Som illustration för den som inte har en egen borr kommer en bild på hur den varit inställd (sedan jag köpte den tror jag) vilket alltså är helt fel!
 
  • Blå elektrisk verktyg, reglageknapp, kabel, mörk bakgrund, del av handtag, dammigt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pillade runt lite med den för jag hörde klicket igår men inte nu, rätt plats för hammare + borr är alltså inte vid punkten utan något längre till vänster, vilket syns bättre om man vrider på maskinen men denna plats klickar bara om jag först dragit den distinkt till ett ytterlägen och sedan direkt tillbaka dit.
 
På min borrhammare kan jag ibland få "gasa" till lite för att få i lägena. Förmodligen är det rätt så raka kuggar i lådan. Kinamaskin.
 
Om du vrider chucken litet för hand medan du byter mellan rattens olika lägen så känner du när växellådan kommit i rätt läge. Så är det på min hilti te2-m och har alltid varit, två hammarborrlägen och två hastigheter för varvtalet i det fallet.
 
Hep Hep skrev:
Min Mosquito Magnet fångade allt färre mygg så jag lämnade in den till Mekina för ett par år sedan. 1500 spänn för "service" och efter det var den en aning bättre, men inte alls som de första två åren. Nu i somras bestämde jag att den skulle få en sista chans. In med den till Mekina med beställningen "gå igenom allt och fixa så att den fångar mygg igen". 2500 spänn den här gången och så hade de bytt ett par saker och "gått igenom allt" och nu skulle den vara som ny.
Vad bytte dom för 2500? ventilen är en standardgrej som ofta vållar problem. Om den byttes vid den servicen så var ventilen (munstycket) ren och ny när du fick den. dock brukar inte maskinen starta om ventilen är igensatt, då det är en mikroskopiskt hål i det munstycket. Funkar maskinen men fångar inga mygg kan det vara tabletterna eller fläkten som är dåliga.. kan också vara placeringen eller att det är färre mygg än vanligt
 
Jag vet inte vad de bytte, men jag kan se om jag hittar kvittot. Innan den lämnades in startade den ibland först efter ett par försök, men efteråt startade den snällt. Som sagt fick slog jag ihjäl fler myggor bara när jag höll andan och sprang dit och snabbt kollade om den fångat något, än maskinen lyckades med. En galen myggsommar, maskinen var laddad med gas och tabletter stod på samma plats.

Fast skit samma. Han som fick den sa att det var enkelt att fixa och att den efter det fångade lika många mygg som hans andra maskin. Om han kommer hit med den och den någon gång i framtiden krånglar frågar jag honom och inte Mekina.
 
Jag installerade en ny köksfläkt i vår lägenhet i går. Den är en Fjäråskupan. Vi hade en 15 år gammal modell av samma fläkt. Så vi trodde det bara var att sätta dit den nya. Men nix. Måtten ovanför kåpan hade blivit klart större.

Eftersom det var en inbyggnadsfläkt behövde jag såga ut ett större hål i skåpet. Ända in till väggen eftersom den nya fläkten krävde att vara dikt an mot väggen även i skåpet ovanför fläkten.

Skulle kunnat använda sticksågen en bit, men den kommer stanna mot väggen ca 5 cm.

Men då kom ett av mina senare inköp från Fine-Tools att verkligen leverera.

https://www.fine-tools.com/azebiki.html

En japansåg med svängd klinga så man kan börja såga mitt i ett stycke och komma extremt nära utan repa.

Sista 5 mm mot vägen tog jag bort med stämjärn.

Att kunna starta mitt i ett arbetsstycke med handsåg var ”wow” för mig.

Alla som testat japansågar vet att avverkningen är häpnadsväckande god. Vassa och fintandade som de är skapade det inget splitter (även om ingen skulle kunna se det i detta fall) ens i laminat. Det tog inte mycket tid att vidga hålet som den nya fläkten skulle passa in i.
 
  • Del av möbel eller skåp, vitt med fläckar och skenor, metallyta, dunkel belysning, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul med fläkten, men kanske inte bara Mekinas förtjänst att det blev bra.
 
Hep Hep skrev:
Kul med fläkten, men kanske inte bara Mekinas förtjänst att det blev bra.
Svarade du mig? Om så: jag vet inte vad Mekina(s) är för något. Isåfall kan du kanske utveckla det en aning.
 
S sveaman skrev:
Svarade du mig? Om så: jag vet inte vad Mekina(s) är för något. Isåfall kan du kanske utveckla det en aning.
Woops, jag svarade i totalt fel tråd.

Om mod vill vara vänlig att radera mina inlägg vore jag tacksam.

Ber tusen gånger om ursäkt.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S sveaman skrev:
Woops, jag svarade i totalt fel tråd.

Om mod vill vara vänlig att radera mina inlägg vore jag tacksam.

Ber tusen gånger om ursäkt.
Sånt händer — ingen stor sak! ;)

Håller helt med dig ang japanska sågar.
//Ronnie
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Pillade runt lite med den för jag hörde klicket igår men inte nu, rätt plats för hammare + borr är alltså inte vid punkten utan något längre till vänster, vilket syns bättre om man vrider på maskinen men denna plats klickar bara om jag först dragit den distinkt till ett ytterlägen och sedan direkt tillbaka dit.
Man ställer vredet mot punkten
T TypRätt skrev:
Som illustration för den som inte har en egen borr kommer en bild på hur den varit inställd (sedan jag köpte den tror jag) vilket alltså är helt fel!
Pricken är till för att justera läget när man mejslar. Men man ska inte ha den i några mellanlägen.
Nu är detta ifrån en Makita DHR243, men troligen samma på din.

Instruktion för ändring av arbetsläge på en mejsel med knappar och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsdiagram för belysning, visar hur man byter en bilglödlampa med en skruvmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsbild visar rätt och fel sätt att vrida locket på en behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja nej det är ju klart och tydligt för mig att jag klåpat mig, jag misstänker att det faktiskt va så att den var trasig i växeln innan så att den fungerade i mellanläget den var i, den har dock aldrig låtit konstigt tidigare och på era indikationer så syns det ju tydligare vart det är tänkt att man ska ställa vredet vilket det inte gör på min. Oavsett så är den helt trasig nu om den inte står helt i borrläge, så vid tillfälle får jag leka mekaniker och se om jag kan fixa den eller om det lika bra att bara köpa en ny. Att ta den igen till lagning är det inte värt, mest för att då ser jag den nog inte fören till jul och det kostar nästan lika mycket som en ny.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.