Fairlane
O Oskar52 skrev:
Edit: De var tvungna att köpa material två ggr.
Va? Har de inte bättre koll på ett så litet jobb?
 
  • Gilla
Timran
  • Laddar…
R
O Oskar52 skrev:
Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.

Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).

Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.

Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.

Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.

Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
Enkelt man överenskommer alltid priset innan man beställer ett jobb, fattar inte att du ens kan med o klaga!
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Enkelt man överenskommer alltid priset innan man beställer ett jobb, fattar inte att du ens kan med o klaga!
Ja, och idioter till hantverkare som inte passade på att inte vara tio man på jobbet när han inte frågade först.
 
  • Gilla
  • Haha
Chentin och 33 till
  • Laddar…
Med tanke på att de sannolikt har 100-150% marginal på materialet så är timmarna för många.

Det kan ju vara schysst mot dig att debitera fler timmar och mindre material så du får mer ROT. Men jag gissar att i det här fallet är det maxat både material och timmar.

Fast pris= minst huvudvärk.
Och när de säger "det kan vi prata om sen" när du frågar om pris så är det RÖD VARNINGSFLAGG.
Jag hade ringt nån annan direkt.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 14 till
  • Laddar…
Fairlane
R Janu78 skrev:
Enkelt man överenskommer alltid priset innan man beställer ett jobb, fattar inte att du ens kan med o klaga!
Ska man komma överens om att det räcker med en resa för att köpa material, eller är det fritt fram för klåpare att åka flera gånger, gärna båda personerna i sådana här fall?
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Ser man till fakturan och vad som är gjort så är ju specifikationen ganska klen. Inga artikelnummer eller liknande, troligen för att det då är för enkelt att jämföra. Nu kan de ju alltid köra med "de e inte samma kvalitetsgrejer på nätet som hos grossisten"...

Men en Trend-brytare som det ser ut att vara har de väl lagt på 50-100% på sitt inköpspris (brukar gå på ca150:- ink moms). Ramen som ni fått rabatt på indikerar ju lite vilka priser de har, det motsvarar ju web-butikernas pris på en sån artikel. I slutändan är materialet ganska dyrt men det blir inte många hundralappar dyrare än i butik så det kanske man kan tycka är OK.

Timmarna däremot är ju väldigt många för ett så litet jobb. Räknar man in att de varit och shoppat två gånger och lite restid på det så stämmer nog siffran. De är ju inte effektiva förstås, men du verkar ha koll på att det verkligen tagit dem så lång tid. Det brukar ju betyda att timpriset ska vara lägre men det är det inte.

Tyvärr är det väl så att om du inte avtalat ett timpris i förväg och deras inte är oskäligt högt så är det inte mycket att orda om. Vad de gjort med golvvärmen framgår inte, så det kanske inte är läge att bråka mer ändå. :)
 
  • Gilla
Sofriko och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ska man komma överens om att det räcker med en resa för att köpa material, eller är det fritt fram för klåpare att åka flera gånger, gärna båda personerna i sådana här fall?
Betalar man löpande så får man ju även så för misstag och hantverkarnas inkompetens/ineffektivitet. Man slipper däremot att de lägger på 100% på alla jobb för att täcka upp för ovanstående. Pest eller kolera?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ska man komma överens om att det räcker med en resa för att köpa material, eller är det fritt fram för klåpare att åka flera gånger, gärna båda personerna i sådana här fall?
Du har ju rätt. Man antar en viss grad av professionalism när man anlitar någon. Det är ju därför man gör det.
 
  • Gilla
naredi och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har ju rätt. Man antar en viss grad av professionalism när man anlitar någon. Det är ju därför man gör det.
Nu vet vi visserligen inte varför två rundor gjordes. Kan det vara så att golvvärme-problemet uppdagades under jobbets gång och krävde att en ny runda fick göras för att köpa termostaten? (som de sen glömde få med i fakturan, vilket kan förklara det också)
 
  • Gilla
Daniel Andreas Sjöblom
  • Laddar…
D
Kan det vara så att den ena av dem var en lärling? Om så är fallet så tycker jag inte att dem ska ta 740kr/h för lärlingen.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Betalar man löpande så får man ju även så för misstag och hantverkarnas inkompetens/ineffektivitet. Man slipper däremot att de lägger på 100% på alla jobb för att täcka upp för ovanstående. Pest eller kolera?
Gör man uppenbart fel så tar man inte betalt för det. När man lämnar ett fastpris så tar man höjd för oväntade problem, inte för att man klantar till sig.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
Men grundproblemet här är ju att de är två man, finns inget av det som beskrivs som behöver två man för utförande. Blir bara innefektivt.

Att de åkt och handlat två ggr är anmärkningsvärt, men vi vet inte hur mycket som var känt innan de kom dit. Ex. den där tvåfacksramen vet man inte att den behövs förrän man ser hur termostaten är monterad.

Sedan Bagarmossen till Solna är ju inte lysande för ett kort jobb. Med lite trafik kan det säkert avrundas till 1h enkel resa.
 
  • Gilla
fjellstedt och 4 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nu vet vi visserligen inte varför två rundor gjordes. Kan det vara så att golvvärme-problemet uppdagades under jobbets gång och krävde att en ny runda fick göras för att köpa termostaten? (som de sen glömde få med i fakturan, vilket kan förklara det också)
Alltså det är klart att de hade något skäl att åka. Det är nog väldigt ovanligt med rena okynnesåkningar.
Om det inte går att upptäcka innan man börjar riva att mer material behövs så är det inget problem.
 
Intressanta diskussioner!

Gällande resorna, det var en som åkte, medans den andra fortsatte jobba. Den andra resan var för att de ersatt ena äldre strömbrytaren/dimmern, med en icke dimmer variant. Så han åkte in återigen för att köpa en ny.

Gällande priserna på materialet, så frågade jag två gånger efter kvitto på inköpt material, bägge gångerna sa han att det blir tillräckligt tydligt med utdraget i kommande fakturan (bifogad bild), det är ju en liten sanning med modifikation nu när jag tittar, men jag känner inte till best practise för vad man kan kräva..

Jag får äta upp denna kostnad, och göra en bättre due diligense till nästa gång. Och precis som sagts att ha en överenskommelse om priser innan beställt jobb.
 
  • Gilla
sunliner och 2 till
  • Laddar…
En del antyder 925kr till att vara en ganska hög timpenning ? Vad är normalt i stockholmsområdet annars då? Är elektriker särskilt lågt prissatta? Vet många yrkesgrupper som ledigt debiterar 1500kr i timmen och uppåt runt stockholmstrakten. För vanliga bilreparationer typ.
 
  • Gilla
fjellstedt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.