Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.

Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).

Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.

Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.

Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.

Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
 
  • Redigerad bild av faktura, text och siffror täckta med blåa streck, detaljer om transaktioner dolda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad kombination av strömbrytare och termostat med justerbar vred och grönt lysande indikatorljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med infällda spotlights, duschhuvud, vita kakelväggar, del av fönster, överexponerade ljuspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med inbyggda spotlights samt reflektion i spegel ovanför ett badrumsskåp och kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ljusströmbrytare på svartvit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vägglampor ovanför spegelkant mot svartvit kakelvägg. Modernt badrumsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med inbyggda spotlights, vita kakelplattor, del av toalettstol, minimalistiskt rum, inomhus belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
akal och 3 till
  • Laddar…
Får väl vara glad att de inte kom i 2 servicebilar. Förstår inte varför de skall vara 2 på ett sådant uppdrag.

De har ju tydligen inte bytt någon termostat, iallafall inte tagit betalt för en termostat. En debitering på 350 kr/h plus moms är inte högt för elektriker, snarare lägre än brukligt.

Det jag tycker man kan ifrågasätta är antalet timmar. Jag har svårt att se att ens en ensam elektriker skulle behöva 5h för det som ser ut att vara gjort. Eller har de lång restid? Kostnaden för servicebilen är bara för själva bilen, du får betala även för restiden.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Mazdarune och 11 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Får väl vara glad att de inte kom i 2 servicebilar. Förstår inte varför de skall vara 2 på ett sådant uppdrag.

De har ju tydligen inte bytt någon termostat, iallafall inte tagit betalt för en termostat. En debitering på 350 kr/h plus moms är inte högt för elektriker, snarare lägre än brukligt.

Det jag tycker man kan ifrågasätta är antalet timmar. Jag har svårt att se att ens en ensam elektriker skulle behöva 5h för det som ser ut att vara gjort. Eller har de lång restid? Kostnaden för servicebilen är bara för själva bilen, du får betala även för restiden.
H hempularen skrev:
Får väl vara glad att de inte kom i 2 servicebilar. Förstår inte varför de skall vara 2 på ett sådant uppdrag.

De har ju tydligen inte bytt någon termostat, iallafall inte tagit betalt för en termostat. En debitering på 350 kr/h plus moms är inte högt för elektriker, snarare lägre än brukligt.

Det jag tycker man kan ifrågasätta är antalet timmar. Jag har svårt att se att ens en ensam elektriker skulle behöva 5h för det som ser ut att vara gjort. Eller har de lång restid? Kostnaden för servicebilen är bara för själva bilen, du får betala även för restiden.
10 timmar och 740:-/timme plus moms, tycker iaf jag är lite saftigt.
 
  • Gilla
Bsved och 8 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Får väl vara glad att de inte kom i 2 servicebilar. Förstår inte varför de skall vara 2 på ett sådant uppdrag.

De har ju tydligen inte bytt någon termostat, iallafall inte tagit betalt för en termostat. En debitering på 350 kr/h plus moms är inte högt för elektriker, snarare lägre än brukligt.

Det jag tycker man kan ifrågasätta är antalet timmar. Jag har svårt att se att ens en ensam elektriker skulle behöva 5h för det som ser ut att vara gjort. Eller har de lång restid? Kostnaden för servicebilen är bara för själva bilen, du får betala även för restiden.
Hej, De två teknikerna var hemma hos mig i 5 timmar totalt. De har skrivit 10 timmar, så jag antar att det är baserat på bägges tid. Timkostnaden blir 740*1.25 = 925 inkl moms av vad jag kan räkna fram. Deras kontor är i bagarmossen, jag är i Solna.

Edit: De var tvungna att köpa material två ggr.
 
  • Gilla
Catharina Bornstedt
  • Laddar…
Vilket pris kom ni överens om?
 
  • Gilla
Aleks12 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En debitering på 350 kr/h plus moms är inte högt för elektriker, snarare lägre än brukligt.
?
 
  • Gilla
Aleks12 och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Får väl vara glad att de inte kom i 2 servicebilar. Förstår inte varför de skall vara 2 på ett sådant uppdrag.

De har ju tydligen inte bytt någon termostat, iallafall inte tagit betalt för en termostat. En debitering på 350 kr/h plus moms är inte högt för elektriker, snarare lägre än brukligt.

Det jag tycker man kan ifrågasätta är antalet timmar. Jag har svårt att se att ens en ensam elektriker skulle behöva 5h för det som ser ut att vara gjort. Eller har de lång restid? Kostnaden för servicebilen är bara för själva bilen, du får betala även för restiden.
Du blandade nog ihop priserna. Timpriset var ju 740kr. Hidealite kostade 350kr/st.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Vilket pris kom ni överens om?
M merbanan skrev:
Vilket pris kom ni överens om?
Så det är nog här man tar för sig på pannan och suckar.
Jag utgick från min bekanta som gett goda referenser, samt att jag inte pushade för att få en offert eller veta timpris. Jag frågade efter det, men gav med mig när jag fick "vi kan prata om det sen" som svar. Till mitt försvar så har jag en treåring som inte sover/ är sjuk, så mitt mentala tillstånd är inte tipptopp. Är detta ett läge där jag får "gilla läget" och betala fullpris, och ta lärdom av konsekvensen att inte göra förarbetet?
 
  • Gilla
rockles och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Stockholmspriser, bara att gilla läget
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
sunnis
O Oskar52 skrev:
Så det är nog här man tar för sig på pannan och suckar.
Jag utgick från min bekanta som gett goda referenser, samt att jag inte pushade för att få en offert eller veta timpris. Jag frågade efter det, men gav med mig när jag fick "vi kan prata om det sen" som svar. Till mitt försvar så har jag en treåring som inte sover/ är sjuk, så mitt mentala tillstånd är inte tipptopp. Är detta ett läge där jag får "gilla läget" och betala fullpris, och ta lärdom av konsekvensen att inte göra förarbetet?
Lite så är det, alltid viktigt att göra upp debiteringsmodellen innan man köper tjänster.

Men tycker inte att fakturan ser särskild konstig ut, men lite onödigt med två man (två man jobbar sällan dubbelt så snabbt). Hade varit en elektriker så kanske det hade löst sig med 8h totalt, dvs en arbetsdag.

Annars är det egentligen jobb man kan göra själv mer att byta spottar… inte särskilt komplicerat och tror inte det är behörighetskrävande heller.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
H
Rot avdrag sen med?
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Antar att båda två åkte iväg i bilen när de skulle handla material?
Men två gubbar i fem timmar för att byta ut några lampor, brytare och en termostat?

Tur vi har elektriker som själva bestämmer när det går att vara två på jobbet eller bara en. När vi har större grejor som skall göras kan de komma två ibland, typ när det skall dras fram kabel eller det skall kopplas i flera rum och det går att arbeta oberoende av varandra.
 
  • Gilla
sunliner och 3 till
  • Laddar…
Är väl rimligt att ifrågasätta varför de behövde vara två stycken på detta jobb.
 
  • Gilla
Aleks12 och 4 till
  • Laddar…
Oj! Jag läste som en kratta. Timpris på 740 + moms är helt klart inte lågt. Men jag tror att det förekommer idag.

Däremot så är det fortfarande aldeles för många timmar för det arbete du beskriver.

Som exempel, kan jag nämna att jag själv bytte från halogen till LED i köket här hemma. Det var totalt 3 halogentransformatorer och 2 dimmers som behövde bytas. Och 10 armaturer. Jag gjorde det på ca 3h. Halva den tiden gick åt till lite ombyggnad av kopplingsutrymmena. Bytet från separata dimmers och transformatorer till LED driver med inbyggd dimmer, var inte helt kompatibelt.

Det vi ser på bilden borde en gubbe klara på en, absolut max två timmar, om det inte tillstöter komplikationer. Och till den tiden kommer restid, lite förberedelser typ. få fram rätt material osv.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.