Köpte en ny elspis på rea. Ser att den är märkt med 230V medan min gamla (säkert 15 år gammal) är märkt med 400V...
Min gamla går på tre säkringar.
Kan jag använda min nyinköpta? kommer propparna att gå om jag slår på alla plattor?
Dålig på el :(
 
D
Rek Rek skrev:
Köpte en ny elspis på rea. Ser att den är märkt med 230V medan min gamla (säkert 15 år gammal) är märkt med 400V...
Min gamla går på tre säkringar.
Kan jag använda min nyinköpta? kommer propparna att gå om jag slår på alla plattor?
Dålig på el :(
Blir lättare att hjälpa till om du lägger upp ett foto på inkopplingsalternativen på din gamla och nya spis.
 
Din nya spis kräver att nollan är framdragen till spiskontakt/kopplingsdosa. I övrigt är det svårt att säga mer utan bilder och inkopplingsscheman.
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
D
mexitegel mexitegel skrev:
Din nya spis kräver att nollan är framdragen till spiskontakt/kopplingsdosa. I övrigt är det svårt att säga mer utan bilder och inkopplingsscheman.
Ja, så till TS: tag också ett foto på den gamla kontakten och på hur många trådar det kommer ut ur väggen.
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
Fairlane
Om du saknar nolla framdraget så kommer din nya spis gå sönder om du inte ordnar det. Hur tänkte du koppla in spisen (själv eller med hjälp av någon kunnig?).

Säkringarna kommer troligen inte gå, om det inte är så att du har kör 3x10A och nu köpt en spis som drar 3x16A, men det lär gå att ställa in på spisen isåfall.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för storlek på säkringarna? 10eller 16A? En 230-spis lär behöva 16A.
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Din nya spis kräver att nollan är framdragen till spiskontakt/kopplingsdosa. I övrigt är det svårt att säga mer utan bilder och inkopplingsscheman.
 
  • Öppen eluttag och elkabel med stickpropp utanför väggen på grov målad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen eluttag väggsockel med synliga anslutna elkablar och skruvanslutningar, utan skyddsplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen nolla framdraget..,
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vad har du för storlek på säkringarna? 10eller 16A? En 230-spis lär behöva 16A.
16 ampere, yes
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vad har du för storlek på säkringarna? 10eller 16A? En 230-spis lär behöva 16A.
Har 16 Amp men ingen nolla framdragen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om du saknar nolla framdraget så kommer din nya spis gå sönder om du inte ordnar det. Hur tänkte du koppla in spisen (själv eller med hjälp av någon kunnig?).

Säkringarna kommer troligen inte gå, om det inte är så att du har kör 3x10A och nu köpt en spis som drar 3x16A, men det lär gå att ställa in på spisen isåfall.
3x16 men ingen nolla framdragen.
Blir nog till att få hjälp av en elektriker.
Alternativt returnerar jag spisen. Fortfarande ouppackad.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Säkringen har inte med spisens elementspänning att göra.

Om du ansluter en 230V spis till det uttaget så kommer den att gå sönder.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vad har du för storlek på säkringarna? 10eller 16A? En 230-spis lär behöva 16A.
Har 16 Amp
 
D datja skrev:
Ja, så till TS: tag också ett foto på den gamla kontakten och på hur många trådar det kommer ut ur väggen.
 
  • En öppen eluttag med exponerade ledningar och anslutningar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elkontakt och stickpropp, osäker installation, fara, behöver skyddsplatta och elektrikerinspektion. (14 ord)
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane Fairlane skrev:
Om du saknar nolla framdraget så kommer din nya spis gå sönder om du inte ordnar det. Hur tänkte du koppla in spisen (själv eller med hjälp av någon kunnig?).

Säkringarna kommer troligen inte gå, om det inte är så att du har kör 3x10A och nu köpt en spis som drar 3x16A, men det lär gå att ställa in på spisen isåfall.
Har 3x16 men ingen nolla.
 
  • En öppen eluttag vägginstallation med exponerade kablar och trådar; säkerhetsrisk och ej färdigställt elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttag, exponerade trådar, väntande på en stickkontakt att anslutas. Säkerhetsrisk, bör åtgärdas snarast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.