Ska för första gången köpa en ny klinga till min cirkelsåg. Funderade på storleken på klingan. Hur stor roll spelar det om man går ner i storlek på klingan?

Har en boschsåg med en klinga på 165mm och såg en utförsäljning på 130mm klingor där jag bor.

I manualen står det max 165mm och min 160mm. Maxgränsen är lätt att förstå. Men mingränsen? Utöver att man tappar en massa sågdjup, spelar det stor roll med effekten och varvtalen?

Är det mest en friskrivning från boschs sida, eller är det dumt/farligt att gå¨på med en mindre klinga?
 
Om inte annat så tappar du ju 17,5 mm sågdjup. Och det är ju bra att åtminstone kunna såga av en regel. En klinga i rätt storlek behöver ju inte kosta så mycket.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Ska för första gången köpa en ny klinga till min cirkelsåg. Funderade på storleken på klingan. Hur stor roll spelar det om man går ner i storlek på klingan?

Har en boschsåg med en klinga på 165mm och såg en utförsäljning på 130mm klingor där jag bor.

I manualen står det max 165mm och min 160mm. Maxgränsen är lätt att förstå. Men mingränsen? Utöver att man tappar en massa sågdjup, spelar det stor roll med effekten och varvtalen?

Är det mest en friskrivning från boschs sida, eller är det dumt/farligt att gå¨på med en mindre klinga?
Du tappar även ca 20% i hastiget ute på klingans tänder men det är nog ingen stor betydelse, den blir även något starkare vilket oftar är bra men kan ha en teoristisk risk om större fara för kast om den nyper.
 
Rickard.
Det farliga ligger kanske i att skyddet inte kommer fungera som tänkt med så liten klinga, så skulle det i alla fall vara på min då tänderna skulle vara synliga. Förutom det så tappar du en del fart med en så liten klinga.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Se även till att klingans bredd ligger nära specifikationen. Exempelvis, många battericirkelsågar kräver litet smalare klingdimension för att fungera som avsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.