Har en gängad axel som är skadad längst ut men bra längre in. Skulle vilja köra ett gängsnitt inifrån och ut för att rädda de yttersta varven såpass att jag kan entra en mutter. Kör jag utifrån och in är risken stor att den kommer fel och så är hela axeln körd. Förr har jag slipat ner ett bågfilsblad och manuellt kunnat "fila till det" såpass att det funkar men denna är fingängad och sitter sämre till. Hur skulle ni göra? Finns det gängsnitt i två halvor etc? Gissar på M10 med 075-080 gänga men har inte kollat exakt.
 
finns delbara snitt men troligen knappast till udda stigningar. Har bara sett det till div specifika jobb på bilar. Är det en lös axel så är det nog enklare att rigga upp i en svarv kanske?
 
Tack för svar, misstänkte det. Det är en vevaxel så inte superillgänglig och det är därför jag tänkte leta ful-lösningar. Kommer inte ligga någon belastning där ute så enda jag är ute efter är att få de yttersta varven att linjera med resten.
 
Det finns ju gängfilar. Men kan vara svårt att hitta i ovanliga stigningar. Blir väl inte lika bra som gängsnitt men troligen bättre än bågfilsblad.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Gängfil är vad du behöver.. de brukar komma med massor av stigningar, så det är med största sannolikhet inget problem...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tackar för tipsen!
 
S Skittele skrev:
Tackar för tipsen!
Kanske inte genomförbart men i yttersta nödfall skulle man inte kunna dela en m10 mutter och klämma fast på något sätt ( tving eller dylikt ) och sedan försöka gänga ut den ?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nödlösningen är en vanlig trekantsfil, den minsta man har i verktygslådan..
 
N nissebrun skrev:
Kanske inte genomförbart men i yttersta nödfall skulle man inte kunna dela en m10 mutter och klämma fast på något sätt ( tving eller dylikt ) och sedan försöka gänga ut den ?
Tanken slog mig också men får för mig att man underskattar kraften som krävs att hålla ihop den i två riktningar, dels att halvorna delar på sig men ännu troligare att de offset'ar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.