Ska dela ett rum och skapa ett inre respektive ”yttre” rum. har satt in två mindre fönster istället för ett stort i den befintliga öppningen för att möjliggöra delningen.

Om nu väggen byggs vinkelrät från fönstret så hamnar väggen mitt på takuttaget. Min tanke var då att nyttja detta för att dra ny el i väggen och sätta en ny strömbrytare för det inre rummet. Samtidigt vill jag utnyttja befintlig brytate och bara sätta nytt lamputtag för det yttre rummet. Funkar det?

Alternativet är att utgå från fönstret, men vinkla väggen och låta takuttaget fungera som idag. Det är inte många cm som krävs och då skulle väggen linjera med befintlig innervägg. El till inre rummet dras då som utanpåliggande från befinligt uttag till väggen.

Huset är byggt 53, men drog om all el för något år sedan. Idag är det ett uttag i rummet som står för alla matning till övriga uttag med utanpåliggande el.

Någon som har några tankar?

Och ja, en elektriker kommer utföra arbetet.
 
Ja det funkar OM du öppnar upp i taket och skarvar ner ledningarna till en dosa som sitter i väggen eller att du flyttar ut takdosan så att den hamnar utanför väggen. Samt att du drar om lite tråd.
 
  • Gilla
Johan1986 och 2 till
  • Laddar…
Ledningarna går i metallrör på vinden ovan. Har inte sett takdosan, men troligen kommer kablarna in rakt ovan ifrån. Så i princip borde det då bara vara att rycka dosan och skarva på slang/byta till EKLK-kabel i nya dosor i väggen?
 
Svårt att säga hur det ser ut vid dosan. Men just EKLK-kabel är inget bra val vid infälld installation (i rör).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.