Hej, jag har en gammal induktionshäll idag som jag vill byta ut. Modellen är Ikea hob 601 b, problemet är att jag vill köpa en ny från Ikea, men det verkar som de nya har 230V.

Jag är osäker om jag har 3fas på det jag har idag, kan jag köpa vad som helst från Ikea igen? eller måste jag köpa en 3fas spishäll.

Se bilder.

Tack på förhand!
 
  • Europeisk stickkontakt, tre pinnar, vit plast, använd, makro, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på öppen eluttagssida med synliga kablar och skruvanslutningar. Anslutningarna verkar vara i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktioner för montering eller justering av möbeldelar illustrerade steg för steg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du verkar ju ha 3fas nolla jord fram så då kan du i princip välja vad du vill.

Edit: Man bör nog dubbelkolla i uttaget så det verkligen är fullkopplat. Jag förutsatte lite dumt att det var det i och med perilexproppen.
 
Redigerat:
A avh67f skrev:
Du verkar ju ha 3fas nolla jord fram så då kan du i princip välja vad du vill.

Edit: Man bör nog dubbelkolla i uttaget så det verkligen är fullkopplat. Jag förutsatte lite dumt att det var det i och med perilexproppen.
Menar du att jag kan köpa typ 230v spis? Skulle denna passa https://www.ikea.com/se/sv/p/trevlig-induktionshaell-ikea-300-svart-50467835/
 
Du har redan en häll med 230V elementspänning, men inkopplingsalternativet kallas 400V 2N på etiketten. Den häll du länkar till fungerar på samma sätt.
Självklart skadar det inte att kolla om det verkligen finns nolla i spisuttaget, men eftersom nuvarande häll fungerar och alla relevanta inkopplingsalternativ förutsätter nolla så är uttaget sannolikt OK.
Såvitt jag kan läsa mig till är den häll du har idag dock inte en induktionshäll, så det kan ju hända att några kokkärl inte funkar när du bytt.
 
A alfista skrev:
Du har redan en häll med 230V elementspänning, men inkopplingsalternativet kallas 400V 2N på etiketten. Den häll du länkar till fungerar på samma sätt.
Självklart skadar det inte att kolla om det verkligen finns nolla i spisuttaget, men eftersom nuvarande häll fungerar och alla relevanta inkopplingsalternativ förutsätter nolla så är uttaget sannolikt OK.
Såvitt jag kan läsa mig till är den häll du har idag dock inte en induktionshäll, så det kan ju hända att några kokkärl inte funkar när du bytt.
Ja, det stämmer bra, den hällen jag har idag är inte en induktionshäll, den fungerar bra idag, men vi vill uppgradera köket och därför vill vi köpa ett nytt. 😊
Jag kan ta några bilder på uttagen och lägga ut det så det blir tydligare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.