Jag har precis fått en Luna Sv 1250 (enl tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/luna-traesvarv.143888/ ) men förstår inte hur jag lossar chucken/Drivdubben (osäker på namnet). Det ska ju gå att sätta en platta istället men hur lossar man den som sitter där? Finns ju lite rost. Finns ett hål att sätta en ”nyckel” i men ingen möjlighet att låsa spindeln vad jag förstår. Man kan hålla emot inuti motorrummet men sitter som berget. Hur gör man? Tacksam också för råd om smörjning till olika rörliga delar på svarven, vad för slags olja/fett ska man använda?Tack för hjälp!
 
  • Verktygsmaskinens spindel med fästelement och mothåll, arbetsbänk i bakgrunden, industriell miljö, slitage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstadsutrustning, blå maskin, träarbetande, åldrande, verktyg synliga, arbetsyta, delvis rörig, verkstadsomgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De är nog bara att sätta i nyckeln i hålet och slå några väl riktade slag på nyckeln med en hammare. Ett tips innan du sätter på de andra chucken eller dubben, så gör du som en stor bricka i grovt läder och trär över den gängade axlen, då kommer de gå lättare att byta chuck/dubb i framtiden.
 
  • Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
Tack! Kom på att jag kunde mothålla med skiftnyckel på andra sidan i motorrummet och så lossnade den. Vad fyller läderbrickan för funktion? Funderar också gängorna ska smörjas med nåt för att inte rosta?
 

Bästa svaret

Läderbrickan kommer göra att de kommer gå lättare att lossa nästa gång, du skall byta dubb.
De blir inte metall mot metall utan en läderbricka som är lite soft i mellan.
Annars har du nog samma problem nästa gång när du skall byta.
Du kan ta lite fett att smörja med, men inte för mycket, spån och skit fastnar i de
 
  • Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.