Finns det gångjärn som är tänkt att fungera på en skåpslucka som är infälld? Jag skissar på ett skrivbord och skulle gärna vilja att vänster sida har en skåpslucka istället för lådor. Skåpsluckan är tänkt att ha en list runtomkring och den bygger 15mm så själva luckan måste flyttas in i ramen 15mm. Denna list gör ju dessutom att vanliga gångjärn inte kommer fungera. Vet någon om det finns gångjärn som funkar på en liknande design eller måste jag helt enkelt tänka om lite?
 
  • 3D-grafik av ett hörn med list och skåpslucka; anteckningar om dimensioner på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bugar o bockar för det klockrena svaret! Blir att testa dessa från blum absolut. Jag passar på att ställa en följdfråga i ämnet gångjärn. Jag kommer även ha lite lådor på detta skrivbord och då har jag två val. Antingen kommer jag välja blum skenor alternativt låta lådorna glida på träbitar. Jag kan som inte bestämma mig riktigt. Är det en smaksak helt enkelt? Förstår att med skenor från t.ex. blum så går ju lådorna betydligt smidigare. Finns några fler för o nackdelar?
 
En annan fråga, borr till gångjärnen på dörren, nån som har tips på nåt bra?
 
P Pysslarn skrev:
Visst finns det! :)

Här är en variant från Blum:

[länk]

Hettich är ju ett annat stort fabrikat som säkert har.
//Ronnie
Jag känner mig skapligt dum just nu. Kan jag få hjälp med att hitta vilken monteringsplatta jag ska ha till dessa gångjärn från blum? Theofils verkar inte svara på mail särskilt fort o min kompetens räcker fan inte till. https://www.theofils.se/gangjarn/monteringsplattor/
 
Stort stort tack!!!
 
Klart som fan det blev fel gångjärn. Min trekvartstav som bygger 15mm går ju inte montera runt den där dörren. Läser blums katalog så gott jag förmår men jag förstår fan inte vilket gångjärn jag ska ha. Om det ens finns något. Tycker jag räknar o tänker att det här ska funka men nä. Dörren i sig är ju 18mm tjock men med trekvartstav som list runtom så bygger ju dörren 18+15mm. Alltså är dörren 33mm tjock längs med kanterna. Mitt gångjärn jag köpte är inte ens i närheten att fungera så något fel gör jag. Det går ju justera så att det blir världens glipa mellan dörren o karmen/godset så att säga men man vill ju gärna att skåpsdörren ska ligga så tight mot karmen/godset den bara kan. Så nu tänker jag att det är en annan typ av gångjärn jag egentligen letar efter? Eller har någon en tanke på vad jag gör fel?
 
  • Träsnickeri, hand håller en obehandlad trädörr eller panel, hantverk i verkstad, ljusa furuplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av träkonstruktion, förmodligen inuti garage, oavslutad, verktyg och hyllor i bakgrunden, suddig förgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metall gångjärn på träkonstruktion, ljusa träbrädor, skruvar och metallbeslag, del av möbel eller inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lamellgånggärn? Metallisk haspelås, två delar, synliga skruvar, staplade element, träbordsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Emanuel01 skrev:
Lamellgånggärn?[bild]
Hmm jag tar allt! Allt som får mig framåt ur detta mörka hål av gångjärn. Ska läsa på om lamellgångjärn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.