hej finns det någon som skulle kunna hjälpa mig rita upp huset och hitta bra och ny planlösning?
hela huset ska renoveras invändigt och vill gärna ha tips och råd och olika ider på planlösning.
bilderna visar nedreplan
 
  • Inomhus korridor med trappa, skor, dammsugare, kartonger och dörrar. Enkel belysning, fönster och matta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet badrum med toalett, handfat, spegelskåp, hink, borste och toalettpapperspaket. Vintage tapet. Dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett enkelt badrum med toalettstol, handfat, trähylla, och ett draperi, i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med fönster, tvättmaskin, gardiner, radiator, hyllor, hushållsprodukter, trädetaljer och benvitt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum, trägolv, vita väggar, fönster med vita gardiner, element under fönster, dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med trägolv, vit tapet, en dörr och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum, trägolv, vita dörrar, fönster, inne i ett hus, ljus tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med tapetväggar, inbyggda skåp, två fönster, grått golv, ingen möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med ljusa väggar, garderob, fönster med växter, radiator och mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med slitet tapet, öppen dörr till kök, trämöbler synliga, neutralt färgschema, inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ljust kök med träskåp, bord, stolar och en fönstervy till en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök med träskåp, vit spis, kakel, trägolv och blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rustikt kök med träskåp, matbord, stolar, fönster med gardiner och en ljuskrona.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med träskåp, bänkskiva, fönster, bord, stolar, gardiner, växter, ljust, hemtrevligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Välkommen till forumet!
Har du en bild på nuvarande planlösning att dela med dig? Vilka önskemål har du?
Mer sällskapsrum, antal sovrum, etc..
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hej. Finns Du i Mora?
Jag är i trakten och kan hjälpa till med ritningar.
Tore
 
T ToreJ01 skrev:
Hej. Finns Du i Mora?
Jag är i trakten och kan hjälpa till med ritningar.
Tore
ja tack det hade varit väldigt snällt
 
T Tompafix skrev:
Välkommen till forumet!
Har du en bild på nuvarande planlösning att dela med dig? Vilka önskemål har du?
Mer sällskapsrum, antal sovrum, etc..
nuvarande planlösnings ritning hittar jag inte. vill ha större kök nere och köks ö, kamin i vardagsrummet. övre plan vill jag ha sovrum och sällskapsrum där det finns öppenspis. eller öppen för andra förslag. vill även ha en toa på övre plan och få bort lilla toan nere.
ända ritningen jag har är på badrum och en liten del över köket.
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
K Kufveer skrev:
ja tack det hade varit väldigt snällt
Du behöver fota huset runt om och ange några mått.
 
BirgitS
K Kufveer skrev:
nuvarande planlösnings ritning hittar jag inte. vill ha större kök nere och köks ö, kamin i vardagsrummet. övre plan vill jag ha sovrum och sällskapsrum där det finns öppenspis. eller öppen för andra förslag. vill även ha en toa på övre plan och få bort lilla toan nere.
ända ritningen jag har är på badrum och en liten del över köket.
Hur ska någon kunna föreslå vilka väggar som kan vara lämpliga att flytta utan att veta vilka väggar och rum som redan finns?
Om man föreslår att du ska flytta en av köksväggarna för att få köket större så kan ju det innebära att badrummet försvinner om man inte vet vad som finns på andra sidan väggen.

Du behöver också ta reda på vilka väggar som är bärande eftersom det blir avsevärt dyrare att riva en sån vägg, om du har en begränsad budget.
 
Ett förslag är att du ritar upp huset i RoomSketcher. Det är ett av de lättare programmen att lära sig och du kan då enkelt testa dig fram.

Jag har använt det själv vid ett pågående liknande projekt och det har varit väldigt användbart. Särskilt när man diskuterar olika alternativ. Framförallt är styrkan i att du i programmet kan möblerar upp alla rum så man ser att alla ytor blir funktionella.
 
  • Gilla
Kufveer och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
mexitegel mexitegel skrev:
Ett förslag är att du ritar upp huset i RoomSketcher. Det är ett av de lättare programmen att lära sig och du kan då enkelt testa dig fram.

Jag har använt det själv vid ett pågående liknande projekt och det har varit väldigt användbart. Särskilt när man diskuterar olika alternativ. Framförallt är styrkan i att du i programmet kan möblerar upp alla rum så man ser att alla ytor blir funktionella.
Instämmer men jag har använt datorprogrammet Sweet Home 3D i stället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ska någon kunna föreslå vilka väggar som kan vara lämpliga att flytta utan att veta vilka väggar och rum som redan finns?
Om man föreslår att du ska flytta en av köksväggarna för att få köket större så kan ju det innebära att badrummet försvinner om man inte vet vad som finns på andra sidan väggen.

Du behöver också ta reda på vilka väggar som är bärande eftersom det blir avsevärt dyrare att riva en sån vägg, om du har en begränsad budget.
Om du kollar så har jag lagt med bilder på hela nedre plan och där ser man hur det ser ut, har försökt fått tag på ritningar men inte hittar några förutom när badrummet byggdes och där ser man även köket och hallen.
 
T ToreJ01 skrev:
Du behöver fota huset runt om och ange några mått.
Absolut kan jag det, vilka mått vill du ha ?
Och jag är från Mora
 
Husets längd x bredd samt höjd till takfot räknat från golvet inne.
Även höjd upp till nock om du klarar det.
 
BirgitS
K Kufveer skrev:
Om du kollar så har jag lagt med bilder på hela nedre plan och där ser man hur det ser ut, har försökt fått tag på ritningar men inte hittar några förutom när badrummet byggdes och där ser man även köket och hallen.
Det må så vara men jag lyckas inte få någon bra förståelse för hur rummen hänger ihop och hur man kan förändra planlösningen. Du skriver att en liten toa ska bort men var finns den ytan i förhållande till alla andra rum som exempel.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det må så vara men jag lyckas inte få någon bra förståelse för hur rummen hänger ihop och hur man kan förändra planlösningen. Du skriver att en liten toa ska bort men var finns den ytan i förhållande till alla andra rum som exempel.
Det är ju därför TS vill ha hjälp att göra en ritning ;-)
 
  • Gilla
Kufveer
  • Laddar…
En enkel handritad skiss på hur planlösningen ser ut som du fotar med mobilen och kompletterar med lite mått kan räcka långt för att ge en bättre bild av huset idag.
 
  • Gilla
Kufveer och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.