Hej,

Jag planerar att bygga en ny altan och skulle då vilja höja upp den för att komma i nivå med altandörren. Vad jag är osäker på är risken för fuktskador på fasaden och om man skulle behöva skydda den på något sätt.

Huset har en fasad bestående av puts på stenull och liggande plankor bakom. Som altanen är byggd idag finns det en bit av grundmur i nivå med altanen. Om jag höjer upp altanen 50 cm så blir det trädäck direkt mot putsfasaden.

Bör man skydda den på något sätt? Hur skulle man göra det i så fall?
Träaltan med bänkar, skjutdörr, räcke, löv, behöver eventuell rengöring, soligt väder, några löv, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Ta en rondell och såga putsen ca 20-25 cm över den nya altanen.
Ersätt putsen med ny plåt eller putsa en sockel med cementbruk A.
Du får nog bättra på stänkputsen, men den ser ju inte helt ny ut.
Någon har ju bättrat ca 2 meter till vänster om stupröret, så det går ju att gör igen.
 
N neo11 skrev:
Ta en rondell och såga putsen ca 20-25 cm över den nya altanen.
Ersätt putsen med ny plåt eller putsa en sockel med cementbruk A.
Du får nog bättra på stänkputsen, men den ser ju inte helt ny ut.
Någon har ju bättrat ca 2 meter till vänster om stupröret, så det går ju att gör igen.
Det låter som ett klokt råd även om jag hade hoppats på att svaret var att inget behövde göras :)

Frågan är hur man får övergången snygg i hörnet där plåten skulle sluta och den "vanliga" nivån av grundmur tar vid?

Putsen är 20 år gammal men ändå i rätt gott skick.
 
N
Det är väl bara att gå ut halva vita hörnans längd runt hörnet, och sen rakt ner.
Med en plåt eller sockel, inte gå in i det "rosa".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.