Bilverkstäder skall man kanske inte blanda in i diskussionen, blir lite av äpplen och päron. Med specialanpassade lokaler, lyftanordningar, massor med specialverktyg osv.
 
  • Gilla
Bsved och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
En del antyder 925kr till att vara en ganska hög timpenning ? Vad är normalt i stockholmsområdet annars då? Är elektriker särskilt lågt prissatta? Vet många yrkesgrupper som ledigt debiterar 1500kr i timmen och uppåt runt stockholmstrakten. För vanliga bilreparationer typ.
https://www.byggahus.se/priser-pa-snickare-malare-elektriker-rormokare

Länkades till denna tidigare i tråden. Så lite väl i överkant är det ju.
 
R
S Stefan1972 skrev:
En del antyder 925kr till att vara en ganska hög timpenning ? Vad är normalt i stockholmsområdet annars då? Är elektriker särskilt lågt prissatta? Vet många yrkesgrupper som ledigt debiterar 1500kr i timmen och uppåt runt stockholmstrakten. För vanliga bilreparationer typ.
Ja bilverkstad e ju en helt annan sak helt andra kostnader o lokaler, en elektriker har sin bil o kanske förråd o kontor.
Här i västra Sverige så ligger el på runt 580-650kr/Tim ex moms så lite högt låter det men inte avskräckande.
När ska alla lära sig att göra upp priser mm. Innan?
 
H hempularen skrev:
Får väl vara glad att de inte kom i 2 servicebilar. Förstår inte varför de skall vara 2 på ett sådant uppdrag.
Kan vara så enkelt att den ena inte gör ett bra jobb. Och för att slippa ständiga klagomål och trådar på byggahusforum och kostnad för att åka dit och rätta till, så är det en med som ser till att det blir bra när dom åker därifrån.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
S7200 och 3 till
  • Laddar…
Och vem vill anlita en firma som gör så mycket fel att de måste skicka med en "rättare" på alla jobb?
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och vem vill anlita en firma som gör så mycket fel att de måste skicka med en "rättare" på alla jobb?
Alla firmor kan få in sådana som inte gör ett bra jobb. Och det här är väl det sätt som dom kan lösa det på.
Eller ser du något annat?
 
  • Wow
RoAd
  • Laddar…
För mig som kund finns det en enkel lösning. Man anlitar inte en sådan firma. Det betyder att firman kan välja mellan att sluta debitera för klanten, eller gå under. Lyckas de sedan inte sparka ut klanten så blir det svettigt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O Oskar52 skrev:
Så det är nog här man tar för sig på pannan och suckar.
Jag utgick från min bekanta som gett goda referenser, samt att jag inte pushade för att få en offert eller veta timpris. Jag frågade efter det, men gav med mig när jag fick "vi kan prata om det sen" som svar. Till mitt försvar så har jag en treåring som inte sover/ är sjuk, så mitt mentala tillstånd är inte tipptopp. Är detta ett läge där jag får "gilla läget" och betala fullpris, och ta lärdom av konsekvensen att inte göra förarbetet?
Nu kanske 11tkr blev lite dyrt men jag skulle nog ta det på lärpengskontot, speciellt när det finns annat att lägga tid på (sen så verkar det faktiskt som att de utfört det som efterfrågades). Sen se till att verkligen spara kvitto och dokumentation så att du kan reklamera jobbet ordentligt om något problem skulle uppstå i framtiden.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
För mig som kund finns det en enkel lösning. Man anlitar inte en sådan firma. Det betyder att firman kan välja mellan att sluta debitera för klanten, eller gå under. Lyckas de sedan inte sparka ut klanten så blir det svettigt.
I det här fallet anlitades firman på rekommendation...
 
  • Gilla
smurfen77
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Alla firmor kan få in sådana som inte gör ett bra jobb. Och det här är väl det sätt som dom kan lösa det på.
Eller ser du något annat?
Att de tar betalt för en person tills den andra kan utföra ett jobb som är tillräckligt bra att ta betalt för såklart.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Gör man uppenbart fel så tar man inte betalt för det. När man lämnar ett fastpris så tar man höjd för oväntade problem, inte för att man klantar till sig.
Det kan säkert variera. Alla gör inte lika. Oavsett får man betala extra för att få fast pris, det är ju självklart.

Sedan kan man ju tycka att fast pris är smartast om man är osäker på saker. Omfattning, materielbehov, utföraren osv. Precis som rörligt pris är smartast om man har förtroende och litar på utförande firma och/eller person.
 
Kolla med din bekant som rekommenderade firman vad han betalade per timme, köpte han dom på fastpris så kanske deras eventuella avtal reglerade timpeng för eventuella tillkommande arbeten.
 
  • Gilla
Sorken50
  • Laddar…
R
D daVinci skrev:
Kan vara så enkelt att den ena inte gör ett bra jobb. Och för att slippa ständiga klagomål och trådar på byggahusforum och kostnad för att åka dit och rätta till, så är det en med som ser till att det blir bra när dom åker därifrån.
Men ap kan man inte jobba då blir det snabbt för dyrt i ryktet sprider sig, lärlingar däremot är ok. Men man brukar inte ta med lärlingar på små jobb då det blir för dyrt för kunden. I detta fallet så tror jag att dom har haft för lite o göra.
 
S Stefan1972 skrev:
En del antyder 925kr till att vara en ganska hög timpenning ? Vad är normalt i stockholmsområdet annars då? Är elektriker särskilt lågt prissatta? Vet många yrkesgrupper som ledigt debiterar 1500kr i timmen och uppåt runt stockholmstrakten. För vanliga bilreparationer typ.
1500kr timme för en bilmeck?
Isf har du blivit rejält blåst!
 
H hempularen skrev:
Oj! Jag läste som en kratta. Timpris på 740 + moms är helt klart inte lågt. Men jag tror att det förekommer idag.

Däremot så är det fortfarande aldeles för många timmar för det arbete du beskriver.

Som exempel, kan jag nämna att jag själv bytte från halogen till LED i köket här hemma. Det var totalt 3 halogentransformatorer och 2 dimmers som behövde bytas. Och 10 armaturer. Jag gjorde det på ca 3h. Halva den tiden gick åt till lite ombyggnad av kopplingsutrymmena. Bytet från separata dimmers och transformatorer till LED driver med inbyggd dimmer, var inte helt kompatibelt.

Det vi ser på bilden borde en gubbe klara på en, absolut max två timmar, om det inte tillstöter komplikationer. Och till den tiden kommer restid, lite förberedelser typ. få fram rätt material osv.
15 minuter tycker jag är rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.