Tänkte gjuta lamparmaturer till trädgårdsbelysning i betong. För att underlätta formbyggandet (15 armaturer) undrar jag om jag kan gjuta 15 cylindrar och sedan bearbeta dessa efter en tid för att få till de håligheter och mönster som krävs/önskas. Är detta en bra idé? När under härdningen är det isåfall bäst att göra detta? Med bearbeta menar jag inget mer avancerat än typ en morakniv med vilken jag gröper ur där det behövs. Kan tillägga att håligheterna är rätt små i förhållande till betongvolymen (ca 10x10 cm cylinder ska ha ett koniskt hål in till mitten från sidan med största öppning på kanske 3-4 cm).
 
L LukasK skrev:
Tänkte gjuta lamparmaturer till trädgårdsbelysning i betong. För att underlätta formbyggandet (15 armaturer) undrar jag om jag kan gjuta 15 cylindrar och sedan bearbeta dessa efter en tid för att få till de håligheter och mönster som krävs/önskas. Är detta en bra idé? När under härdningen är det isåfall bäst att göra detta? Med bearbeta menar jag inget mer avancerat än typ en morakniv med vilken jag gröper ur där det behövs. Kan tillägga att håligheterna är rätt små i förhållande till betongvolymen (ca 10x10 cm cylinder ska ha ett koniskt hål in till mitten från sidan med största öppning på kanske 3-4 cm).
Har gjutit en del betongelement i fabrik.
Där använde vi frigolit, trä eller gummi för att göra håligheter m.m. Dessa behöver dock fettas in så att de enkelt går att ta bort.
Om du manuellt ska karva ut dessa hål.
Kommer du åt ställena när formen sitter kvar?
 
T Tompafix skrev:
Har gjutit en del betongelement i fabrik.
Där använde vi frigolit, trä eller gummi för att göra håligheter m.m. Dessa behöver dock fettas in så att de enkelt går att ta bort.
Om du manuellt ska karva ut dessa hål.
Kommer du åt ställena när formen sitter kvar?
Kommer nog behöva plocka bort formen tyvärr, men tänkte att det inte borde vara något problem om man gjuter med sk jordfuktad betong? Alternativt om man väntar tills betongen hårdnat tillräckligt för formborttagning (men fortfarande går att karva i)?
 
C
Testa! Kan inte bli värre än att det går fel. 🙂
Men i princip borde det gå bra tycker jag. Det är ju som med rivning och glättning, gäller att tajma in precis rätt konsistens. Men lättare sagt än gjort om du frågar mig.

Bäst är nog ändå att få med det från början. Ytan blir finare också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.