Hej, jag håller på att kakla om ett kök, blir totalt ca 4 kvm och behöver ha en kakelkap, har en hel del som måste kapas ändå. Funderade på att köpa den billigaste kakelkapen på jula, då jag har rätt små plattor (7,5 x 15 cm, 1 cm tjock) men osäker på om de kommer funka ändå. Ibland är de ändå bara skit och man står och svär att man var dumsnål. Men samtidigt inte så sugen på att köpa nån värsting grej för 4 kvm. Nån som testat nån billig variant? Tips?
 
Jag har motsvarande billig skit från Jem och Fix. Den lyckades kapa en hög med klinkers. Det går pyttelite flisor i kanten, inget man ser om man inte ligger på golvet. Kan hända att det blir bättre med kakel. Den kapade inte 90 grader från början, det fick jag lösa genom att ta bort lite gummiduttar och tvinga in "bordet" i rätt läge. Hörselkåpor är att rekommendera, samt att göra det utomhus. Millimeterskalan är kass, bättre att mäta in anslaget så det blir rätt mått och inte snett. Dessutom slets siffrorna bort ganska omgående.

Så man kan väl säga man får vad man betalar för, men det går att använda den hjälpligt.
 
Ja, billiga fungerar för vanlig kakling
 
Har också en billig kakelkap och precis som ovanstående blir det ibland flisor, även om man tejpar med maskeringstejp. Dessutom stänker det vatten så att man måste vara utomhus.

Ska jag kakla igen ska jag prova att köpa en kapskiva av bra kvalitet till min billiga kap.
 
Vad tror ni om en sån här?
 
  • En skärmbild av en onlinebutik som visar en kakelkapare, pris och lagerinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sarah.a skrev:
Vad tror ni om en sån här?
Aha trodde du menade sågvarianten, den där funkade inte alls på mitt kakel som inte var slätt i glasyren. Många flisor. Köp en begagnad såg och sälj när du är klar. Hyra kanske finns
 
Hyr en proffskap för några hundringar en dag.
 
  • Gilla
sarah.a
  • Laddar…
S sarah.a skrev:
Vad tror ni om en sån här?
Jag har en liknande. Samma märke, bara mycket större. I övtigt är det nog samma konstruktion och skärtrissa. Den har fungerat bra i 7-8år. Har satt ca 50m2 med kakel och ungefär lika mycket klinker.
 
  • Gilla
sarah.a
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.