Det är väldigt mycket vinklar på ett valmat tak, som möter ett sadeltak, men nu är i alla fall all pärlspont på plats. Har avtalat tid med plåtslagaren om två veckor så jag har tid på mig att bli klar med ränndalarna och lägga takpappen.

Takrenovering i process, delvis täckt med takpannor, träplankor exponerade, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan med diagonala och raka plank, skruvar synliga, gräsmatta i bakgrunden, övre våningens perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt tak med diagonala och vertikala träbjälkar, symmetrisk design, arkitektonisk detalj, lugna färgtoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mötte en glad struts också!
Träplanka med ådring liknande ett ansikte, framför röd vägg. Naturliga mönster skapar illusion av ögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Fadai och 26 till
  • Laddar…
Kul projekt. Snyggt jobbat!
 
  • Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
Jag fick två (nästan) regnfria dagar och blev klar med ränndalarna och underlagsduk på två av tre sidor.

Hade underskattat hur mycket spill det blir så nu behöver jag åka och köpa mer underlagsduk.
 
  • Tak under konstruktion med svart underlagstak, träreglar, tegeltak i bakgrunden, natur omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion, takstolar, takpapp, röda tegelpannor, träplankor, säkerhetslinje, arbetsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takarbete pågår, underlagspapp på träspånskivor, tegel, skugga av person, soligt väder, byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat tak med tegelpannor vid skorsten, undertak och takläkter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under renovering, nytt underlag, tegelpannor, skorsten, blå presenning, träd och klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Imponerande är det minsta man kan säga om ditt arbete!! Snygg blir det också. Grattis!
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
Nu är taket helt klart i väntan på plåtslagaren.
Tak under konstruktion med underlagstak och verktyg, omgivet av trädgård och byggnader i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak under konstruktion, täckt med vattentät underlagsduk, skog och bergig terräng i bakgrunden, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medan jag väntar på honom så tar jag tag i takutsprånget, aka "Projekt: Dölja vinkeljärn".

Träkonstruktion under tak, vita bjälkar, metallbeslag, synliga träskarvar, utomhus, ingen människa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här skall det bli enligt min ritning.
En 3D-renderad struktur av en traditionell träbjälklag med takstolar och dekorativa konsoler vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Jag skall inte skylla allt på ovädret Hans men det går lite segare när det regnar 90% av tiden. 😏
Det är mycket som skall sågas och tyvärr har jag inte någonstans där jag kan stå under tak.

Även om det är tar tid så blir det bra tycker jag.
Vitmålat träunderlag, dekorativa snickerier, detaljer för arkitektur, utomhus, takfot, byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad veranda med dekorativa konsoler, gröna buskar ute, blå rep sänker sig nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insåg att jag inte hade något att fästa all panel i så jag fick improvisera.
Träkonstruktion, vita takbrädor, träbjälkar, metallbeslag, uteplats, arkitektoniska detaljer, byggmaterial, underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Veranda med vitmålade snickarglädjedetaljer, träbjälkar i taket, utsikt till gröna träd och blå rep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även fått upp lite dekorationer.
Veranda med dekorativa snickeridetaljer, utsikt över röd stuga och grönskande trädgård, molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Veranda med dekorativa snickerier, blå presenning som takskydd, träbjälkar, vitt stolpe, gröna omgivningar, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfot med dekorativ snickeridetalj under ett överhängande tak, ljus dag, delvis sågad träplanka, del av stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christoffer85 och 22 till
  • Laddar…
Det är något väldigt tillfredsställande med att mäta saker exakt. Hela utbyggnadens bredd är anpassad för att jag skulle få plats med 1 ingång, 6 stolpar och ett staket med 24 stycken 145 mm brädor i bredd. Jag göt grunden för över ett år sedan och idag när jag byggde klart staketet passade alla delar perfekt.

Betonggrundarbete, träformar, armeringsjärn, byggarbetsplats, utomhus, grävd gräsmatta, stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan under konstruktion, utsmyckat staket, grönt gräs, utomhus, ingen person synlig, byggmaterial och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan med dekorativt vitmålat räcke framför röd husvägg och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Veranda med trägolv, dekorativt räcke, tak, utsikt mot grönska och ett partiellt synligt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhus träveranda, utsmyckat räcke, stegar, byggnadsställning i bakgrunden, gröna träd, gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
PellePeps och 18 till
  • Laddar…
Nu är plåtslagaren klar med bandtäckning! Jag är otroligt nöjd med att fått tag på en hantverkare som är lika petig som jag. 😆

Rött trähus med veranda, vita staket, grönt gräs och tegeltak i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött hustak, skorsten, veranda, skogsbakgrund, skymningsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd takplåt med daggdroppar, grönt gräs i bakgrunden, soligt, skymtar murad skorsten och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelröd takpannor, soluppgången, daggdroppar, skorsten, vita rännor, arkitektoniska detaljer, hemets exteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom gjorde han jobbet till överenskommet pris och i rätt tid. Jag skall naturligtvis kapa pannorna i ränndalen också.

Han bytte även hängrännor, stuprör m.m. och jag valde snygga (men dyra!) lövrensare
Vit stupränna med vattenutkast vid grön häck och gräsmatta, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 21 till
  • Laddar…
Vackert.
 
  • Gilla
Kjlla och 1 till
  • Laddar…
Nu är takpannorna i ränndalen kapade. Jag valde att köra med snörslå uppe på taket och sedan kapa pannorna på marken. Största problemet är att det var nästan vindstilla så jag fick mer eller mindre stå i ett dammoln. Sedan blir det ju problem med de pannor som blir så små att dom inte har någon läkt att ligga på. Jag limmade dessa bitar i pannan bredvid (PU204) och så får vi se till våren om de sitter kvar.

Ett tegeltak med några saknade och trasiga plattor, visar underliggande trästrukturen nära en röd takränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd tegelvilla med skadad takpanna och färgad plåt, möjlig stormskada eller slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött trähus med veranda, vita staket, tak i tegel, skorsten, fönster, natur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
tobbbias och 22 till
  • Laddar…
Även om sommaren är förbi så blir det lite helgjobb då och då. Som tur är har jag köpt allt virke som behövs till resten av bygget, eftersom min närmsta Byggmax försvann i E6-raset. 🙁

Jag har fått klart snickarglädjen på sidorna av utbyggnaden. Började med att sätta upp en ljusgrå skiva som jag sedan fäste den vita snickarglädjen på. Här skall sedan bli en vit "kjol" nedtill som döljer det tryckimpregnerade bjälklaget.
Renovering pågår; utomhusdel av hus; röda och vita väggar; skogsbakgrund; öppen källaringång; byggnadsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utskuren dekorativ räcke på altan, trädgård i bakgrunden, trägolv, vita pelare och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcke med dekorativa mönster, veranda på röd stuga, trädörr, fönster, grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På insidan satte jag likadan pärlspont som vi har i taket.
En tom träveranda med vit staket och dekorativa mönster, med utsikt över grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har satt en ljusslinga på insidan för att lysa upp i höstmörkret.
Ett upplyst rött hus med veranda i natten, möbler synliga, person ser ut genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 16 till
  • Laddar…
I helgen blev kjolen klar.
Träaltan vid hus, vita utsmyckade räcken, röd fasad, fönster, dörr, höst, brun husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit verandaräcke med dekorativa utskärningar, träplattform, mot husfasad. Uppfräschad, stilren, traditionell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träveranda med snidade geländerdetaljer, skor, röda husväggar, grönska, sommar- eller vårdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit utsmyckad träveranda med dekorativt räcke mot en grönskande trädgård och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött trähus med vit veranda, grönskande trädgård, sommardag, soligt, mysigt, traditionell svensk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta blir årets sista uppdatering. Återkommer till våren när det är dags att:
  • bygga trappa
  • källardörr
  • byta fasad
  • sätta in ny ytterdörr och nya fönster
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Fadai och 51 till
  • Laddar…
Så tjusigt… 😍 bra inspiration till vår balkong 👍
 
  • Gilla
Martin Elfström och 1 till
  • Laddar…
Vilken skönhet 🤩
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Mycket fint!
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.