ricebridge ricebridge skrev:
Det beror ju på vad alternativet är.
Alternativet är elelement
 
hordak
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Intressant tanke! Ska undersöka detta. Vi hade tänkt ha fasta bänkar vid fönstret, men det går kanske att ändra på. Men blir inte spridningen hämmad av att man har matbord och stolar framför?
Inget vi tänkt på, i normalfallet är utblåset fokuserat till innedelens ovansida och då flödar luften i bordsskivehöjd.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Har läst på lite om golvmodeller. Verkar ju generellt vara mer tystgående och många hävdar också att de sprider värmen mer effektivt. Estetiskt föredrar jag också att slippa ha en plastklump hängande i ögonhöjd.

Med nuvarande planering så ser jag två möjliga placeringar för innedelen. Om man väljer A så oroar jag mig för att värmen inte ska hitta till sovrummet. Om B, så är jag orolig för att badrummet ska bli för kallt (och där finns ju dessutom känsligt vatten).

Planritning av en bostad med kök, vardagsrum, sovrum, badrum, hall och uteplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan B vara en bättre placering eftersom Pax-fläkten i badrummet hjälper till att "dra dit" varmluft? Eller funkar det inte så? 😳
 
Jo lite lite grann är det så men luftflödet från PAX-fläkt är väldigt litet jämfört med värmepumpens fläkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
A
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Okej, jag hade nog förväntat mig att en LLVP skulle klara att värma hela huset. Öppningen till vardagsrummet är 150x200 om det gör någon skillnad?

Sen undrar jag om 8 meter rör är inom det normala, eller om det blir sämre effekt på grund av det?
68kvm skall inte vara något problem, räkna med 2C fall per dörrhål, om värmen inte räcker till så montera värmeförflyttare
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
68kvm skall inte vara något problem, räkna med 2C fall per dörrhål, om värmen inte räcker till så montera värmeförflyttare
Tips på tyst och bra värmeförflyttare? Och var i denna planlösning skulle en sådan i så placeras?
 
A
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Tips på tyst och bra värmeförflyttare? Och var i denna planlösning skulle en sådan i så placeras?
värmeförflyttare är tysta
när du kört pumpen ett tag så ser du om någon vrå inte är varm nog du monterar du en flyttare
och vem vet du kanske aldrig behöver sätta in någon
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
värmeförflyttare är tysta
när du kört pumpen ett tag så ser du om någon vrå inte är varm nog du monterar du en flyttare
och vem vet du kanske aldrig behöver sätta in någon
Tänkte om man kunde förbereda eldragning så man slipper ta ut en elektriker igen.
 
Okej, golvmodell går tyvärr bort p g a estetiska skäl (ser ut som en gammal printer som man satt upp på väggen, enligt min fru). Kan väl hålla med om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.