haft ett enda uttag som har sugit upp en hel dag eftersom röret till det lossnat (60 år gammalt hus).
Första steget bör vara att fråga dem vad som sög upp tiden? Men intressant här är också att det inte finns några avgifter för kablar eller kontakter... Det tyder på att de inte drog kablar, så då var det bara att koppla bort det gamla och ersätta med nytt. Det borde inte ta 10 timmar.
Elektriker ska ligga lite lägre än rörläggare och vi tar 600 kr i timmen plus moms . Det blir 600 med rotavdrag.O Oskar52 skrev:Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.
Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).
Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.
Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.
Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.
Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
Ja, det var dyrt, lite för dyrt....O Oskar52 skrev:Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.
Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).
Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.
Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.
Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.
Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
Ser inte ut som att du hade en bättre lösning.H hempularen skrev:
Det går inte. Såväl lagar som fackförening hindrar det.H hempularen skrev:
Och alla firmor kan få in sådana som gör dåliga jobb. Och enligt din modell skall då alla firmor få konka. Vem skall du anlita då tänkte du?
Kvitto på inköpt material,det får kunden aldrig se, aldrig firmans inköpspris , det har inte kunden med att göra. Men, Stockholmspriser eller ej åthelvete för dyrt timpris.O Oskar52 skrev:Intressanta diskussioner!
Gällande resorna, det var en som åkte, medans den andra fortsatte jobba. Den andra resan var för att de ersatt ena äldre strömbrytaren/dimmern, med en icke dimmer variant. Så han åkte in återigen för att köpa en ny.
Gällande priserna på materialet, så frågade jag två gånger efter kvitto på inköpt material, bägge gångerna sa han att det blir tillräckligt tydligt med utdraget i kommande fakturan (bifogad bild), det är ju en liten sanning med modifikation nu när jag tittar, men jag känner inte till best practise för vad man kan kräva..
Jag får äta upp denna kostnad, och göra en bättre due diligense till nästa gång. Och precis som sagts att ha en överenskommelse om priser innan beställt jobb.
Och skall den som lär sig inte få någon lön då tänkte du. Tar inte firman betalt så finns inga pengar till lön.M Mortsken skrev:
Och varför skulle den som inte gör ett bra jobb, börja göra det i framtiden?
Finns massor med människor som inte gör bra jobb under hela livet.
Var får det det ifrån, 100 150 % i pålägg, om man ändå kunnat lägga på det.Farstatjej90 skrev:Med tanke på att de sannolikt har 100-150% marginal på materialet så är timmarna för många.
Det kan ju vara schysst mot dig att debitera fler timmar och mindre material så du får mer ROT. Men jag gissar att i det här fallet är det maxat både material och timmar.
Fast pris= minst huvudvärk.
Och när de säger "det kan vi prata om sen" när du frågar om pris så är det RÖD VARNINGSFLAGG.
Jag hade ringt nån annan direkt.
Alla intäkter kommer från kunderna.N Niikas skrev:
Kunderna får betala för alla skatter lönekostnader material, ställtid, dåliga jobb som måste rättas.
Finns ingen annan som betalar.
Eller vem här tar från sina egna besparingar och lämnar frivilliga bidrag till hantverkarfirmorna så dom kan hålla lägre priser?
Någon?
Det handlar bara om hur företaget nycklar ut sina kostnader.Perssel skrev:
Man skulle t ex kunna lägga 0 på allt utom service bilen. (och då skulle det bli väldiga klagomål på hur den kan vara så dyr.
Men i grunden skall företaget få in pengar till sina kostnader. Och det kan man nyckla ut på lite olika sätt.
De där va allt snordyrt, dom tar ju ut en timpeng som om de vore advokater....herrejössesO Oskar52 skrev:Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.
Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).
Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.
Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.
Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.
Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
Tycker det är rätt självklart att kunden inte ska betala dubbelt för att företaget har med en ur sin personal som de utbildar.D daVinci skrev:
Chefen får väl se till att den personen får kompetensen som krävs för att göra ett bra jobb. Om det är utbildning eller vad det kan vara beror såklart på varför jobbet inte blir bra gjort.
Under tiden ska det klart inte drabba kunden.
Gör denna personen jobbet på tre timmar och chefen vet att det borde ta två timmar så tar man betalt för två timmar. Till exempel.